Terug

2019_CBS_00872 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Valkstraat 74, 2610 Wilrijk. Stelplaats Stadsbeheer. Vernieuwen dakdichting plat dak en lichtstraten - Wijziging opdracht. Vastlegging krediet. Eindafrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00872 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Valkstraat 74, 2610 Wilrijk. Stelplaats Stadsbeheer. Vernieuwen dakdichting plat dak en lichtstraten - Wijziging opdracht. Vastlegging krediet. Eindafrekening - Goedkeuring 2019_CBS_00872 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Valkstraat 74, 2610 Wilrijk. Stelplaats Stadsbeheer. Vernieuwen dakdichting plat dak en lichtstraten - Wijziging opdracht. Vastlegging krediet. Eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Wijziging van de opdracht

Verrekening 01 - Bijkomende veiligheidsmaatregelen

Tijdens de uitvoering werden er door de veiligheidscoördinator extra maatregelen gevraagd met betrekking tot de te hanteren veiligheidsvoorzieningen. Omdat het gebouw in gebruik blijft, moet de veiligheid van de gebruikers te allen tijde gegarandeerd blijven. Het tijdelijk afsluiten van zones zoals gangen is echter onmogelijk om de continuïteit van de dienst en de veilige evacuatie te garanderen. Hiervoor dient de opdrachtnemer bijkomende maatregelen te treffen die onmogelijk vervat kunnen zitten in de voorzienbare som van 500,00 EUR, exclusief 21% btw, volgens artikel 00.01.15 van de raamovereenkomst GAC/2015/2897.

De uit te voeren werken omvatten:

  • opbouw en afbraak buizenstelling onder lichstraten in gangen;
  • bijkomend afschermen van lichtstraten aan de bovenzijde;
  • huur materiaal buizenstelling;
  • plaatmateriaal voor afscherming lichtstraten aan bovenzijde.

De opdrachtnemer dient hiervoor een gedetailleerd overzicht in van de gepresteerde werkuren en het benodigde materiaal om te voldoen aan de bijkomende maatregelen zoals voorgeschreven door de veiligheidscoördinator. Eveneens wordt een termijnverlenging van 10 werkdagen gevraagd.

Ingediend door de opdrachtnemer:

Omschrijving Bedrag
Extra veiligheidsvoorzieningen 11.359,14 EUR, exclusief 21% btw
Termijnverlenging 10 werkdagen

Geadviseerd door Vastgoed:

Omschrijving Bedrag
Extra veiligheidsvoorzieningen 7.023,50 EUR, exclusief 21% btw
Termijnverlenging 5 werkdagen

Voor deze verrekening wordt een bedrag van 7.023,50 EUR, exclusief 21% btw, en een termijnverlenging van vijf werkdagen door Vastgoed positief geadviseerd.

Verrekening 02 - Extra tapgaten

Bij de afbraak van de bestaande lichtstraten en de opbouw van de nieuwe bleek de dakstructuur door te hangen. Een ingenieur stabiliteit werd op de werf gevraagd om na te kijken of deze doorbuiging nog binnen de genormeerde marges valt. Door deze doorbuiging zijn waterstagnaties op het dak onvermijdelijk. Echter om geen versterkend effect te creëren en de stabiliteit van de dakplaat niet in het gedrang te brengen, dienen er op advies van de ingenieur stabiliteit bijkomende tapgaten voorzien te worden om waterstagnaties op het dak te beperken.

Volgens de richtlijnen van de ingenieur maakte de opdrachtnemer een offerte op, conform de gegunde meetstaat van de raamovereenkomst GAC/2015/2897. Er wordt een termijnverlenging van vijf werkdagen gevraagd.

Ingediend door de opdrachtnemer en positief geadviseerd door de bedrijfseenheid Vastgoed:

Omschrijving Bedrag
Aanvullend werk - Extra tapgaten 4.926,50 EUR, exclusief 21% btw
Termijnverlenging 5 werkdagen

Voor deze verrekening wordt een bedrag van 4.926,50 EUR, exclusief 21% btw, en een termijnverlenging van vijf werkdagen door Vastgoed positief geadviseerd.

Verrekening 03 - Nieuwe isolatie opstanden

Bij de afbraak van de opstanden van de  bestaande lichtstraten en aanpassingen in functie van de nieuw te plaatsen lichtstraten, werd er gebruik gemaakt van isolatie om de thermische snede door te laten lopen van dakvlak naar lichtstraat. Bij aanvang werd er van uitgegaan dat dit reeds aanwezig was in de opstand. Dit bleek bij afbraak niet het geval. De nieuwe isolatie werd verrekend conform eenheidsprijzen uit de raamovereenkomst GAC/2015/2897, en positief geadviseerd door Vastgoed. Er werd geen termijnverlenging gevraagd.

Ingediend door de opdrachtnemer en positief geadviseerd door de bedrijfseenheid Vastgoed:

Omschrijving Bedrag
Nieuwe isolatie opstanden 3.056,75 EUR, exclusief 21% btw
Termijnverlenging 0 werkdagen

Voor deze verrekening wordt een bedrag van 3.056,75 EUR, exclusief 21% btw, door Vastgoed positief gedaviseerd. Er is geen termijnverlenging van toepassing.

