Terug

2019_CBS_00100 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. advies - OMV_2018144038. Leo Bosschartlaan 1-15. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/01/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, Schepen; Annick De Ridder, Schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, Schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00100 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. advies - OMV_2018144038. Leo Bosschartlaan 1-15. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_00100 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. advies - OMV_2018144038. Leo Bosschartlaan 1-15. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2018144038

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ivan Van der Gucht met als adres Leo Bosschartlaan 15 te 2660 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BV Europe Ship Demolition met als adres Koebaksestraat 43 te 5534 Vianen (Nederland) en nv Van Der Gucht F & I met als contactadres Leo Bosschartlaan 15 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Leo Bosschartlaan 1-15 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 37sectie C nrs. 10/2 G en 10L2

Inrichtingsnummer:

20171006-0005 (Van Der Gucht F & I nv)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een middenspanningscabine en veranderingswerken bij een schroot- en metaalhandel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/03/2000: vergunning (19993406) voor het bouwen van een loods, plaatsen prefab bureelcontainers en aanleg parking;

-          08/04/2011: vergunning (2011808) voor het bouwen van een fietsenstalling;

-          15/02/2017: vergunning (20162391) voor het slopen van bestaande bebouwing en bouwen van een kantoorgebouw met parkeerterrein, windmolen en voetgangersbrug.

Laatst vergunde toestand

-          het industrieterrein bestaat uit verschillende gebouwen, bijgebouwen en parkeerterreinen;

-          deze gebouwen en verhardingen zijn na verschillende vergunningen voorzien;

-          op het terrein is ook een droogdok aanwezig.

Bestaande toestand

-          een opslag-, sorteer- en bewerkingsplaats voor recupereerbare materialen, 2de handsmachines, schroot en schepen.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen vrijstaande middenspanningscabine op industrieterrein:

  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 2,20 en 2,33 m;
  • de gevel wordt afgewerkt in beton met groene kleur en voorzien van schrijnwerk in groene kleur;
  • de oppervlakte van de cabine bedraagt ongeveer 9,1 m2.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 26/01/2017 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen aan Van der Gucht F&I NV een nieuwe milieuvergunning voor een termijn van 20 jaar verleend voor de verdere exploitatie van een metaal- en schroothandel gelegen aan de Leo Bosschartlaan 15 te Hoboken (MLAV1/2016-0162). De milieuvergunning is geldig tot 26/01/2037.

In een volgende fase werd op 06/10/2017 via het Omgevingsloket een melding van gedeeltelijke overname ingediend, waarbij er werd gevraagd om een milieuvergunning te verkrijgen op twee namen, Van der Gucht F&I NV en Europe Ship Demolition (ESD). Op 15/02/2018 werd hiervan akte genomen door de provincie Antwerpen en werd Europe Ship Demolition opgenomen als mede-exploitant in de milieuvergunning.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

2.2.1.e)2°

opslag en sortering van meer dan 1 ton gevaarlijke afvalstoffen andere dan asbestafval;

verplaatsing opslag oude brandstoffen

2.2.2.c)4°

opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijk schroot, met een opslagcapaciteit van meer dan 500 ton;

uitbreiding met vermogen

2.2.2.e)

scheepssloperijen;

scheepsloperij

2.4.5.

tijdelijke opslag van gevaarlijke afvalstoffen inafwachting van behandeling;

verplaatsing opslag oude brandstoffen

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

verplaatsing

6.5.2°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen;

+1 verdeelslang

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

160 kVA

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02)  van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt  ≥  55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

+2,91 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter.

+300 liter

 

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan .

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

 

Functionele inpasbaarheid

De stedenbouwkundige aanvraag is qua bestemming verenigbaar met het stedelijk weefsel van het desbetreffende bouwblok, zijnde industriegebied.Het oprichten van een nieuwe middenspanningscabine  is complementair aan de activiteiten ontplooid binnen dit gebied.

