Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden werden door de klant uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor aanvullende opdrachten en wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren.
Verrekening 01 (aanvullende opdracht)
Aan de installatie werden een aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het bestek :
Omschrijving | bedrag exclusief btw |
bijkomende voedingskabel elektrisch bord loods | 2.016,60 EUR |
voorzien van bekabeling voor bijkomende verlichting op mezzanine (exclusief koppelen en plaatsen verlichting door derden) |
3.471,24 EUR |
aankoppelen verlichting van derden | 248,00 EUR |
verplaatsen sirene, brandmelder, ... in kelder in functie van locker | 362,70 EUR |
voedings- en dataoutlets voor opzoekmeubel | 902,55 EUR |
meerprijs versmalde halfautomaten | 437,00 EUR |
voorzien van voeding voor kasten Bruns op eerste verdieping | 1.742,36 EUR |
afmonteren databekleding op patchpanelen in bestaande datakast | 934,34 EUR |
bijplaatsen opbouwstopcontacten op eerste verdieping | 69,39 EUR |
voorzien van dimming via KNX van de verlichting boven de mezzanine | 915,34 EUR |
totaal | 11.099,52 EUR |
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 11.099,52 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 02 (wiijziging in meer en in min)
Tijdens de uitvoering werden enkele zaken aangepast en hersteld:
Omschrijving | bedrag exclusief btw |
meerprijs extra gevulde vloerdozen | 673,63 EUR |
eenvoudige stopcontacten (13 stuks in plaats van 11 stuks) | 74,12 EUR |
tweevoudige stopcontacten (7 stuks in plaats van 6) | 67,24 EUR |
databekabeling (1.370 lm in plaats van 1.120 lm) | 1.105,00 EUR |
watervoorziening hoekstopkranen (4 stuks in plaats van 2 stuks) | 134,74 EUR |
totaal in meer | 2.054,73 EUR |
minprijs kabelgoten | - 410,90 EUR |
veiligheidsverlichting (2 stuks) | - 485,94 EUR |
afwijkingen technieken - minprijs niet-geplaatste haspelkast (30% aan te houden gezien beugel hierin vervat zit) | - 1.115,60 EUR |
niet uitgevoerde posten – werfbord | - 1.502,44 EUR |
totaal in min | - 3.514,88 EUR |
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Verrekening in meer: 2.054,73 EUR
Verrekening in min: - 3.514,88 EUR
Totaal verrekening: -1.460,15 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
De bedrijfseenheid Vastgoed stelt voor om volgende wijzigingen van de opdracht goed te keuren:
Wijiziging opdracht | Bedrag exclusief btw |
aanvullende opdrachten |
11.099,52 EUR |
wijziging in meer | 2.054,73 EUR |
wijziging in min | - 3.514,88 EUR |
Totaal | 9.639,37 EUR |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 9.639,37 EUR + 2.024,27 EUR (21% btw) = 11.663,64 EUR.
De opdracht voor "Constructie mezzanine en plaatsing technieken, Red Star Line museum" is volledig afgerond. De eindafrekening kan als volgt worden opgemaakt:
Omschrijving |
bedrag exclusief btw |
bedrag inclusief btw |
gunning | 361.605,77 EUR | 437.542,98 EUR |
wijziging opdracht in meer | 2.054,73 EUR | 2.486,22 EUR |
wijziging opdracht in min | - 3.514,88 EUR | - 4.253,00 EUR |
aanvullende opdrachten | 11.099,52 EUR | 13.430,42 EUR |
VH+ | 0.00 EUR | 0,00 EUR |
VH- | -1.922,45 EUR | -2.326,16 EUR |
herzieningen | 4.653,87 EUR | 5.631,18 EUR |
totaal | 373.976,56 EUR | 452.511,64 EUR |
vastgelegd budget BB 4005287245 | 361.605,77 EUR | 437.542,98 EUR |
saldo nog vast te leggen |
12.370,79 EUR |
14.968,66 EUR |
De eindafrekening bedraagt 452.511,64 EUR, inclusief 21% btw.
De nodige budgetten voor deze opdracht werden vastgelegd met bestelbon 4005287245.
Om de volledige opdracht te kunnen betalen moet nog een bedrag van 14.968,66 EUR, inclusief 21% btw, vastgelegd worden.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag
Fase |
Bestuursorgaan |
Datum |
Jaarnummer |
goedkeuring bestek GAC_2018_00327 |
college |
9 mei 2018 |
04271 |
gunning aan Building |
college |
22 juni 2018 |
05821 |
In zitting van 22 juni 2018 (jaarnummer 05821) keurde het college de gunning voor "Constructie mezzanine en plaatsing technieken, Red Star Line museum", op basis van bestek GAC_2018_00327, aan Building nv, Vaartstraat 174 te 2520 Ranst, ondernemingsnummer 0404.626.788, voor een bedrag van 437.542,98 EUR inclusief btw, goed.
De werken zijn voltooid en voorlopig opgeleverd.
De uitgave van 14.968,66 EUR, inclusief btw kan verrekend worden op investeringsbudget 2019. Er zijn voldoende kredieten beschikbaar.
Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor een bedrag van 11.099,52 EUR + 2.330,90 EUR (21% btw) = 13.430,42 EUR voor opdracht "Constructie mezzanine en plaatsing technieken, Red Star Line museum".
Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 2.054,73 EUR + 431,49 EUR (21% btw) = 2.486,22 EUR voor opdracht "Constructie mezzanine en plaatsing technieken, Red Star Line museum".
Het college keurt de wijziging van de opdracht in min goed voor een bedrag van 3.514,88 EUR + 738,12 EUR (21% btw) = 4.253,00 EUR voor opdracht "Constructie mezzanine en plaatsing technieken, Red Star Line museum".
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 373.976,56 EUR + 78.535,08 EUR (21% btw) = 452.511,64 EUR.
Het college keurt de bijkomende vastlegging goed voor de betaling van de eindstaat voor een bedrag 12.370,79 EUR + 2.597,87 EUR (21% btw) = 14.968,66 EUR , op naam van Building nv, Vaartstraat 174, 2520 Ranst, ondernemingsnummer 0404.626.788, voor opdracht "Constructie mezzanine en plaatsing technieken, Red Star Line museum".
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Saldo vast te leggen bij eindafrekening P08608 - Red Star Line Building nv ondernemingsnummer: 0404.626.788 rekeningnummer: |
14.968,66 EUR, |
budgetplaats: 5322000000 |
4105042094 |