Terug

2019_CBS_01654 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018072132. District Antwerpen. Kempischdok-Westkaai ZN, Genuastraat ZN, Cadixstraat ZN en Rigastraat ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01654 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018072132. District Antwerpen. Kempischdok-Westkaai ZN, Genuastraat ZN, Cadixstraat ZN en Rigastraat ZN - Goedkeuring 2019_CBS_01654 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018072132. District Antwerpen. Kempischdok-Westkaai ZN, Genuastraat ZN, Cadixstraat ZN en Rigastraat ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

14 november 2018

7 december 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

14 november 2018

23 november 2018

Gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 november 2018

29 november 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

14 november 2018

14 november 2018

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

14 november 2018

21 november 2018

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein-art. 7.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale wetgeving

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd 
    De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 19/07/2018. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de heraanleg van de binnestraten van de Cadixwijk. Het gaat om volgende straten: Kempischdok-Westkaai, de Genuastraat, de Cadixstraat en de Rigastraat.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande situatie betreft voornamelijk éénrichtingstraten voor plaatselijk verkeer. De omgeving wordt gekenmerkt door pakhuizen, administratieve gebouwen en een mix van één- en meergezinswoningen van drie à vijf bouwlagen met veelal commercieel gelijkvloers.
Het voormalige industriële karakter van de wijk is intussen geleidelijk omgevormd naar een woonwijk. Verder is er ook een school aanwezig, Stedelijk Lyceum Cadix, die zich situeert in het bouwblok Napelsstraat – Rigastraat – Cadixstraat – Kempischdok-Westkaai.
De straten zijn aangelegd in kasseien en hebben, met uitzondering van de Cadixstraat en de Napelsstraat, enkel langsparkeren aan weerszijden van de straat. Er is in de bestaande straten weinig groen aanwezig, er bevinden zich geen bomen in de straten.
De heraanleg en materialisatie van de straten wordt voorzien volgens het principe van de ‘Woonstraten’ in het beeldkwaliteitsplan Eilandje met een gelijkvloerse aanleg van gevel tot gevel met herbruik van materialen voor de rijweg en parkeerplaatsen.
De rijwegen zullen, op die van de Genuastraat na, evenals de parkeerplaatsen worden uitgevoerd in ongezaagde herbruikkasseien. De Genuastraat en de fietssuggestiestroken worden uitgevoerd in gezaagde herbruikkasseien. De voetpaden zullen worden uitgevoerd in platines.
Verder worden de straten door het voorzien van plantvakken met bomen maximaal vergroend, wat de straten zal opfleuren en verfraaien.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers. Zij, SW/O&U, melden zich aan te sluiten bij het advies van de commissie openbaar domein van 23 april 2018. Zij merken echter op dat er nog niet aan alle voorwaarden van dit advies werd voldaan. Zo werd het volgende opgemerkt:

  • er zijn niet overal verticale elementen geplaatst om het foutparkeren tegen te gaan;
  • het aantal fietsbeugels is nog steeds zeer beperkt;
  • er zijn geen speelaanleidingen voorzien, noch is er gemotiveerd waarom deze niet voorzien zijn.

Zij gaven hierom een voorwaardelijk gunstig advies.

Bodemreliëf
Met uitzondering van rioleringswerken worden geen wijzigingen aan de bodem voorzien.

Aspecten met betrekking tot archeologie
De archeologienota werd ingediend door de Abo op 16 juli 2018 en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 19 juli 2018. De archeologienota geeft het terrein vrij voor verder onderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/8144).
De dienst stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie geeft een voorwaardelijk gunstig advies.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
In de aanvraag wordt door het voorzien van zo veel mogelijk dwarsparkeerplaatsen ingezet op een optimalisatie van het aantal parkeerplaatsen.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verblijfskwaliteit van de straat wordt verhoogd door de aanplanting van groen.
De aanvraag werd ter advies eveneens voorgelegd aan de lokale politie/ verkeerspolitie. Zij brachten een gunstig advies uit, melden geen bezwaar te hebben tegen de aanvraag.
De adviesinstantie Inter merkt op dat er te weinig parkeerplaatsen zijn voor personen met een handicap. In voorwaarde wordt opgelegd dat minimaal 4% van het totaal aantal plaatsen aangepast en voorbehouden moet zijn voor personen met een handicap. De overige 2% van de te voorziene plaatsen dienen, conform de aanbevelingen door Inter aangepast, maar niet voorbehouden te zijn.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

14 november 2018

Start openbaar onderzoek

24 november 2018

Einde openbaar onderzoek

23 december 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 maart 2019

Uiterste beslissingsdatum

28 april 2019

Verslag GOA

6 februari 2019

naam GOA

Bieke Geypens en Brenda Dierckx

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 november 2018

23 december 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018072132

Gegevens van de aanvrager:

Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Kempischdok-Westkaai ZN, Genuastraat ZN, Cadixstraat ZN en Rigastraat ZN te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7, sectie G, nrs. 0

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen en rioleringswerken van de binnenstraten van de Cadixwijk

