Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018135023 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Bram van den Oever met als adres Vlasmarkt 23 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Kommekensstraat 20 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1sectie A nr. 547A |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een meergezinswoning met zes wooneenheden naar vier wooneenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
13/06/1952: vergunning (18#29628) voor verbouwingswerken;
29/06/2018: weigering (2018883) voor het verbouwen van een meergezinswoning met zes wooneenheden naar vier wooneenheden.
Laatst vergunde toestand
het pand bestaat uit drie bouwlagen onder een zadeldak;
vergund geacht voor 3 woonentiteiten
Bestaande toestand
vloer tussen gelijkvloerse en eerste verdieping met in het totaal 3 studio’s;
vier bouwlagen onder een zadeldak.
Inhoud van de aanvraag
supprimeren van drie onvergunde studio’s op de benedenverdieping en eerste verdieping en vervangen door een duplexstudio van 61,4 m²;
toevoegen van een mezzanine met slaapkamer en badkamer boven de eetruimte;
de verspreide openingen in de zijgevel worden samengevoegd tot één groot raam;
de woongelegenheden op de hogere verdiepingen maken geen deel uit van deze aanvraag;
de tweede inkomdeur en voorgevelopeningen wordt vervangen door twee uitgelijnde ramen;
de zone tussen deze nieuwe ramen krijgt een ander tint van schildering om een verbinding te creëren;
in de inkom komt een fietsenberging met alle nutsmeters;
de cementering van de gevels wordt hersteld een herschilderd in een lichte kleur;
een donkere houten uitvoering is voorzien voor het nieuwe buitenschrijnwerk naar analogie met de huidige ramen in de voorgevel;
ook de houten kroonlijst krijgt deze schildering.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
29 november 2018 |
14 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam |
29 november 2018 |
29 november 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
29 november 2018 |
19 december 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
29 november 2018 |
29 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De keuken en slaapkamer halen beiden niet de nodige vrije hoogte. Door de naastliggende vrije hoogte van 4,56 m en het beperken van de mezzanine over maximaal de helft van de oppervlakte van de gelijkvloerse verdieping wordt de te lage vrije hoogte gecompenseerd en kan de nodige woonkwaliteit gegarandeerd worden. Door het toevoegen van het grote raam naar de tuin wordt deze compensatie ook nog versterkt.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De dienst monumentenzorg adviseert het volgende:
“De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijke uitvoeringsplan ‘binnenstad’ werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
Gezien de aard en de omvang van de werken is een CHE-rapport niet gevraagd. Een cultuurhistorische verantwoordingsnota wordt wel gevraagd.
Er werd een erfgoednota toegevoegd aan het dossier. Deze bevat fotomateriaal van de bestaande toestand. De bouwhistoriek ontbreekt, alsook oude plannen. Er is slechts een beperkte interpretatie aanwezig in het dossier, een verantwoording over de impact van de voorgestelde ingrepen op de erfgoedwaarde van het pand, ontbreekt volledig.
Op basis van de ligging en de gevelbeelden kunnen we stellen dat het pand een oudere kern heeft. Dit wordt bevestigd door het toegevoegde fotomateriaal. De te slopen vloerplaat, de zijmuur en de aan te passen venster –en deuropeningen zijn hoogstwaarschijnlijk te behouden elementen. De nota bevat geen motivatie die de ingrepen motiveert.
Monumentenzorg adviseert deze aanvraag dan ook ongunstig.”
De beoordeling van monumentenzorg wordt niet bijgetreden vanuit stedenbouwkundig standpunt. De vloerplaat tussen studio 0.1 en 1.1 is ooit onvergund geplaatst, net als de mezzanine van studio 0.2 om de begane grond op te delen in 3 woongelegenheden. Ook de foto’s van de erfgoednota en de vergunning uit 1952 tonen aan dat de ruimte in oorsprong hoger was. De begane grond had een hoogte van 4,50 meter waar een verlaagd plafond was toegevoegd op een hoogte van 3,25 meter.
Er is dus aan te nemen dat de mezzanine achteraan geen erfgoedwaarde heeft en de afbraak hiervan aanvaardbaar is. Hetzelfde geldt voor de aanpassingen aan de voorgevel. De gevelpui is niet meer origineel. Deze wijzigingen zijn vergund in 1952. De bestaande toestand heeft een deel van de wijzigingen toen doorgevoerd en een deel behouden. De wijzigingen aan de zijgevel achteraan hebben geen negatieve impact op de beeldwaarde van het pand en verhogen bovendien ook de woonkwaliteit.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het appartement zelf voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. Het appartement zit tussen een studio en éénslaapkamerappartement in door de toevoeging van mezzanine.
De aanvraag heeft betrekking op de gelijkvloerse verdieping. De bovenliggende bouwlagen maken geen deel uit van de aanvraag.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 november 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 januari 2019 |
Verslag GOA |
9 januari 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.