Terug

2019_CBS_01402 - District Deurne. Gaspar Antheunisplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Fons Duchateau, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01402 - District Deurne. Gaspar Antheunisplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_01402 - District Deurne. Gaspar Antheunisplein - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • De toegang wordt verboden, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, uitgezonderd voor fietsers (C3) op het verbindingspad van het Gaspar Antheunisplein met de Bisschoppenhoflaan (artikel 2).
    Het district wil al het gemotoriseerd verkeer op het verbindingspad van het Gaspar Antheunisplein met de Bisschoppenhoflaan weren om de veiligheid van fietsers en voetgangers te bevorderen. Het pad heeft geen eigen reglementeringsnummer en wordt daarom gereglementeerd bij het Gaspar Antheunisplein.
  • Een parkeerverbod (E1) wordt ingevoerd, in de bocht, aan de zijde van het plein (artikel 3).
    De huisvuil ophaaldienst heeft steeds moeilijkheden om rond het plein te draaien als er auto's geparkeerd staan aan de binnenzijde van de bocht. Het verlies aan parkeerplaats is beperkt door de vorm van het plein.
  • De rijrichting wordt omgedraaid en het fietsen tegen de rijrichting wordt ingevoerd (artikel 1). Ook het achterwaarts schuin parkeren wordt ingevoerd.
    Om de fietsverbinding via het pad van het Gaspar Antheunisplein naar Bisschoppenhoflaan te optimaliseren, wenst het district het fietsen in tegenrichting toe te laten. In de situatie voor de proefopstelling waarbij er voorwaarts schuin geparkeerd werd, ontstond er een conflict met de fietsers en voertuigen die de schuine parkeerplaatsen achterwaarts wilden verlaten. Zij hadden geen zicht op aankomend fietsverkeer wat niet veilig is. 
    Om die reden werd de rijrichting omgekeerd waardoor achterwaarts schuin parkeren werd ingevoerd. Dit verbeterde de zichtbaarheid op het fietsverkeer in de straat. 

De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het Gaspar Antheunisplein in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 26 mei 2003 (jaarnummer 862);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Confortalei".

Op 6 januari 2017 (jaarnummer 117) werd een proefopstelling goedgekeurd. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 28 december 2018 Gunstig advies
Districtsraad, advies van 24 januari 2019 (jaarnummer 17) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Gaspar Antheunisplein in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 mei 2003 (jaarnummer 862).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen