Terug

2019_CBS_00791 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154157. Boekstraat 99. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 01/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00791 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154157. Boekstraat 99. District Wilrijk - Weigering 2019_CBS_00791 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154157. Boekstraat 99. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018154157

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ann Donneux met als adres Steenweg 36 te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Boekstraat 99 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44sectie D nr. 341M2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/01/2012: weigering (3508#5739) verbouwen en nieuwbouw van een eengezinswoning tot 3 appartementen;

-          27/07/2012: vergunning (3553#3558) verbouwen van een eengezinswoning tot  drie appartementen;

-          24/04/2018: bouwovertreding (20154640) werken uitgevoerd in strijd met de omgevingsvergunning.

Laatst vergunde toestand

-          meergezinswoning bestaande uit 3 bouwlagen en 3 appartementen onder een hellend dak;

-          de bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt 15m;

-          de bouwdiepte van de 1ste verdieping bedraagt 12,45m;

-          de bouwdiepte van de 2de verdieping bedraagt 9,02m;

-          de kroonlijsthoogte aan de voor en achtergevel bedraagt 6,75m;

-          aan de voorgevel van het gelijkvloerse niveau zijn er twee ramen voorzien op 150cm en één raam op 130cm ten opzichte van het voetpad.

Bestaande toestand

-          idem laatst vergunde toestand, behalve dat op het gelijkvloers de dorpels van de ramen in de voorgevel hoger zijn geplaatst ten opzichte van het voetpad.

Inhoud van de aanvraag

-          betreft het regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel van een meergezinswoning;

-          voorwaarden vergunning 20123558 werden niet nageleefd. De raamdorpels gelijkvloers zijn hoger uitgevoerd dan vergund (op 170cm uitgevoerd in plaats van 150cm en 130cm ten opzichte van het voetpad).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6: De borstweringen van de ramen op het gelijkvloers in de voorgevel zijn hoger dan wat kenmerkend is in de straat. Kenmerkend zijn borstwering op een hoogte van circa 130cm.
  • artikel 12: Door de hoge borstweringen (170cm) bevat de straatzijde geen raamopening zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende wijzigingen hebben geen impact op de functie van het gebouw.  De woonfunctie blijft behouden. Deze functie is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de woonfuncties op de omliggende percelen.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De voorgaande aanvraag in 2012 werd alsvolgt gemotiveerd: “Het college acht de aandacht voor beeldkwaliteit even belangrijk bij monumenten, in de historische binnenstad als bij een woning in een gewone woonwijk van de districten. Ook daar moet het bouwen bijdragen tot een aantrekkelijk straatbeeld. De stad hecht veel belang aan de harmonie van een gebouw met de omgeving. Hiermee wordt bedoeld het samengaan van het gebouw met zijn omgeving. In gebieden waar de bebouwing een sterke samenhang vertoont, is het wenselijk om de schaal en de geleding van de bestaande bebouwing te volgen. De Boekstraat wordt gekenmerkt door woonhuizen met gelijkvloers een leefruimte en een klassiek groot raam tussen leefruimte en straat zodat het contact tussen woning en straat voldoende is naar beeldkwaliteit, veiligheid en levendigheid van de straat. Het voorstel kent een te gesloten gelijkvloerse gevel met lage slaapkamerramen die hoog zijn ingezet. Hierdoor mist de voorgevel levendigheid. Er zal worden opgelegd om de raamindeling te vergroten en de voorgevelmassa te verkleinen zoals in rood vermeld op het plan.

De gevel wordt afgewerkt in gevelsteen. De linkse helft wordt uitgevoerd in rood-bruin genuanceerde gevelsteen en de rechtse helft in grijs genuanceerde gevelsteen. Met dit nuanceverschil zal de kleinschalige percelering van de straat worden doorgetrokken.”

In voorwaarde werd dan ook opgenomen de raamindeling te vergroten en de voorgevelmassa te verkleinen. Deze voorwaarde werd niet nageleefd.

 

Het verhogen van de dorpels van de ramen op het gelijkvloers in de voorgevel, ten opzichte van de vergunde situatie, hebben enerzijds een ongunstige impact op de beeldkwaliteit van de straat, die wordt gekenmerkt door overwegend ramen met lage borstweringen.

Bovendien hebben voorliggende wijzigingen een ongunstige impact op de levendigheid in de straat. Door voorgestelde hoogte van de borstweringen  is er geen contact mogelijk tussen de gebruikers van de woning en de straat wat als onaangenaam wordt ervaren.

De levendigheid zou terug gebracht kunnen worden in een royale en hoogkwalitatieve detaillering en materiaalgebruik zoals kenmerkend bij plinten van laat 19de of vroeg 20ste eeuwse panden. Dit is hier echter niet het geval.

 

Gelet op bovenstaande wordt voorgesteld de aanvraag te weigeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van de onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

10 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 maart 2019

Verslag GOA

22 januari 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.