Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018138221 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA POP-MEDIA met als adres Groene Corniche 19 te 1150 Sint-Pieters-Woluwe |
Ligging van het project: |
Mechelsesteenweg 1 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10, sectie K, nr. 2743Y2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van publiciteit op steigerdoeken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/02/2016: weigering van vergunning (20153009) voor het plaatsen van een publicitair steigerdoek;
- 14/09/2009: vaststelling bouwkundig erfgoed (ID: 7309) als Hoekpand met Frankrijklei;
- 29/08/1874: vergunning (1874#807) voor het bouwen van een huis.
Laatst vergunde toestand
- neoclassicistische appartementsgebouw van 4 bouwlagen onder een mansardedak met drie traveeën op de Frankrijklei, een afgeschuinde hoektravee en vier traveeën op de Mechelsesteenweg.
Bestaande toestand
- conform laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- publiciteit op steigerdoeken van 15 meter hoog en 20 meter breed.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Lokale politie/ verkeerspolitie |
28 januari 2019 |
31 januari 2019 |
Ongunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
4 december 2018 |
21 december 2018 |
Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
4 december 2018 |
19 december 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Publiciteit mag geen hinder veroorzaken voor de woonfunctie, de woonkwaliteit mag niet in het gedrang komen. Vanuit een goede ruimtelijke ordening moet de lichthinder steeds beperkt worden voor de omwonenden. Dit zal in voorwaarden opgelegd worden (enkel verlichting op het doek zelf, en enkel tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u).
Aangezien de aanvraag gelegen is aan een gewestweg werd advies gevraagd aan Agentschap Wegen en Verkeer. Er werd een ongunstig advies afgeleverd wegens de schending van een direct werkende norm en de verkeersveiligheid. De direct werkende normen betreffende de vereiste domeinvergunning heeft tot gevolg dat een omgevingsvergunning met betrekking tot stedenbouwkundige handelingen indirect wordt gekoppeld aan een vergunning die door een andere overheid wordt afgeleverd. Het bekomen van een domeinvergunning kan niet als voorwaarde worden opgelegd, opdat de uitvoerbaarheid van de omgevingsvergunning dan afhankelijk wordt gemaakt van een toelating of een vergunning door een andere overheid. De aanvrager zal evenwel een domeinvergunning moeten aanvragen om de werken te kunnen uitvoeren.
De direct werkende norm betreffende schending van het Koninklijk Besluit van 14 december 1959 waarbij regelen worden gesteld op het aanplakken en reclame maken.
Hier kan geargumenteerd worden dat de aanvraag slechts betrekking heeft op een tijdelijk steigerdoek dat geplaats wordt tijdens het uitvoeren van gevelwerken. Het Koninklijk Besluit en de specifieke artikelen waarnaar wordt verwezen gaan enkel over permanente inrichtingen. Dit Koninklijk Besluit bepaalt bovendien ook in art. 6 de uitzonderingen waarop de bepalingen geen betrekking hebben, met onder meer 6°:
“de aanplakbrieven aangebracht op schuttingen of borden die bouwterreinen afsluiten tijdens de uitvoering van de ruwbouw van gebouwen, op voorwaarde dat de schuttingen of borden evenwijdig met de openbare weg zijn aangebracht, en met uitsluiting van aanplakbrieven op borden in de bouwvrije strook”;
en 8°:
“de aanplakbrieven en andere visuele reclames of publiciteitsmiddelen naar aanleiding van een occasionele en tijdelijke manifestatie van culturele, caritatieve, godsdienstige, sportieve of recreatieve aard aangebracht langs of op de openbare weg waar de manifestatie plaats heeft, of aangebracht binnen een ruimte waar een dergelijke manifestatie in open lucht plaats heeft, met dien verstande dat ze niet vroeger dan (vijftien dagen) vóór de datum van de manifestatie mogen worden aangebracht en ten laatste de achtste dag erna worden verwijderd.”
Steigerdoeken zijn een recent fenomeen (ten opzichte van 1959): mits enige interpretatie van bovenstaande uitzonderingen kan gesteld worden dat tijdelijke steigerdoeken in functie werken aanvaardbaar zijn, en dus niet strijdig met deze direct werkende norm.
De voorliggende aanvraag werd voor advies voorgelegd aan de lokale verkeerspolitie. De verkeerspolitie geeft een ongunstig advies. Het kruispunt Mechelsesteenweg-Britselei is een druk kruispunt vanwege de kruising van twee belangrijke invalswegen in de stad. Het is een ruim kruispunt met vele bewegingen van verschillende vervoersmodi (voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en personenwagens). Gezien de drukte op dit kruispunt en de vereiste aandacht voor het verkeer, is het niet aangeraden om hier een reclamedoek aan te brengen. De aanvraag kan ingevolge de verkeersveiligheid niet gunstig worden beoordeeld.
Functionele inpasbaarheid
Publiciteit is een vast onderdeel van het stedelijk landschap en heeft hier een grote impact op. Niet-zaakgebonden publiciteit kan dan ook maar in bepaalde gevallen worden toegelaten.
Cultuurhistorische aspecten
Naar aanleiding van de gevelwerken van dit cultuur-historisch waardevol pand werd volgend advies gegeven door de stedelijke dienst Monumentenzorg:
“De aanvraag betreft het plaatsen van een reclamedragend steigerdoek voor de gevel van het pand Mechelsesteenweg 1. Het pand is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed sinds 14/09/2009.
Geen bewaar tegen de geplande werken aangezien ze de erfgoedwaarde van het pand ten goede komen. Op basis van de aangeleverde informatie is het niet duidelijk in welke kleur de kroonlijst en gevel zullen voorzien worden.
Als voorwaarde zal gesteld worden de kleuren voor de kroonlijst en de gevel voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg ter goedkeuring.”
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren hoofdzakelijk omwille van het ongunstig advies van het Agentschap Wegen en verkeer inzake de verkeersveiligheid.
Standpunt college
Het college sluit zich slechts gedeeltelijk aan bij het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar en is van oordeel dat de aanvraag in aanmerking komt voor vergunning.
Op vlak van de verkeersveiligheid kan geargumenteerd worden dat de aanvraag slechts om een tijdelijk steigerdoek gaat dat geplaatst wordt tijdens het uitvoeren van gevelwerken. De geldigheidsduur van de omgevingsvergunning wordt gekoppeld aan de uitvoering van de gevelwerken. De werken dragen echter bij tot een opwaardering van de gevel. Bovendien zijn tijdelijke publiciteitsdragende steigerdoeken in een grootstedelijke context aanvaardbaar.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
13 november 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
4 december 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 februari 2019 |
Verslag GOA |
15 januari 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven:
Stedenbouwkundige voorwaarden
1.de publiciteit mag maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek beslaan;
2.minimaal 1/3 van de volledige oppervlakte van het doek moet worden voorzien van een fotosimulatie van de nieuwe toestand;
3.om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn;
4.na het uitvoeren van de gevelwerken moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Geldigheidsduur
De duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek wordt beperkt tot 3 maanden.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.