Terug

2019_CBS_01871 - District Antwerpen. Marialei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01871 - District Antwerpen. Marialei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_01871 - District Antwerpen. Marialei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • een laad- en loszone, met venstertijd van 7:00 tot 17:00 uur, wordt ingericht (artikel 5). Het hotel en een handelaar hebben nood aan een laad- en loszone, zodat vrachtwagens niet op straat hoeven te laden en lossen, waardoor de doorstroming van het verkeer niet gehinderd wordt;
  • aan de laadpaal werd een laadpunt voor particuliere- en voor deelwagens ingericht. De plaats voor deelwagens wordt momenteel hoofdzakelijk door Poppy gebruikt. Poppy wil zijn gebruikers meer en meer stimuleren om na het gebruik de wagen op een laadpunt voor deelwagens te parkeren, zodat de wagens telkens zo optimaal mogelijk opgeladen zijn voor de volgende gebruiker. Het laadpunt aan de Marialei ligt hiervoor op een goede zichtbare locatie. Er zijn bovendien geen klachten binnen gekomen over het gebruik van deze twee laadpunten, waardoor de afdeling mobiliteit voorstelt de laadpunten te bestendigen (artikels 6 en 7).

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen van 7:00 tot 17:00 uur. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Marialei in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 november 2014 (jaarnummer 11319);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "omgeving Boomgaardstraat";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 29 september 2017 (jaarnummer 8452) de proefopstelling voor de "locaties laadpalen elektrische (deelwagens)" goed. De locatie in de Marialei werd gunstig geëvalueerd en wordt nu bestendigd. 

Op 16 november 2018 werd een aanvraag ingediend door een toekomstig hotel in het Groen Kwartier om in de Marialei een laad-en loszone in te richten.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 27 december 2018 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 18 februari 2019 (jaarnummer 22) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Marialei in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 november 2014 (jaarnummer 11319).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen