Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Aanvullende werken
Tijdens het uitvoeren van restauratiewerken zijn er zaken naar boven gekomen die bijkomende hoogdringende werken met zich meebrengen. De plafondtegels van het verlaagd plafond in de ontvangstzaal vallen naar beneden. Het plafond moet om veiligheidsredenen zo vlug mogelijk worden vervangen. De klant vroeg om dit mee te nemen in het dossier van de opdracht voor "Restauratie buitenschil districtshuis Merksem". Om tot een goed eindresultaat te komen, moeten deze werken uitgevoerd worden.
Aangezien het verlaagd plafond mee beschermd is en is opgenomen in het beheersplan vraagt het agentschap Onroerend Erfgoed een apart dossier van een restauratiearchitect. De huidige architecten hebben dit dossier uitgewerkt. Er is een goedkeuring bekomen van het agentschap Onroerend Erfgoed. De werken kunnen worden uitgevoerd.
De uit te voeren werken omvatten:
Deze zijn nieuwe artikels die niet werden opgenomen in het oorspronkelijk aanbestede project en dat ingevolge onvoorziene omstandigheden noodzakelijk is geworden voor de uitvoering van deze opdracht.
Verrekening | Titel | Bedrag in meer exclusief btw | termijnverlening |
1. Voorbereidende werken | Transpoort | 2.903,16 euro | |
Bescherming van vloer op de eerste verdieping | 7.312,80 euro | ||
Opstelling stelling optie A: volledig platform | 7.166,13 euro | ||
2. Afbraak | Verwijderen bestaande tegels + frame en verwijderen huidige isolatie met behoud van de draagstructuur van isolatie | 4.618,35 euro | |
3. Opbouw | Plaatsen plafond: plafondtegels van Knauf Contur D + Unity 600 x 600 | 13.544,85 euro | |
Inwerken van muziekboxen: bestaande boxen worden gerecupereerd | 187,64 euro | ||
Plaatsen van isolatie met dampscherm 10 cm: Isover Rollisol Plus op bestaande draagstructuur | 8.159,25 euro | ||
totaal | 43.892,18 euro | 15 werkdagen |
In deze situatie is het aan te raden om het verlaagd plafond heel dringend te herstellen/vervangen met de juiste materialen.
De aannemer Renotec nv, heeft een gedetailleerde offerte opgemaakt om het verlaagd plafond te vervangen voor een bedrag van 43.892,18 euro, exclusief btw. De prijzen zijn marktconform en aanvaardbaar voor de bedrijfseenheid Vastgoed.
Dit verrekeningsvoorstel komt niet in aanmerking voor een restauratiepremie bij de hogere overheid.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring aangepast bestek en procedure (GAC/2013/2202) P04697 | college | 20 december 2013 | 12951 |
goedkeuring bestek en procedure stopzetting en heraanbesteding (GAC/2013/2202) P04697 | college | 27 oktober 2017 | 09370 |
goedkeuring gunning aan Renotec nv | college | 5 januari 2018 | 00036 |
goedkeuring wijziging opdracht 1 (verwijderen asbest) | college | 29 juni 2018 | 06140 |
voorstel tot goedkeuring wijziging opdracht 2 | college | 15 februari 2019 | 01295 |
De uitgave voor de aanvullende opdracht bedraagt 43.892,18 euro + 9.217,36 euro (21% btw) = 53.109,54 euro en zal verrekend op het investeringsbudget 2019. Er is voldoende krediet beschickbaar.
Het college keurt goed dat, volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling en bestek (GAC/2013/2202) P04697, prijs werd gevraagd voor de aanvullende opdracht voor het vervangen van het verlaagd plafond aan Renotec, Acaciastraat 14C, 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.
Het college keurt de aanvullende opdracht goed voor een bedrag van 43.892,18 euro + 9.217,36 euro (21% btw) = 53.109,54 euro.
Het college keurt een termijnverlenging van 15 werkdagen goed en dit zonder extra kosten.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschriving | Bedrag | Boekingadres | Bestelbon |
aanvullende opdracht Renotec nv ondernemingsnummer: IBAN BE95 413-4508561-58 |
53.109,54 euro, inclusief btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 1TSB090101P04697 subsidie: MO_DISTRICTSHUIZEN fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070170 budgetperiode: 1900 |
4005322383 |