 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag omvat een wijziging van de lopende milieuvergunning, en dat op drie vlakken:

Uitbreiding

  • een transformator met een vermogen van 160 kVA (rubriek 12.2.1);
  • uitbreiding van het vermogen van de toestellen die worden gebruikt voor het mechanisch behandelen van schroot met 450 kW tot een totaal vermogen van 1.500 kW (rubriek 2.2.2.c.4);
  • een extra verdeelslang voor de bevoorrading van de bedrijfseigen voertuigen tot een totaal van drie verdeelslangen (rubriek 6.5.2);
  • uitbreiding van de bovengrondse dieselopslag door middel van een bijkomende dieseltank met een inhoud van 2,91 ton zodat de totale hoeveelheid diesel 36,21 ton bedraagt (rubriek 17.3.2.1.1.2);
  • de uitbreiding van de opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen met 300 liter zodat het totaal op 500 liter komt (rubriek 17.4).

Verplaatsing binnen de inrichting

  • de opslag van de oude brandstoffen/brandbare vloeistoffen zal ook op de scheepshelling gebeuren;
  • de opslag en de mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen (schroot) zal ook op het middenplein gebeuren;
  • het demonteren van schepen zal ook op het middenplein gebeuren (voornamelijk kleinere plezierboten);
  • de opslag van kleine handelsverpakkingen zal ook op de scheepshelling gebeuren.

Melding van stopzetting mede-exploitant

Europe Ship Demolition, sinds 15/02/2018 mede-exploitant van de lopende milieuvergunning, heeft op 30/10/2018 zijn activiteiten op de scheepshelling stopgezet. (ESD stond volgens het dossier vooral in voor het slopen van de schepen op de scheepshelling en de opslag van de daarmee samenhangende gevaarlijke of niet-gevaarlijke afvalstoffen op de scheepshelling.) Europe Ship Demolition doet dan ook afstand van de lopende milieuvergunning. Gezien ESD een Nederlandse inrichting is, werd aan de heer Nys van Van der Gucht F&I NV volmacht gegeven om in naam van ESD dit aanvraagdossier te ondertekenen.

Bij het hernieuwen van de vergunning in 2017 gaf de stad Antwerpen een ongunstig advies voornamelijk gebaseerd op de vele onduidelijkheden (erkenning depollutiecentrum, onderscheid tussen afval en grondstof, omgang met ongebonden asbestafval, sloop schepen gevaarlijk of niet, …) in het aanvraagdossier. Op basis van de adviezen van AMV en OVAM werden alvast de aangevraagde rubrieken gecorrigeerd en gespecifieerd. Voor rubriek 2.2.2.c.3 werd de totale hoeveelheid op vraag van de exploitant verminderd tot een maximale opslagcapaciteit van 9.900 ton ferrometalen/non-ferrometalen en schroot. Vanaf 10.000 ton maakt de opslag van schroot deel uit van bijlage II van het MER-decreet en dient er een project-MER of goedgekeurde ontheffing aan de aanvraag toegevoegd te worden. De vergunning werd – zoals hierboven reeds vermeld – verleend op 26/01/2017.

Onderhavige wijziging door uitbreiding is niet significant. Weliswaar neemt de capaciteit van de schrootbehandelingstoestellen met 1/3 toe. Deze toename wordt niet toegelicht. Bij de verplaatsingen meldt de exploitant uitdrukkelijk dat er geen veranderingen worden doorgevoerd aan de reeds vergunde hoeveelheden. Deze wijzigingen hebben enkel betrekking op verplaatsingen binnen de inrichting waarbij de activiteit van de aangehaalde rubrieken verspreid wordt over meerdere locaties binnen de inrichting en dus ook op meerdere locaties staat ingetekend op het uitvoeringsplan. Aangezien echter de uitbreiding beperkt is, kan geadviseerd worden de gevraagde wijziging te vergunnen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Geadviseerde rubrieken


 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

2.2.1.e)2°

opslag en sortering van meer dan 1 ton gevaarlijke afvalstoffen andere dan asbestafval;

verplaatsing opslag oude brandstoffen

2.2.2.c)4°

 opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijk schroot, met een opslagcapaciteit van meer dan 500 ton;

uitbreiding met vermogen

2.2.2.e)

scheepssloperijen;

scheepsloperij

2.4.5.

tijdelijke opslag van gevaarlijke afvalstoffen inafwachting van behandeling;

verplaatsing opslag oude brandstoffen

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

verplaatsing

6.5.2°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen;

+1 verdeelslang

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

160 kVA

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02)  van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt ≥ 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

+2,91 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter.

+300 liter

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

19 december 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

18 januari 2019

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Algemene financiƫle opmerkingen

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een  advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.