Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018147631 |
Gegevens van de aanvrager: |
Leen Miek en Maarten van Goitsenhoven - Verbeeck met als adres Constitutiestraat 82 te 2060 Antwerpen (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Te Boelaarlei 90 te Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 26sectie B nr. 1076D2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 1/1/1952: vergunning (179#1846) voor verbouwing;
- 18/8/1981: vergunning (179#8342) voor verbouwingswerken.
Laatst vergunde toestand
- de laatst vergunde toestand is conform de bestaande toestand.
Bestaande toestand
- het pand bestaat uit 3 bouwlagen onder plat dak;
- de kroonlijsthoogte meet 12 meter;
- de voorgevel bestaat uit 3 traveeën;
- op de gelijkvloerse verdieping zit een garagepoort met rechts daarvan de voordeur;
- rechts is een entresol van 3 bouwlagen met een bouwdiepte van 16 meter;
- de achtergevel springt links in naar 12,5 meter;
- achter de garage bevindt zich een bureelruimte in L-vorm;
- op de eerste verdieping springt de achtergevel naast de entresol verder in tot een bouwdiepte van 8,8 meter;
- op de eerste verdieping bevinden zich de leefruimtes;
- op de tweede verdieping bevinden zich de slaapkamers en een badkamer.
Inhoud van de aanvraag
- het betreft de verbouwing van een eengezinswoning;
- het bureel achter de garage maakt plaats voor een fietsenberging met een toilet en technische ruimte;
- op de gelijkvloerse verdieping wordt het afdak naast de entresol afgebroken;
- op de eerste verdieping wordt de bouwdiepte links naast de entresol uitgebreid tot 13 meter;
- de entresol wordt afgebroken tot op een bouwdiepte van 13,65 meter om een inpandig dakterras te creëren;
- vanaf het dakterras loopt een trap naar beneden, naar de tuin;
- op de eerste verdieping wordt de keuken en living ondergebracht;
- de keuken die uitgeeft op het dakterras wordt voorzien van een schuifraam;
- ook naast de keuken krijgt het nieuwe volume een grotere raampartij;
- op de tweede verdieping wordt de bouwdiepte naast de entresol uitgebreid tot 13 meter;
- de nieuwe uitbreidingen naast de entresol op de eerste en tweede verdieping bevinden zich op de vloerpas van de entresol;
- de achtergevel wordt geïsoleerd en met witte bepleistering afgewerkt.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Te Boelaarlei.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorgestelde hoogte en diepte valt binnen het kenmerkende profiel van de gebouwen aan deze zijde van het bouwblok.
Het voorzien van een trap naar de eerste verdieping brengt met zich mee dat de tuinmuur met de rechts aanpalende over een bouwdiepte van 3,4 m trapsgewijs wordt opgehoogd tot een totale hoogte van 4.2 m. Deze uitbreiding heeft een geringe impact op het aanpalende perceel en betekent een grote verbetering voor de woonkwaliteit van de eengezinswoning.
De uitbreiding van de achterbouw op de eerste en tweede verdieping tot een bouwdiepte van 13 m is niet onaanvaardbaar nadelig naar de aanpalende percelen en ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met witte bepleistering, het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in antraciet grijs pvc. De materialen van de nieuwe achtergevelgevel zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door het voorzien van een trap tussen de tuin en de leefruimte op de eerste verdieping wordt het contact met de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 december 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
25 februari 2019 |
Verslag GOA |
5 februari 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd één bezwaarschrift ingediend, handelend over:
Lichtinval: Bezwaarindiener is van mening dat alle lichtinval op het gelijkvloers en op de eerste verdieping zal weggenomen worden.
Evaluatie: Het klopt dat voorgesteld project de lichtinval zal verkleinen. Echter deze is niet van zulke grootte orde dat de bewoonbaarheid in het gedrang komt. De voorgestelde hoogte en diepte valt binnen het kenmerkende profiel van de gebouwen aan deze zijde van het bouwblok.
Het bezwaar is ongegrond.
Woonwaarde: Bezwaarindiener is van mening dat de woonwaarde en uiteindelijk de verkoopwaarde van het eigen pand zal verminderen bij realisatie van voorliggend ontwerp.
Evaluatie: Bezwaar is hypothetisch van aard en niet stedenbouwkundig.
Het bezwaar is ongegrond.
Inventaris: Bezwaarindiener is van mening dat het voorgestelde project het uniforme geheel van de achtergevels zal weggenomen.
Evaluatie: Het klopt dat de uniformiteit van de achtergevels, indien nog aanwezig, zal weggenomen worden. De opname van de gebouwen met nummer 92 en 94 in de inventarislijst betrof omwille van de voorgevel van deze panden en niet omwille van de achtergevels van het pand met nummer 90.
Het bezwaar is ongegrond.
Wateroverlast: Bezwaarindiener is van mening dat het voorgestelde project mogelijks grotere wateroverlast op het eigen dak zal veroorzaken.
Evaluatie: Het is onduidelijk op basis van welke gegevens bezwaarindiener tot deze conclusie komt. Er zitten in het bezwaar, noch in voorliggende aanvraag gevevens die zulks doen vermoeden.
Het bezwaar is ongegrond.
Tuinmuur: Bezwaarindiener is niet bereid tot het verhogen van de tuinmuur omwille bovenstaande bezwaren.
Evaluatie: In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.