Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging van de opdracht
Verrekening 01 - Bijkomende veiligheidsmaatregelen
Tijdens de uitvoering werden er door de veiligheidscoördinator extra maatregelen gevraagd met betrekking tot de te hanteren veiligheidsvoorzieningen. Omdat het gebouw in gebruik blijft, moet de veiligheid van de gebruikers te allen tijde gegarandeerd blijven. Het tijdelijk afsluiten van zones zoals gangen is echter onmogelijk om de continuïteit van de dienst en de veilige evacuatie te garanderen. Hiervoor dient de opdrachtnemer bijkomende maatregelen te treffen die onmogelijk vervat kunnen zitten in de voorzienbare som van 500,00 EUR, exclusief 21% btw, volgens artikel 00.01.15 van de raamovereenkomst GAC/2015/2897.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer dient hiervoor een gedetailleerd overzicht in van de gepresteerde werkuren en het benodigde materiaal om te voldoen aan de bijkomende maatregelen zoals voorgeschreven door de veiligheidscoördinator. Eveneens wordt een termijnverlenging van 10 werkdagen gevraagd.
Ingediend door de opdrachtnemer:
Omschrijving | Bedrag |
Extra veiligheidsvoorzieningen | 11.359,14 EUR, exclusief 21% btw |
Termijnverlenging | 10 werkdagen |
Geadviseerd door Vastgoed:
Omschrijving | Bedrag |
Extra veiligheidsvoorzieningen | 7.023,50 EUR, exclusief 21% btw |
Termijnverlenging | 5 werkdagen |
Voor deze verrekening wordt een bedrag van 7.023,50 EUR, exclusief 21% btw, en een termijnverlenging van vijf werkdagen door Vastgoed positief geadviseerd.
Verrekening 02 - Extra tapgaten
Bij de afbraak van de bestaande lichtstraten en de opbouw van de nieuwe bleek de dakstructuur door te hangen. Een ingenieur stabiliteit werd op de werf gevraagd om na te kijken of deze doorbuiging nog binnen de genormeerde marges valt. Door deze doorbuiging zijn waterstagnaties op het dak onvermijdelijk. Echter om geen versterkend effect te creëren en de stabiliteit van de dakplaat niet in het gedrang te brengen, dienen er op advies van de ingenieur stabiliteit bijkomende tapgaten voorzien te worden om waterstagnaties op het dak te beperken.
Volgens de richtlijnen van de ingenieur maakte de opdrachtnemer een offerte op, conform de gegunde meetstaat van de raamovereenkomst GAC/2015/2897. Er wordt een termijnverlenging van vijf werkdagen gevraagd.
Ingediend door de opdrachtnemer en positief geadviseerd door de bedrijfseenheid Vastgoed:
Omschrijving | Bedrag |
Aanvullend werk - Extra tapgaten | 4.926,50 EUR, exclusief 21% btw |
Termijnverlenging | 5 werkdagen |
Voor deze verrekening wordt een bedrag van 4.926,50 EUR, exclusief 21% btw, en een termijnverlenging van vijf werkdagen door Vastgoed positief geadviseerd.
Verrekening 03 - Nieuwe isolatie opstanden
Bij de afbraak van de opstanden van de bestaande lichtstraten en aanpassingen in functie van de nieuw te plaatsen lichtstraten, werd er gebruik gemaakt van isolatie om de thermische snede door te laten lopen van dakvlak naar lichtstraat. Bij aanvang werd er van uitgegaan dat dit reeds aanwezig was in de opstand. Dit bleek bij afbraak niet het geval. De nieuwe isolatie werd verrekend conform eenheidsprijzen uit de raamovereenkomst GAC/2015/2897, en positief geadviseerd door Vastgoed. Er werd geen termijnverlenging gevraagd.
Ingediend door de opdrachtnemer en positief geadviseerd door de bedrijfseenheid Vastgoed:
Omschrijving | Bedrag |
Nieuwe isolatie opstanden | 3.056,75 EUR, exclusief 21% btw |
Termijnverlenging | 0 werkdagen |
Voor deze verrekening wordt een bedrag van 3.056,75 EUR, exclusief 21% btw, door Vastgoed positief gedaviseerd. Er is geen termijnverlenging van toepassing.
