Terug

2019_CBS_00095 - Omgevingsvergunning - OMV_2018122321. Nassaustraat 12-16. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 18/01/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00095 - Omgevingsvergunning - OMV_2018122321. Nassaustraat 12-16. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_00095 - Omgevingsvergunning - OMV_2018122321. Nassaustraat 12-16. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018122321

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Symcorp met als adres Schupstraat 20 bus 2 te 2018 Antwerpen (Antwerpen)

Ligging van het project:

Nassaustraat 12-16, 2000 Antwerpen (Antwerpen)

 

Kadastrale gegevens:

afdeling 1sectie A nr. 4T3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

opsplitsen van een kantoorruimte naar een handelsruimte en woonruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/06/2007: weigering (3152#72) voor het bouwen van een winkel met studio's;

-          6/6/2008: vergunning (3154#137 ) voor het oprichten van een meergezinswoning met handelsruimte, slopen van bestaande bebouwing (huisnummers 12-14-16) en herinrichten van bestaande handelsruimte gelijkvloers (huisnummer 18).

Laatst vergunde toestand

-          Nassaustraat 12-14-16:

  • het pand bestaat uit 7 bouwlagen onder plat dak;
  • de gelijkvloerse bouwlaag is dubbelhoog uitgevoerd;
  • de bouwdiepte is 24 meter en achter het gebouw ligt nog een patio van ongeveer 6,5 meter diep op 16,8 meter breed;
  • in het midden van de achtergevel is een brandtrap bevestigd;
  • rechts van de brandtrap zijn op de gelijkvloerse verdieping 4 gevelopeningen van wisselende breedte gemaakt;
  • de achtergevel is op de plint afgewerkt in rode baksteen;
  • links in de gevel bevindt zich de inrit voor de ondergrondse garage;
  • op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich centraal de circulatiekolom van de appartementen op de verdiepingen;
  • achter en naast de circulatiekolom bevindt zich een grote kantoor- en handelsruimte met een interne patio;
  • links en rechts van de circulatiekolom zitten 2 deuren die toegang geven tot de grote ruimte;
  • op de rechterhelft van het perceel is in L-vorm vooraan en achter de circulatiekolom een mezzanine ingericht als kantoorruimte;
  • boven de inrit naar de garage is eveneens een strook mezzanine te zien en helemaal rechts opzij een smalle strook waar dossierkasten staan;
  • de delen mezzanine worden onderling verbonden met passerelles en worden bereikt via 2 wenteltrappen;
  • tussenin en achteraan van de passerelles zijn er vides die zicht bieden op de gelijkvloerse kantoorruimte;

-          Nassaustraat 18:

  • het pand bestaat uit 6 bouwlagen onder plat dak;
  • op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een handelsruimte;
  • achteraan links is er een nooduitgang die toegang geeft tot de patio van Nassaustraat 12-14-16.

Bestaande toestand

-          Nassaustraat 12-14-16:

  • rechts van de brandtrap achteraan zijn op de gelijkvloerse verdieping de 4 gevelopeningen niet uitgevoerd;
  • de interne patio is gesupprimeerd;
  • de grote ruimte is opgedeeld door een interne muur in het midden van de ruimte;
  • de ruimte links is toegevoegd aan de AD Delhaize in Nassaustraat 18;
  • behalve de opdeling van de grote ruimte zijn er in het linkse gedeelte nog eens 4 opgedeelde ruimtes gemaakt;
  • van passerelles is geen sprake;

-          Nassaustraat 18:

  • de scheidingsmuur tussen beide eigendommen is achteraan opengemaakt ter uitbreiding van de AD Delhaize die gehuisvest is in de Nassaustraat 18.

Inhoud van de aanvraag

-          het betreft het opsplitsen van een kantoorruimte naar een handelsruimte en woonruimte;

-          de muur achter de circulatiekolom die reeds gebouwd was, blijft in gebruik;

-          het rechtse gedeelte wordt omgevormd naar een woonruimte in loftstijl (geen muren);

-          de mezzanine rechts wordt toegevoegd aan de woongelegenheid en als hobbyruimte ingericht;

-          het woongedeelte krijgt exclusieve toegang tot de patio achteraan;

-          het linkse gedeelte dat de facto al werd toegevoegd aan AD Delhaize wijzigt van functie kantoor naar handel;

-          de mezzanine links blijft kantoorruimte.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 november 2018

18 december 2018

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

20 november 2018

27 november 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

20 november 2018

29 november 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

20 november 2018

17 december 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk cultureel, historisch en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing, zone voor overdruk reca en detailhandel en zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 21: Minimale hoogte van ruimten: op de mezzanine is de hoogte slechts 2,56 meter hoog.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De vrije hoogte van de hobbykamer op de mezannine is beperkt tot 2,26 m. Dit is niet conform artikel 21 van de Bouwcode dat een minimale vrije hoogte voor verblijfsruimtes oplegt van 2,60 m. Aangezien de afwijking eerder beperkt is en dat verondersteld kan worden dat de hobbyruimte niet permanent of langdurig gebruikt zal worden, kan een afwijking worden toegestaan.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften. De directe omgeving bestaat uit een mix van een- en meergezinswoningen.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

Het vergunde kantoor op het gelijkvloers wordt verbouwd tot een woongelegenheid. Een deel van het kantoor wordt opgenomen bij de bestaande handelszaak op het gelijkvloers.

Voor de kleine uitbreiding van de handelszaak moeten geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden.

 

De parkeerbehoefte van de bijkomende wooneenheid is 1.

 

Er wordt 1 parkeerplaats in de ondergrondse parking gereserveerd voor de nieuwe wooneenheid.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor het bijkomend appartement wordt een fietsenstalling voor 4 fietsen ingericht op het gelijkvloers.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma met 1 woonentiteit wordt de draagkracht van de site niet overschreden. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Cultuurhistorische aspecten

Geen bezwaar vanuit de dienst monumentenzorg, de aanvraag heeft betrekking op een nieuwbouwproject zonder erfgoedwaarde. De ingrepen doen geen afbreuk aan de omliggende waardevolle CHE-bebouwing.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Door Brandweer werd een ongunstig advies afgeleverd. Dit advies maakt gewag van een aantal tekortkomingen in de voorliggende aanvraag. Deze tekortkomingen kunnen niet in voorwaarden worden opgelegd en vereisen essentiële aanpassingen aan de voorliggende aanvraag. Ingevolge het advies van Brandweer dient de voorliggende aanvraag ongunstig geadviseerd te worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van een ongunstig advies van de brandweer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

20 november 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 januari 2019

Verslag GOA

7 januari 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Algemene financiƫle opmerkingen

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.