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Bestaande toestand

  • Kempischdok-Westkaai:
    • enkele rijrichting in kasseien;
    • rijwegbreedte van ongeveer 10,50 meter;
    • langsparkeren aan de westzijde en dwarsparkeren aan de oostzijde;
    • voetpad hoofdzakelijk langs de westzijde.
  • Genuastraat:
    • enkele rijrichting vanaf Napelsstraat richting Kempischdok-Westkaai in kasseien;
    • rijwegbreedte van 7,50 meter;
    • langsparkeren aan beide zijden van de straat;
    • voetpaden langs beide zijden.
  • Cadixstraat:
    • dubbele rijrichting in kasseien;
    • rijwegbreedte van 11,56 meter;
    • langsparkeren aan de noordzijde en dwarsparkeren aan de zuidzijde;
    • voetpaden langs beide zijden.
  • Rigatraat:
    • enkele rijrichting in kasseien;
    • rijwegbreedte van 8,45 meter;
    • langsparkeren aan beide zijden van de straat;
    • voetpaden langs beide zijden. 

Inhoud van de aanvraag

  • optimaliseren van de rioleringsinfrastructuur en heraanleggen van de straten Kempischdok-Westkaai, Genuastraat, Cadixstraat en de Rigastraat;
  • voorzien van de rijweg en parkeerplaatsen in ongezaagde herbruikkasseien met uitzondering van de Genuastraat (gezaagde herbruikkasseien);
  • uitvoeren van de fietssuggestiestrook in gezaagde herbruikkasseien en platines voor het voetpad;
  • voorzien van 157 bomen verspreid over de verschillende straten;
  • voorzien van straatmeubilair met sorteerstraatje ter hoogte van het kruispunt Kempischdok-Westkaai en de Genuastraat.
  • Kempischdok-Westkaai:
    • enkele rijrichting wordt ingericht als dubbele rijrichting binnen het bestaande profiel;
    • rijwegbreedte van 4,20 meter (inclusief de fietscomfortstroken);
    • voorzien van langsparkeren aan de westzijde en dwarsparkeren aan de oostzijde;
    • inrichten van een oversteekzone centraal in de straat die beide ingangen van de school verbindt;
    • inrichten van een sorteerstraat ter hoogte van het kruispunt Genuastraat;
    • voorzien van een fietscomfortstrook in beide rijrichtingen.
  • Genuastraat:
    • enkele rijrichting vanaf Napelsstraat richting Kempischdok-Westkaai behouden;
    • rijwegbreedte van 3,40 meter;
    • voorzien van langsparkeren aan beide zijden van de woonstraat;
    • toegang gemeenschappelijke ondergrondse parking als voetpad uitgevoerd in plaats van parkeerstrook;
    • rijweg in gezaagde kasseien in plaats van afzonderlijke fietscomfortstroken.
  • Cadixstraat:
    • dubbele rijrichting blijft behouden;
    • rijwegbreedte van 4,40 meter (inclusief de fietscomfortstroken);
    • voorzien van langsparkeren aan de zuidzijde en dwarsparkeren aan de noordzijde;
    • inritten gemeenschappelijke ondergrondse parking als voetpad uitgevoerd in plaats van parkeerstrook;
    • integreren van de brandweg van de school in de nieuwe structuur voor het dwarsparkeren;
    • voorzien van fietscomfortstroken in beide rijrichtingen.
  • Rigatraat:
    • enkele rijrichting wordt ingericht als dubbele rijrichting binnen het bestaande profiel;
    • rijwegbreedte van 4,40 meter (inclusief de fietscomfortstroken);
    • voorzien van langsparkeren aan beide zijden van de woonstraat;
    • aan de noordzijde wordt de brandweg van de school geïntegreerd in de nieuwe structuur voor het langsparkeren;
    • ter hoogte van de nieuwbouwprojecten langsheen de Binnenvaartstraat worden de voorziene inritten naar de gemeenschappelijke ondergrondse parkings uitgevoerd als voetpad in plaats van parkeerstrook;
    • voorzien van fietscomfortstroken in beide rijrichtingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van Kempischdok-Westkaai, Genuastraat, Cadixstraat en Rigastraat onder volgende voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen strikt te worden nageleefd;
  2. er dient voorafgaand aan de gunning een plan besproken te worden met de dienst SW/O&U voor de inplanting van antiparkeervoorzieningen en fietsbeugels;
  3. er dient voorafgaand aan de gunning een voorstel voor het ontwerp en de inplanting van speelaanleidingen ter goedkeuring besproken te worden met de dienst SW/O&U;
  4. de bouwheer laat werfcontroles toe door de archeologen van de dienst archeologie van de stad Antwerpen;
  5. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);
  6. minimaal 4% van het totaal aantal parkeerplaatsen moet, conform de verordening toegankelijkheid, aangepast en voorbehouden zijn voor personen met en handicap. De overige 2% (van 6%) van de te voorzien plaatsen dienen, conform de aanbevelingen door “Inter” aangepast, maar niet voorbehouden te zijn.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • BA_RI3A236_L.pdf
  • BA_RI3A236_O.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_B_1.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_B_2.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_B_3.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_B_4.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_N_1.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_N_2.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_N_3.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_I_N_4.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_B_1.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_B_2.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_B_3.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_B_4.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_N_1.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_N_2.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_N_3.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_P_N_4.pdf
  • BA_RI3A236_Verharding_PR_N_4.pdf
  • advies_Brandweer.pdf