Terug

2019_CBS_01393 - Slim naar Antwerpen. Logistieke optimalisatie - Open oproep. Pilootprojecten Stedelijke logistiek via Binnenvaart Projectlocatie BAM. Beoordeling kandidaat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Fons Duchateau, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01393 - Slim naar Antwerpen. Logistieke optimalisatie - Open oproep. Pilootprojecten Stedelijke logistiek via Binnenvaart Projectlocatie BAM. Beoordeling kandidaat - Goedkeuring 2019_CBS_01393 - Slim naar Antwerpen. Logistieke optimalisatie - Open oproep. Pilootprojecten Stedelijke logistiek via Binnenvaart Projectlocatie BAM. Beoordeling kandidaat - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De open oproep voor een pilootproject stedelijke logistiek via de binnenvaart op de projectlocatie van N.V. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), gelegen tussen het Albertkanaal en Lobroekdok, werd gelanceerd op 14 december 2018. Geïnteresseerde kandidaten kregen op januari 2019 bijkomende toelichting van Slim naar Antwerpen, N.V. BAM, Vlaamse Waterweg (VWW) en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) teneinde hun dossier voor kandidaatstelling zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden.

Geïnteresseerde marktpartijen konden tot en met 28 januari 2019 een dossier indienen. Eén inzending werd ontvangen van de Tijdelijke Handelsvereniging Smart Granulates Distribution (THV SDG), samenwerking tussen de partners Dranaco N.V. en Amer Shipping B.V..
Een beoordelingscommissie bestaande uit afgevaardigden van Slim naar Antwerpen en de gebiedsrelevante stedelijke actoren BAM, VWW, AWV en de stedelijke dienst Business & Innovatie beoordeelden het ingediende projectvoorstel inhoudelijk. De inzending werd beoordeeld volgens de beoordelingscriteria opgenomen in het oproepdocument.

De commissie beoordeelde deze inzending als ‘onvoldoende’ op vlak van algemene visie op de impact van het project. Een onderdeel van de algemene visie omvat het type stromen dat men via dit pilootproject van het wegennet naar de waterweg wenst te shiften. Voor de THV SDG zijn dit bulkstromen van granulaten (zand, kalksteenslag, grind) en dit voldoet niet aan de voorwaarde die werd gesteld in de projectoproep, namelijk dat deze oproep is gericht op vervoer op palletten en expliciet uitgesloten is voor bulktransporten. Er kan met andere woorden niet uitgesloten worden dat er meer gegadigden zouden zijn, mocht deze voorwaarde niet opgelegd zijn aan de indieners. Daarbovenop is de belasting voor de omgeving door het aantrekken van bulkstromen groter, de reden waarom deze voorwaarde in verband met soort goederen werd ingevoerd. Hierdoor kan het pilootproject niet worden toegewezen aan de THV SGD. 

Op basis van de conclusies maakt de commissie volgende beoordeling:

Het projectvoorstel  THV Smart Granulates Distribution wordt niet geselecteerd voor de uitvoering van een pilootproject op de BAM-site. De voornaamste reden is dat de overslag/opslag van bulkstromen (granulaten) op de aangewezen projectlocatie niet binnen de scope valt van de projectoproep. 

Aanleiding en context

Op 8 juni 2018 (jaarnummer 5326) gaf het college een principiële goedkeuring voor een bijkomend traject, met name de logistieke optimalisatie. Het vervoer van (bouw)materialen en/of stadsdistributie via binnenvaart is één van de drie projecten in het kader van logistieke optimalisatie.

Op 24 september 2018 (jaarnummer 594) gaf de gemeenteraad goedkeuring aan de kadertekst voor de open oproep van pilootprojecten voor stedelijke logistiek via binnenvaart.De gemeenteraad delegeerde tevens aan het college de beslissingsbevoegdheid om voor de pilootprojecten een aantal uitvoeringsdaden te stellen, zoals het voeren van de procedure en de aanduiding van de meest geschikte partner.

Op 12 oktober 2018 (jaarnummer 9196) gaf het college goedkeuring om THV AMB aan te duiden als de meest geschikte kandidaat op basis van het beoordelingsverslag van de eerste open oproep met projectlocatie Kempeneiland.

Op 14 december 2018 (jaarnummer 11177) besliste het college om de tweede open oproep voor pilootprojecten stedelijke logistiek via binnenvaart goed te keuren, en dit voor projectlocatie in eigendom van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), gelegen tussen het Lobroekdoek en het Albertkanaal, en daartoe de procedure tot aanduiding van de meest geschikte kandidaat of kandidaten op te starten.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0502 - De bereikbaarheid is gegarandeerd door alternatieve vervoersmodi en -routes en door een waaier van begeleidende maatregelen tijdig te voorzien

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de conclusie van de beoordelingscommissie en beslist om geen kandidaat aan te duiden voor de uitvoering van het pilootproject Stedelijke logistiek via Binnenvaart, op de locatie van N.V. BAM gelegen tussen het Albertkanaal en Lobroekdok.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Conclusies beoordelingscommissie_20190204.docx