Terug

2019_CBS_00077 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018089356. District Deurne. De Bisthovenlei ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/01/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, Schepen; Annick De Ridder, Schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, Schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00077 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018089356. District Deurne. De Bisthovenlei ZN - Goedkeuring 2019_CBS_00077 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018089356. District Deurne. De Bisthovenlei ZN - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingenHet goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. De zone waar de werken worden gepland, situeert zich binnen de afbakeningslijn van het grootstedelijk gebied Antwerpen, waarbij voorschriften worden omschreven in artikel 0 van de stedenbouwkundige voorschriften.

Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen:

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings-en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen of bijzonder plannen van aanleg worden vervangen.

Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing. De weg wordt immers aangelegd als woonerf. Daardoor mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken. De snelheid van voertuigen is beperkt tot 20 km per uur.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid
De kleine wijzigingen aan de parkeerstrook wijzigen de functie van het woonerf verder niet.

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid - visueel-vormelijke elementen
De heraanleg van dit woonerf werd volledig doorgesproken op het coördinatieoverleg van 15 mei 2017 en vergund op 28 maart 2018 (dossiernummer 20172004), met uitzondering van deze wijzigingen aan de parkeerstrook.
Enerzijds zijn deze wijzigingen het gevolg van een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen en betreffen ze een overeenkomst tussen een lokale ondernemer en de stad. De oorspronkelijk vergunde heraanleg bleek op de plaats van deze aanvraag te smal voor de ondernemer om te manoeuvreren met zijn vrachtwagens.
Anderzijds wordt de parkeerplaats voor de elektriciteitscabine gesupprimeerd, met oog op permanente bereikbaarheid voor elektriciteitstechniekers.
De overige heraanleg blijft ongewijzigd, het geheel is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De aanvraag werd op 28 maart 2018 vergund onder voorwaarden:

  • de parkeerstrook gelegen langs de pleinkant, voor huisnummers 86 tot 96, te vergroten met één langsparkeerplaats en de drie ingetekende plaatsen verschuiven zodat de nieuwe parkeerstrook mooi verdeeld is tussen twee paden naar het centrale speelplein, zoals aangeduid met rood op plan;
  • ter hoogte van de toegangen tot de percelen geen grastegels maar wel een voldoende toegankelijk materiaal (zoals betontegels) toe te passen om de toegankelijkheid te bevorderen;
  • het advies van de brandweer na te leven. 

Deze aanvraag heeft betrekking op de eerste voorwaarde. De andere voorwaarden worden overgenomen in deze vergunning. Het brandweeradvies van 30 oktober 2017 dient gevolgd te worden.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

10 oktober 2018

Einde openbaar onderzoek

8 november 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

28 januari 2019

Uiterste beslissingsdatum

18 maart 2019

Verslag GOA

18 december 2018

naam GOA

Christel Bogaerts

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 oktober 2018

8 november 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018089356

Gegevens van de aanvrager:

stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

De Bisthovenlei ZN te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 29, sectie A, nr. 0

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

aanpassen van een reeds vergund woonerf

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 28/03/2018: vergunning (20172004) voor het aanleggen van een woonerf en heraanleg van een speel- en sportterrein.

Laatst vergunde toestand

  • aanleg van een woonerf en heraanleg van een speel- en sportterrein;
  • woonerf wordt aangelegd in betonstraatstenen van 22x22 cm, de berijdbare zone zal overal minstens 4 meter breed zijn;
  • de snelheid wordt op maximum 20 km/u ingesteld;
  • parkeerstroken in straatkasseien;
  • zones langs de voortuinen worden voorzien in grastegels;
  • er worden 2 speelzones voorzien, één voor -4-jarigen en één voor 4-12-jarigen;
  • speel- en calisthenicszone worden in rubber gerealiseerd;
  • het sportveld wordt in beton aangelegd;
  • rond de speelzones wordt een draadhek van 50 cm hoog geplaatst dat omgeven wordt door beplanting;
  • er worden zitbanken voorzien met een houten zitting;
  • de rijrichting blijft behouden;
  • aanplanten van 5 nieuwe bomen in de De Manstraat.

Bestaande toestand

  • verouderd speel- en sportterein (sportveld in asfalt, speeltuin met zandbak);
  • plein omgeven met draadhekken en voorzien van houten zitbanken;
  • veel verharde voortuinen die gebruikt worden als parkeerplaats;
  • rond het plein enkelrichtingsverkeer in tegenwijzerszin;
  • laatste stuk De Manstraat loopt dood, is dubbelrichtingsverkeer;
  • Jos Scheurweghstraat heeft dubbele rijrichting;
  • rondom plein staan er 20 lindebomen.

Inhoud van de aanvraag

  • het gedeeltelijk wijzigen van een vergund woonerf;
  • de parkeerplaats die voorzien was voor de elektriciteitscabine verdwijnt om deze cabine permanent toegankelijk te houden;
  • de 4 aangrenzende parkeerplaatsen schuiven iets op richting Jos Scheurweghstraat.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de gewijzigde uitrusting en inrichting van De Bisthovenlei onder volgende voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. ter hoogte van de toegangen tot de percelen geen grastegels maar wel een voldoende toegankelijk materiaal (zoals betontegels) toepassen om de toegankelijkheid te bevorderen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • BA_woonerf_I_B_01.pdf
  • BA_woonerf_I_B_02.pdf
  • BA_woonerf_I_N.pdf
  • BA_woonerf_L.pdf
  • BA_woonerf_NUTS_B_01.pdf
  • BA_woonerf_NUTS_B_02.pdf
  • BA_woonerf_NUTS_N.pdf
  • BA_woonerf_P_B _02.pdf
  • BA_woonerf_P_B_01.pdf
  • BA_woonerf_P_N.pdf
  • BA_woonerf_S_B_01.pdf
  • BA_woonerf_S_B_02.pdf
  • BA_woonerf_S_N.pdf
  • Advies_brandweer.pdf