Terug

2019_CBS_01748 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. Emiel Lemineurstraat 72-74, 2170 Merksem. Ontmoetingscentrum Merksemdok - Renovatie en inrichtingswerken. Wijziging opdracht 1. Vastlegging bijkomend krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01748 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. Emiel Lemineurstraat 72-74, 2170 Merksem. Ontmoetingscentrum Merksemdok - Renovatie en inrichtingswerken. Wijziging opdracht 1. Vastlegging bijkomend krediet - Goedkeuring 2019_CBS_01748 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur. Emiel Lemineurstraat 72-74, 2170 Merksem. Ontmoetingscentrum Merksemdok - Renovatie en inrichtingswerken. Wijziging opdracht 1. Vastlegging bijkomend krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Tijdens de uitvoering van de inrichtingswerken in het ontmoetingscentrum Merksemdok waren er een aantal aanvullende werken die noodzakelijk waren om de continuïteit van de werf te garanderen.

Bij de afbraak van de bestaande inrichting kwamen er structurele problemen tevoorschijn die uit veiligheidsoverwegingen onmiddellijk moesten worden aangepakt. Ten gevolge hiervan werden er noodzakelijke stabiliteitswerken uitgevoerd, die ook een impact hebben op de algemene werking en technische installatie van het gebouw. Om de nieuwe toegang inbraakveilig te kunnen afsluiten, werd ook geopteerd om bijkomend een inbraakwerend rolluik te plaatsen. 

Verrekening 1 (aanvullende opdracht offerte nummer 1): plaatsen van een stalen inbraakwerend rolluik aan nieuwe toegang

Omwille van veiligheidsredenen werd bijkomend een rolluik voorzien aan de nieuwe inkomdeur. De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaalprijs in meer: 5.650,00 euro, exclusief btw.
Geen termijnverlenging.

Verrekening 2 (aanvullende opdracht offerte nummer 5-2):

  • afbraakwerken ter hoogte van structurele probleemzones;
  • plaatsen van stalen liggers en kolommen.

Deze werken waren noodzakelijk om de stabiliteit van het gebouw veilig te stellen. De opdrachtnemer stelt een martconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. 
Totaalprijs in meer: 10.237,41 euro, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen.

Verrekening 3 (aanvullende opdracht offerte nummer 06-4): 

  • bijkomende afbraakwerken ter hoogte van structurele probleemzones;
  • aanpassen elektrische bekabeling;
  • vernieuwen van verlaagde plafonds.

Deze werken waren noodzakelijk om de stabiliteit van het gebouw veilig te stellen. De opdrachtnemer stelt een martconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. 
Wijziging opdracht in meer: 19.587,69 euro, exclusief btw.
Wijziging opdracht in min: -8.705,40 euro, exclusief btw.
Totaalprijs in meer: 10.882,29 euro, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen.

Verrekening 4 (aanvullende opdracht offerte nummer 8): bijkomende afbraakwerken
Deze werken waren noodzakelijk om de stabiliteit van het gebouw veilig te stellen. De opdrachtnemer stelt een martconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. 
Wijziging opdracht in meer: 1.570,00 euro, exclusief btw.
Wijziging opdracht in min: -592,65 euro, exclusief btw. 
Totaalprijs in meer: 977,35 euro, exclusief btw.
Termijnverlenging: 2 werkdagen.

Verrekening 5 (aanvullende opdracht offerte nummer 9): afwerking ter hoogte van stabiliteitsverstevigingen eerste verdieping
Ten gevolge van de noodzakelijke structurele ingrepen waren een aantal afwerkingen nodig om het gebouw toegankelijk en gebruiksklaar te maken. De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaalprijs in meer: 5.575,00 euro, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen.

Verrekening 6 (aanvullend opdracht offerte nummer 10): 

  • maken van toezichtput voor watermeter;
  • versteviging dak met houten liggers;
  • aanpassing centrale verwarming en sanitaire leidingen ten gevolge van structurele aanpassingen;
  • verwijderen van asbest schouwkanaal.

Deze werken waren noodzakelijk uit veiligheidsredenen. Hiervoor werd het bestaande dak structureel verstevigd met extra houten balken en de aanwezige asbesthoudende schouwkanalen verwijderd en moesten er aanpassingen gebeuren aan de centrale verwarming en sanitaire leidingen. Door de structurele aanpassingen was het noodzakelijk om ook de watermeterput te vernieuwen. De opdrachtnemer stelt een martconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. 
Totaalprijs in meer: 5.135,00 euro, exclusief btw.
Termijnverlenging: 7 werkdagen. 

