Om de Antwerp 10 Miles op een veilige en professionele manier verder te laten groeien en het parcours op linker- en rechteroever te behouden, is het aangepaste gebruik van de Kennedytunnel noodzakelijk.
De optie om het verkeer volledig om te leiden richting Nederland bleek een aantal belangrijke voordelen te hebben met de Liefkenshoektunnel die tolvrij gemaakt werd.
Voordelen:
De organisatie, in samenwerking met de stad Antwerpen, zal werk blijven maken van een goede communicatiecampagne binnen en buiten Antwerpen.
De vzw Antwerpen Sportstad stelt voor om bijgevoegde collegiale brief te bezorgen aan de heer Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, met de vraag om opnieuw gebruik te mogen maken van de Kennedytunnel.
Net als de voorbije jaren vindt ook in 2019 de Antwerp 10 Miles en de Antwerp Marathon plaats. In 2019 zullen op zondag 28 april 2019 opnieuw duizenden lopers door de stad Antwerpen trekken voor de verschillende afstanden.
Om het groot aantal deelnemers van de Antwerp 10 Miles na de start op Linkeroever op een veilige en comfortabele manier naar rechteroever te loodsen, wordt sinds 2007 de Kennedytunnel ingeschakeld. Ook voor de editie 2019 is het wenselijk om dit opnieuw te voorzien aangezien de wedstrijd alleen maar aan aantrekkingskracht toeneemt en er opnieuw heel wat deelnemers aanwezig zullen zijn.
Tijdens de afgelopen editie werd voor de vierde keer door de zuidelijke tunnelkoker gelopen. Deze optie houdt in dat het verkeer richting Nederland volledig werd omgeleid met als voorwaarde dat de Liefkenshoektunnel tolvrij is. Deze ingreep heeft een gunstig effect op enerzijds de veiligheid van de lopers en anderszijds de mobiliteitsafwikkeling.
Het college keurt de collegiale brief goed, gericht aan de heer Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, voor het gebruik van de Kennedytunnel in functie van de Antwerp 10 Miles van zondag 28 april 2019.