Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
14 november 2018 |
7 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
14 november 2018 |
23 november 2018 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
14 november 2018 |
29 november 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
14 november 2018 |
14 november 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
14 november 2018 |
21 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein-art. 7.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de heraanleg van de binnestraten van de Cadixwijk. Het gaat om volgende straten: Kempischdok-Westkaai, de Genuastraat, de Cadixstraat en de Rigastraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande situatie betreft voornamelijk éénrichtingstraten voor plaatselijk verkeer. De omgeving wordt gekenmerkt door pakhuizen, administratieve gebouwen en een mix van één- en meergezinswoningen van drie à vijf bouwlagen met veelal commercieel gelijkvloers.
Het voormalige industriële karakter van de wijk is intussen geleidelijk omgevormd naar een woonwijk. Verder is er ook een school aanwezig, Stedelijk Lyceum Cadix, die zich situeert in het bouwblok Napelsstraat – Rigastraat – Cadixstraat – Kempischdok-Westkaai.
De straten zijn aangelegd in kasseien en hebben, met uitzondering van de Cadixstraat en de Napelsstraat, enkel langsparkeren aan weerszijden van de straat. Er is in de bestaande straten weinig groen aanwezig, er bevinden zich geen bomen in de straten.
De heraanleg en materialisatie van de straten wordt voorzien volgens het principe van de ‘Woonstraten’ in het beeldkwaliteitsplan Eilandje met een gelijkvloerse aanleg van gevel tot gevel met herbruik van materialen voor de rijweg en parkeerplaatsen.
De rijwegen zullen, op die van de Genuastraat na, evenals de parkeerplaatsen worden uitgevoerd in ongezaagde herbruikkasseien. De Genuastraat en de fietssuggestiestroken worden uitgevoerd in gezaagde herbruikkasseien. De voetpaden zullen worden uitgevoerd in platines.
Verder worden de straten door het voorzien van plantvakken met bomen maximaal vergroend, wat de straten zal opfleuren en verfraaien.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers. Zij, SW/O&U, melden zich aan te sluiten bij het advies van de commissie openbaar domein van 23 april 2018. Zij merken echter op dat er nog niet aan alle voorwaarden van dit advies werd voldaan. Zo werd het volgende opgemerkt:
Zij gaven hierom een voorwaardelijk gunstig advies.
Bodemreliëf
Met uitzondering van rioleringswerken worden geen wijzigingen aan de bodem voorzien.
Aspecten met betrekking tot archeologie
De archeologienota werd ingediend door de Abo op 16 juli 2018 en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 19 juli 2018. De archeologienota geeft het terrein vrij voor verder onderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/8144).
De dienst stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie geeft een voorwaardelijk gunstig advies.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
In de aanvraag wordt door het voorzien van zo veel mogelijk dwarsparkeerplaatsen ingezet op een optimalisatie van het aantal parkeerplaatsen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verblijfskwaliteit van de straat wordt verhoogd door de aanplanting van groen.
De aanvraag werd ter advies eveneens voorgelegd aan de lokale politie/ verkeerspolitie. Zij brachten een gunstig advies uit, melden geen bezwaar te hebben tegen de aanvraag.
De adviesinstantie Inter merkt op dat er te weinig parkeerplaatsen zijn voor personen met een handicap. In voorwaarde wordt opgelegd dat minimaal 4% van het totaal aantal plaatsen aangepast en voorbehouden moet zijn voor personen met een handicap. De overige 2% van de te voorziene plaatsen dienen, conform de aanbevelingen door Inter aangepast, maar niet voorbehouden te zijn.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
25 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
14 november 2018 |
Start openbaar onderzoek |
24 november 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
23 december 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
25 maart 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
28 april 2019 |
Verslag GOA |
6 februari 2019 |
naam GOA |
Bieke Geypens en Brenda Dierckx |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
24 november 2018 |
23 december 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018072132 |
Gegevens van de aanvrager: |
Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Kempischdok-Westkaai ZN, Genuastraat ZN, Cadixstraat ZN en Rigastraat ZN te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7, sectie G, nrs. 0 |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen en rioleringswerken van de binnenstraten van de Cadixwijk |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van Kempischdok-Westkaai, Genuastraat, Cadixstraat en Rigastraat onder volgende voorwaarden: