Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018143703 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Topsportcentrum Tennis Vlaanderen met als adres Galerij van de Louizapoort 203 bus 3 te 1050 Elsene |
Ligging van het project: |
Edegemsesteenweg 100 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 42, sectie C, nrs. 68L5, 68P5, 68E5 en 68R5 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en renoveren van het bestaande Topsportcentrum Tennis Vlaanderen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/11/1981: vergunning (222#5799) voor het oprichten van drie tennisterreinen en een chalet;
- 21/04/1995: vergunning (222#11051) voor de verbouwing van de cafetaria;
- 26/08/1999: vergunning (222#9651) voor het uitbreiden van het tenniscentrum met sportzalen en burelen;
- 16/05/2008: vergunning (3226#175) voor het aanleggen van 2 tennisvelden;
- 24/05/2013: vergunning (2013776) voor het uitbreiden van een tennissportschool en trainingscentrum met een conditiehal;
- lopend dossier (20183009) voor het bouwen van een tentoverkapping over 2 bestaande tennisterreinen.
Laatst vergunde toestand
- terreinen van Topsportcentrum Tennis Vlaanderen, bestaande uit een indoortennishal met:
- ernaast bevindt zich de sporthal van de Universiteit Antwerpen die gebruikt wordt door de lokale tennisclub AZUA.
Bestaande toestand
- het hoofdgebouw is opgetrokken in rode baksteen;
- de bijgebouwen zoals de tennishal en de conditiehallen hebben een gevelbekleding in vezelcement golfplaten en plaatmateriaal.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van het bestaande Topsportcentrum Tennis Vlaanderen;
- verbouwen van de inkomhal ter hoogte van de zuidgevel;
- voorzien van vernieuwd sanitair en kleedkamers op het gelijkvloers in het hoofdgebouw. Ook de bestaande refter en ontspanningsruimte worden verbouwd;
- reorganisatie van de kantoorruimen op de verdieping;
- voorzien van 6 overnachtingsmogelijkheden op de verdieping van de bijbouw;
- plaatsen van een nieuwe vluchttrap aan de buitenzijde van de oostgevel;
- wijzigingen aan de oost- en zuidgevel;
- voorzien van een terras op de verdieping;
- vervangen van het schrijnwerk in de voorbouw door schrijnwerk in aluminium, kleur antracietgrijs.
Het mobiliteitsadvies stelt de parkeerbehoefte als volgt vast:
Een overnachtingslocatie van zes kamers in centrumschil genereert een parkeerbehoefte van zes maal 0,25 parkeerplaatsen. Afgerond naar boven betekent dit een parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
Verder merkt het college op dat de sportlocatie voldoende parkeervoorzieningen heeft op eigen terrein en dat de parkeerbehoefte van de overnachtingsmogelijkheden gelijk loopt met deze van het gebruik van de sportlocatie. Daarom wordt geoordeeld dat de parkeerbehoefte op eigen terrein opgevangen is.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 december 2018 |
18 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesintantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
18 december 2018 | 21 januari 2019 |
Dienst mobiliteit | 5 februari 2019 | 6 februari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor gemeenschapsuitrusting.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.) De aanvraag ligt niet in een verkaveling. De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
het niveauverschil tussen binnen en buiten ter hoogte van de inkomdeur is groter dan 2 cm, maar minder dan 18 cm, maar wordt niet overbrugd met een helling; er wordt geen lift voorzien naar de slaapvertrekken op de verdieping;
de niveauverschillen groter dan 18 cm, tussen gelijkvloers en verdieping worden niet overbrugd met ofwel een trap in combinatie met een helling, ofwel met een trap in combinatie met een lift, ofwel met een helling in combinatie met een lift;
vóór en achter elke toegang of deur waarop dit besluit van toepassing is moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Dit is niet het geval bij de kleedkamers en het aangepast sanitair;
het is niet duidelijk af te lezen op de plannen of de deuropeningen naar de te verbouwen gemeenschappelijke ruimten en sanitair op het gelijkvloers, na afwerking een vrije doorgangshoogte hebben van 2,09 meter en een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,9 meter;
de ruwbouwmaten van een aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet, al dan niet met wastafel, moeten minstens 2,40 meter op 2,45 meter zijn, zodat na de afwerking van de wanden en met inbegrip van de ruimte voor plinten een ruimte van minstens 2,35 meter op 2,40 meter gegarandeerd wordt. Dit is niet het geval bij het sanitair voor rolstoelgebruikers.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punt:
er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. Deze berging moet worden verlucht en minimaal 4 vierkante meter groot zijn.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van het bestaande gebouw van het Topsportcentrum Tennis Vlaanderen. In dit gebouw is de topsportschool van de federatie gevestigd, alsook de integrale sportieve leiding van de federatie.Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, maar grondige verbouwingswerken. Het voorzien van enkele slaapvertrekken bij deze functie, niet zijnde toeristische verblijfsaccommodaties, is principieel in overeenstemming met de bestemming van het perceel.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet niet in een uitbreiding van het volume. De interne verbouwingswerken voorzien in een verbetering van de gebruikskwaliteit voor de sporters en de werknemers.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels zijn beperkt en grotendeels aanvaardbaar.Het voorzien van een ‘blind’ schrijnwerkpaneel onder de bijkomende raamopening in de zuidgevel, ter hoogte van de refter op het gelijkvloers en de burelen op de verdieping, is niet afgestemd op de bestaande architectuur. Bijgevolg zal worden opgelegd dat het metselwerk ter hoogte van de vloer bewaard dient te blijven.De gevelwijziging aan de inkomdeur is aanvaardbaar aangezien dit de toegangsfunctie meer benadrukt én hier geen vloer aanwezig is.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
6 kamers in centrumschil is 6 x 0,25 per kamer = behoefte van 1,5 2 De werkelijke parkeerbehoefte is grote bestaande parkings. |
De plannen voorzien nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen, zijnde in grote bestaande openluchtparkings. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het tenniscomplex beschikt over eigen parkings die voldoende capaciteit hebben voor de opvang van de parkeerbehoefte van voorliggende aanvraag. Dit mede omdat ze in lijn licht met het huidig gebruik en dus complementair is. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Cultuurhistorische aspecten
Gelet op de ligging van het perceel in het Fort VI werd er advies gevraagd aan de dienst stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg. Hun advies luidt als volgt: “De aanvraag heeft betrekking op een gebied, Fort VI, dat is opgenomen in de inventaris sinds 14/09/2009. Evenals Fort VII deel uitmakend van de vooruitgeschoven fortengordel rond Antwerpen naar ontwerp van Alexis Henri Brialmont opgericht in de periode 1859-1864. Deels gedempte omgrachting met bewaard, doch leegstaand binnenfort of rotonde, opgetrokken volgens het typeplan van de forten rond Antwerpen; op de vroegere militaire terreinen bevinden zich nu de gebouwen van de U.I.A. (1972 en volgende), de bovenbouw van de Antwerpse universiteit, opgericht in 1971, studentenflats en sportterreinen.(…) De aanvraag heeft betrekking op de aanpassingen aan de gebouwen van het topsportcentrum Tennis gelegen binnen het voormalig Fort VI, één van de zg. Brialmontforten rond Antwerpen. De oorspronkelijke structuur van het fort werd reeds sterk gewijzigd door de bouw van universiteitsgebouwen en de inplanting van sportinfrastructuur, waarbij delen van de gracht gedempt werden en het terrein rond het fort op verschillende plaatsen grondig wijzigde. De gevraagde ingrepen vinden plaats aan en binnen de bestaande en vergunde sportinfrastructuur. Er is geen verdere uitholling van de nog aanwezige erfgoedwaarde Gelet op de bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een gunstig advies uitgebracht.”
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid is van toepassing bij handelingen waarbij de totale publiek toegankelijke oppervlakte groter is dan 400 m², op alle nieuw te bouwen, te herbouwen, te verbouwen of uit te breiden publiek toegankelijke delen van een of meerdere constructies. Bijgevolg zal in voorwaarden worden opgelegd dat ter hoogte van de inkomdeur het pasverschil, tussen binnen en buiten moet beperkt worden tot 2 cm ofwel dat er een helling moet worden voorzien conform artikel 19 van de verordening.Er zal ook in voorwaarden worden opgelegd dat vóór en achter de deuren van de kleedkamers en het aangepast sanitair een vrije en vlakke draairuimten met een diameter van 150 cm moet worden voorzien. Wat betreft de deuropeningen naar deze ruimten zal in voorwaarden worden opgelegd dat deze na afwerking een vrije doorgangshoogte moeten hebben van 2,09 meter en een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,9 meter. De ruwbouwafmetingen van de aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet moten minstens 2,40 meter op 2,45 meter zijn. Ook dit zal worden opgenomen in voorwaarden. Gelet op de onderwijsgerichte activiteiten van het Topsportcentrum en gelet op de bepalingen van artikel 5 van de verordening wordt geoordeeld dat de verordening toegankelijkheid niet van toepassing is op de slaapvertrekken die worden voorzien op de verdieping, aangezien de toegangsdeuren op slechts 1 niveau worden voorzien en aangezien er minder dan 20 kamers worden voorzien. Bijgevolg is een afwijking van artikel 18 van de verordening, voor wat betreft het voorzien van een lift, aanvaardbaar. Het voorzien van een plateaulift, zoals voorgesteld in de motivatienota toegankelijkheid, kan echter een meerwaarde bieden aangezien de federatie ook rolstoeltennissers wil aantrekken. Indien een plateaulift wordt voorzien op de bestaande trap, wordt aanbevolen om bovenaan de trap een vrije en vlakke draaicirkel te voorzien met een diameter van 150 centimeter. Eveneens wordt dan aanbevolen om in de gang op de verdieping naar de slaapvertrekken een vrije en vlakke draaicirkel te voorzien waar de gang van richting verandert, alsook aangepast sanitair en een aangepaste kamer te voorzien. Bij het verlenen van de vergunning zal in voorwaarden worden opgenomen dat de berging naast de refter moet voorzien worden als afvalberging met een verluchting die uitmondt in de buitenlucht, conform artikel 26 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het metselwerk ter hoogte van de vloer, tussen de bijkomende raamopening in de zuidgevel, ter hoogte van de refter op het gelijkvloers en de bureelruimten op de verdieping, te behouden;
3. het pasverschil tussen binnen en buiten, ter hoogte van de inkomdeur, te beperken tot 2 centimeter of een helling te voorzien conform artikel 19 van de verordening toegankelijkheid;
4. vóór en achter de deuren van de kleedkamers en het aangepast sanitair een vrije en vlakke draairuimten met een diameter van 150 cm te voorzien;
5. de deuropeningen naar de kleedkamers en het aangepast sanitair, na afwerking, te voorzien van een vrije doorgangshoogte van 2,09 meter en een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,9 meter;
6. de ruwbouwafmetingen van de aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet moeten minstens 2,40 meter op 2,45 meter zijn;
7. een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
28 november 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 december 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 februari 2019 |
Verslag GOA |
30 januari 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het metselwerk ter hoogte van de vloer, tussen de bijkomende raamopening in de zuidgevel, ter hoogte van de refter op het gelijkvloers en de bureelruimten op de verdieping, te behouden;
3. het pasverschil tussen binnen en buiten, ter hoogte van de inkomdeur, te beperken tot 2 centimeter of een helling te voorzien conform artikel 19 van de verordening toegankelijkheid;
4. vóór en achter de deuren van de kleedkamers en het aangepast sanitair een vrije en vlakke draairuimten met een diameter van 150 cm te voorzien;
5. de deuropeningen naar de kleedkamers en het aangepast sanitair, na afwerking, te voorzien van een vrije doorgangshoogte van 2,09 meter en een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 0,9 meter;
6. de ruwbouwafmetingen van de aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet moeten minstens 2,40 meter op 2,45 meter zijn;
7. een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.