Overzicht

Voor deze verrekeningen resulteert dit in volgend resultaat, exclusief btw:

omschrijving wijziging opdracht in meer wijziging opdracht in min termijnverlenging
verrekening 1 / offerte 1 5.650,00 euro   0 werkdagen
verrekening 2 / offerte 5-2  10.237,41 euro   5 werkdagen
verrekening 3 / offerte 6-4  19.587,69 euro -8.705,40 euro 5 werkdagen
verrekening 4 / offerte 8 1.570,00 euro -592,65 euro 2 werkdagen
verrekening 5 / offerte 9 5.575,00 euro   5 werkdagen
verrekening 6 / offerte 10 5.135,00 euro   7 werkdagen
totaal  47.755,10 euro -9.298,05 euro 24 werkdagen 

Voor deze verrekeningen resulteert dit in volgend resultaat:

  • een meerkost van 47.755,10 euro, exclusief btw;
  • een minkost van -9.298,05 euro, exclusief btw;
  • een termijnverlenging van 24 werkdagen.

Deze verrekeningen zijn al verreffend met bestelbon 4005279120, door de hoogdringendheid van deze werken zijn deze reeds uitgevoerd en gevorderd.

Meetstaat post 59: toogmeubel
Door deze aanvullende werken is in de aanloop naar de laatste uitvoeringsfase, namelijk plaatsing van het toogmeubel (los meubilair) een tekort op het voorziene budget. Voor de plaastsing van dit los meubilair dient bijkomend krediet vastgelegd te worden voor een bedrag van 39.500,00 euro + 8.295,00 euro (21% btw) = 47.795,00 euro, inclusief btw.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
goedkeuring bestek en procedure GAC/2017/00156  college  9  februari 2018 1232
goedkeuring gunning aan Coördinat-ed bvba college  18 mei 2018 4495

Voor de opdracht 'Herinrichtingswerken ontmoetingscentrum Merksemdok', Emiel Lemineurstraat 72-74, 2170 Merksem werd een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC/2017/00156 (P08614) uitgeschreven. Op 14 maart 2018 diende de firma Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen, met ondernemingsnummer 0451.296.656, een offerte in. 

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de wijziging opdracht 1 bedraagt 46.533,03 eur, 21% btw inbegrepen en wordt verrekend op bestelbon 4005279120 (hoofdaanneming). (Wijziging opdracht in meer: 57.783,67 eur, inclusief btw. Wijziging opdracht in min: 11.250,64 euro, inclusief btw.)

De uitgave voor de bijkomende vastlegging krediet voor plaatsing van de toogmeubel (los meubilair), bedraagt 47.795,00 eur inclusief btw en kan verrekend worden op investeringsbudget 2019. Er is voldoende krediet beschikbaar. 

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR01 - Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien
1SBR0102 - De socioculturele infrastructuur is uitnodigend en optimaal toegankelijk
1SBR010201 - Onze socioculturele infrastructuur is toegankelijk en evenwichtig gespreid
1SBR010201P08614 - Merksem Dok renovatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat, volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling GAC/2017/00156 (P08614), prijs werd gevraagd voor de aanvullende werken voor de herinrichting van ontmoetingscentrum Merksemdok, Emiel Lemineurstraat 72-74, 2170 Merksem aan Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen, met ondernemingsnummer 0451.296.656.

Artikel 2

Het college keurt de aanvullende werken goed voor een bedrag van 47.755,10 euro + 10.028,57 euro (21% btw) =  57.783,67 euro, inclusief btw.

Artikel 3

Het college neemt akte van de wijzigingen in min voor een bedrag van 9.298,05 euro + 1.952,59 euro (21% btw) = -11.250,64 euro, inclusief btw. 

Artikel 4

Het college keurt de termijnverlenging van 24 werkdagen goed, zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het college keurt de bijkomende kredietvastlegging goed voor een bedrag van 39.500,00 euro + 8.295,00 euro (21% btw) = 47.795,00 euro inclusief btw voor de plaatsing van de toogmeubel, op naam van Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen, met ondernemingsnummer 0451.296.656.   

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

bestek GAC/2017/00156 (P0861480)
Herinrichtingswerken ontmoetingscentrum Merksemdok.
Opdrachtnemer: Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen, met ondernemingsnummer 0451.296.656.
rekeningnummer: BE18001105486465 

Wijziging opdracht 1

 

 

 

 

46.533,03 eur inclusief btw

budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1SBR010201P08614
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 1SA050709
budgetperiode: 1900

 

 

 

 

4005279120

bestek GAC/2017/00156 (P0861480)
Herinrichtingswerken ontmoetingscentrum Merksemdok.
Opdrachtnemer: Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen, met ondernemingsnummer 0451.296.656.
rekeningnummer: BE18001105486465

Vastlegging bijkomend krediet toogmeubel (los meubilair)

47.795,00 eur inclusief btw

budgetplaats: 5111500000
budgetpositie: 240
functiegebied: 1SBR010202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 1SA050709
budgetperiode: 1900

4005318069