Overzicht van de wijzigingen van de opdracht:
Omschrijving | Bedrag |
Aanvullende werken | 7.983,25 EUR, exclusief 21% btw |
Onvoorziene omstandigheden | 7.023,50 EUR, exclusief 21% btw |
Termijnverlenging | 10 werkdagen |
Eindafrekening en vastlegging krediet
De werken werden op 14 december 2018 voorlopig opgeleverd. De eindafrekening werd door Vastgoed opgemaakt en is als volgt:
Omschrijving | Bedrag, exclusief 21% btw | Bedrag, inclusief 21% btw |
Gunningsbedrag | 143.418,15 EUR | 173.535,96 EUR |
VH posten in meer | + 1.173,71 EUR | + 1.420,19 EUR |
VH posten in min | - 5.071,20 EUR | - 6.136,15 EUR |
Aanvullende werken | + 7.983,25 EUR | + 9.659,73 EUR |
Onvoorzienbare omstandigheden | + 7.023,50 EUR | + 8.498,44 EUR |
Prijsherzieningen | + 10.773,00 EUR | + 13.035,33 EUR |
Totaal | 165.300,41 EUR | 200.013,50 EUR |
Vastgelegd budget | 143.418,15 EUR | 173.535,96 EUR |
Restsaldo | - 21.882,26 EUR | - 26.477,53 EUR |
Ten gevolge van de wijzigingen van de opdracht en de contractuele prijsherzieningen is er een financieel tekort ontstaan. Een bedrag van 21.882,26 EUR + 4.595,27 EUR (21% btw) = 26.477,53 EUR, inclusief 21% btw, dient te worden vastgelegd om de eindstaat te kunnen betalen.
Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:
1° hetzij door een wijzgingsbevel of elke andere eenzijdge beslissing van de aanbestedende overheid;
2° hetzij door een bijakte.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Orgaan | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2015/2897. Raamovereenkomst voor dakwerken, vernieuwingen - Gunning - Goedkeuring | college | 22 mei 2015 |
4226 |
Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Valkstraat 74, 2610 Wilrijk. Stelplaats SB. Vernieuwen dakdichting plat dak en lichtstraten - Gunning - Goedkeuring |
college | 3 augustus 2018 |
7126 |
In zitting van 22 mei 2015 (jaarnummer 4226) keurde het college de gunning goed voor "Raamovereenkomst voor dakwerken, vernieuwingen", op basis van bestek GAC/2015/2897, aan Bouwwerken De Raedt Ivan nv, Textielstraat 5 te 9240 Zele, met ondernemingsnummer 0474.288.230.
In zitting van 3 augustus 2018 (jaarnummer 7126) keurde het college de gunning van deelopdracht "P09292 - Vernieuwen dakdichting plat dak en lichtstraten", op basis van bestek GAC/2015/2897, aan Bouwwerken De Raedt Ivan nv, Textielstraat 5 te 9240 Zele, met ondernemingsnummer 0474.288.230, voor een bedrag van 173.535,96 EUR, inclusief 21% btw.
Bij gunning van de opdracht werd een bedrag van 143.418,15 EUR + 30.117,81 EUR (21% btw) = 173.535,96 EUR, inclusief 21% btw, vastgelegd in bestelbon 4005291764. Deze bestelbon vertoont een openstaand saldo van 58.003,79 EUR, exclusief 21% btw.
Op 8 januari 2019 ontving de bedrijfseenheid Vastgoed de vorderingsstaat 3 - eindstaat, welke werd goedgekeurd voor een bedrag van 79.886,05 EUR, exclusief 21% btw. Gezien het openstaand saldo van 58.003,79 EUR, exclusief 21% btw, dient een bijkomend bedrag van 21.882,26 EUR, exclusief 21% btw, te worden vastgelegd. Deze vastlegging wordt verrekend op het investeringsbudget 2019. Er is voldoende budget beschikbaar.
Het college keurt de aanvullende werken goed voor een bedrag van 7.983,25 EUR + 1.676,48 EUR (21% btw) = 9.659,73 EUR, inclusief 21% btw.
Het college keurt de wijziging ten gevolge van onvoorzienbare omstandigheden goed voor een bedrag van 7.023,50 + 1.474,94 EUR (21% btw) = 8.498,44 EUR, inclusief 21% btw.
Het college keurt de termijnverlenging van tien werkdagen goed.
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 165.300,41 EUR + 34.713,09 EUR (21% btw) = 200.013,50 EUR, inclusief 21% btw.
Het college keurt goed dat een bedrag van 21.882,26 EUR + 4.595,27 EUR (21% btw) = 26.477,53 EUR, inclusief 21% btw, wordt vastgelegd op naam van Bouwwerken De Raedt Ivan NV, Textielstraat 5 te 9240 Zele, met als ondernemingsnummer 0474.288.230.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vernieuwen dakdichting en lichtstraten stelplaats SB Kredietvastlegging ifv de eindstaat P09292 Bouwwerken De Raedt Ivan NV Textielstraat 5 te 9240 Zele Ondernemingsnummer 0474.288.230 |
26.477,53 EUR, inclusief 21% btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 1SWN030206P09292 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA010300 budgetperiode: 1900 |
4005317580 |