Overzicht van de wijzigingen van de opdracht:

Omschrijving Bedrag
Aanvullende werken 7.983,25 EUR, exclusief 21% btw
Onvoorziene omstandigheden 7.023,50 EUR, exclusief 21% btw
Termijnverlenging 10 werkdagen


Eindafrekening en vastlegging krediet

De werken werden op 14 december 2018 voorlopig opgeleverd. De eindafrekening werd door Vastgoed opgemaakt en is als volgt:

Omschrijving Bedrag, exclusief 21% btw Bedrag, inclusief 21% btw
Gunningsbedrag 143.418,15 EUR 173.535,96 EUR
VH posten in meer + 1.173,71 EUR + 1.420,19 EUR
VH posten in min - 5.071,20 EUR - 6.136,15 EUR
Aanvullende werken + 7.983,25 EUR + 9.659,73 EUR
Onvoorzienbare omstandigheden + 7.023,50 EUR + 8.498,44 EUR
Prijsherzieningen + 10.773,00 EUR + 13.035,33 EUR
Totaal 165.300,41 EUR 200.013,50 EUR
Vastgelegd budget 143.418,15 EUR 173.535,96 EUR
Restsaldo - 21.882,26 EUR - 26.477,53 EUR

 

Ten gevolge van de wijzigingen van de opdracht en de contractuele prijsherzieningen is er een financieel tekort ontstaan. Een bedrag van 21.882,26 EUR + 4.595,27 EUR (21% btw) = 26.477,53 EUR, inclusief 21% btw, dient te worden vastgelegd om de eindstaat te kunnen betalen.

Juridische grond

Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
  2. buiten de toepassing van de artikelen 26,§1, 2°, a) en b) en 3°, b) en 53,§2, 2° en 4°, a) en b) van de wet en artikel 25, 3°, a) en 4°, b) van de wet defentie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien procent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  3. zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer. Van essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit:

1° hetzij door een wijzgingsbevel of elke andere eenzijdge beslissing van de aanbestedende overheid;

2° hetzij door een bijakte.

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase Orgaan Datum Jaarnummer
Bestek GAC/2015/2897. Raamovereenkomst voor dakwerken, vernieuwingen - Gunning - Goedkeuring college 22 mei 2015

 4226

Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Valkstraat 74, 2610 Wilrijk. Stelplaats SB. Vernieuwen dakdichting plat dak en lichtstraten - Gunning - Goedkeuring

college 3 augustus 2018

7126

In zitting van 22 mei 2015 (jaarnummer 4226) keurde het college de gunning goed voor "Raamovereenkomst voor dakwerken, vernieuwingen", op basis van bestek GAC/2015/2897, aan Bouwwerken De Raedt Ivan nv, Textielstraat 5 te 9240 Zele, met ondernemingsnummer 0474.288.230.

In zitting van 3 augustus 2018 (jaarnummer 7126) keurde het college de gunning van deelopdracht "P09292 - Vernieuwen dakdichting plat dak en lichtstraten", op basis van bestek GAC/2015/2897, aan Bouwwerken De Raedt Ivan nv, Textielstraat 5 te 9240 Zele, met ondernemingsnummer 0474.288.230, voor een bedrag van 173.535,96 EUR, inclusief 21% btw.

 

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij gunning van de opdracht werd een bedrag van 143.418,15 EUR + 30.117,81 EUR (21% btw) = 173.535,96 EUR, inclusief 21% btw, vastgelegd in bestelbon 4005291764. Deze bestelbon vertoont een openstaand saldo van 58.003,79 EUR, exclusief 21% btw.

Op 8 januari 2019 ontving de bedrijfseenheid Vastgoed de vorderingsstaat 3 - eindstaat, welke werd goedgekeurd voor een bedrag van 79.886,05 EUR, exclusief 21% btw. Gezien het openstaand saldo van 58.003,79 EUR, exclusief 21% btw, dient een bijkomend bedrag van 21.882,26 EUR, exclusief 21% btw, te worden vastgelegd. Deze vastlegging wordt verrekend op het investeringsbudget 2019. Er is voldoende budget beschikbaar.  

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN03 - Een propere, goed onderhouden publieke ruimte is een vanzelfsprekendheid voor bewoners, bezoekers en bedrijven
1SWN0302 - Het volledige afvalproces is afgestemd op de grootstedelijke behoeften van de stad
1SWN030206 - De reguliere afvalophaling verloopt efficiƫnt, duurzaam en planmatig zodat mensen en middelen maximaal gedeeld en effectief ingezet worden
1SWN030206P09292 - Valkstraat 74_vernieuwen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de aanvullende werken goed voor een bedrag van 7.983,25 EUR + 1.676,48 EUR (21% btw) = 9.659,73 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging ten gevolge van onvoorzienbare omstandigheden goed voor een bedrag van 7.023,50 + 1.474,94 EUR (21% btw) = 8.498,44 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 3

Het college keurt de termijnverlenging van tien werkdagen goed.

Artikel 4

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 165.300,41 EUR + 34.713,09 EUR (21% btw) = 200.013,50 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 5

Het college keurt goed dat een bedrag van 21.882,26 EUR + 4.595,27 EUR (21% btw) = 26.477,53 EUR, inclusief 21% btw, wordt vastgelegd op naam van Bouwwerken De Raedt Ivan NV, Textielstraat 5 te 9240 Zele, met als ondernemingsnummer 0474.288.230.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Vernieuwen dakdichting en lichtstraten stelplaats SB
Kredietvastlegging ifv de eindstaat
P09292
Bouwwerken De Raedt Ivan NV
Textielstraat 5 te 9240 Zele
Ondernemingsnummer 0474.288.230
26.477,53 EUR, inclusief 21% btw budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1SWN030206P09292
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010300
budgetperiode: 1900
4005317580