Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018155093 |
Gegevens van de aanvrager: |
Tommy De Coninck met als contactadres Van Gistelstraat 15 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Van Gistelstraat 15 te 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 19sectie B nr. 75K |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanbouwen van een veranda en pergola |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- geen relevante voorgeschiedenis.
Laatst vergunde toestand
- niet van toepassing.
Bestaande toestand
- het pand is een halfopen bebouwing, die bestaat uit een bouwlaag onder plat dak;
- de bouwdiepte bedraagt 11,38 meter;
- de voorgevel meet 7 meter en springt aan de rechterzijde ongeveer 0,65 meter uit over een breedte van 3,48 meter;
- rechts van het huis is er een open ruimte van 3 meter breed naast het huis;
- aan de linkerkant sluit het bouwvolume aan de voor- en achtergevel aan op de bebouwing van de linkerbuur;
- de bouwdiepte van voor- tot achtergevel bedraagt daar 9,59 meter;
- de gevels zijn afgewerkt met een witte bepleistering.
Inhoud van de aanvraag
- het betreft het aanbouwen van een veranda en pergola achter de woning;
- links tegen de perceelgrens wordt een veranda gebouwd van ongeveer 5 meter lang op 4 meter breed;
- naast de veranda wordt tot een gelijke bouwdiepte een pergola geplaatst;
- de veranda wordt rond het schrijnwerk uitgevoerd in bruin-rood gevelmetselwerk;
- het schrijnwerk zelf is kwartsgrijs aluminium;
- op het dak van de veranda wordt een dakraam geplaatst;
- de houten schutting die de huisnummer 15 en 13 van elkaar scheiden wordt afgebroken en er wordt een scheidingsmuur opgetrokken van 3,38 meter.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
14 januari 2019 |
22 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Uit de plannen is onduidelijk of het bestaande raam tussen de huidige leefruimte en de nieuwe veranda wordt opengemaakt. Conform de bouwcode artikel 24 wordt als voorwaarde opgelegd om het raamschrijnwerk tussen beide ruimtes te verwijderen, en een maximale opening tussen beide ruimtes te garanderen zodat de leefruimte over voldoende rechtstreeks licht en lucht beschikt.
Uit de plannen is onduidelijk of een opstaande dakrand van 0.30 meter aan de nieuwe linkse scheimuur is voorzien, conform de bouwcode artikel 34.3. Met oog op brandveiligheid is een afwijking op dit artikel niet aanvaardbaar. Deze 30cm kan bekomen worden door het dakpakket ter hoogte van de scheimuur minder dik uit te voeren, of het volledig dak ter hoogte van de scheimuur minder hoog uit te voeren, mits een binnenhoogte van minstens 2.60 meter gegarandeerd blijft. Er kan ook geopteerd worden voor een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed tussen de vegetatie van het groendak en de scheidingsmuur.
Een verhoging van de scheimuur is eveneens een oplossing, maar dit maakt het voorwerp uit van een nieuwe ‘bevraging van de omwonenden’, waarvoor in dat geval een nieuwe bouwaanvraag moet worden ingediend.
Bijkomend is onduidelijk uit de plannen of de nieuwe scheimuurdikte minstens 0.18 meter dik is, conform de bouwcode artikel 34.4. Als voorwaarde wordt opgelegd de muur minstens 0.18 meter dik te maken.
Het nieuwe plat dak is +/- 26m², wat groter is dan 20m². Daarom wordt als voorwaarde conform de bouwcode artikel 38 een groendak op het nieuwe plat dak opgelegd.
Functionele inpasbaarheid
Het bijbouwen aan deze woning wijzigt de functie ‘eengezinswoning’ niet, de woonfunctie blijft inpasbaar in deze woonwijk.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De nieuwe veranda met bijkomend afdak (overdekt terras) achteraan deze gelijkvloerse woning met plat dak is ruimtelijk aanvaardbaar. De gevelbrede schuiframen achteraan en zijdelings zorgen voor veel lichtinval en een aangename ruimte. De nieuwe dakkoepel zorgt voor bijkomend licht.
Van de woning zijn geen vergunde bouwplannen gevonden, het bestaande volume van de woning wordt wel als ‘geacht vergund’ beschouwd wegens gebouwd voor 1979.
Het tuinhuis in de achtertuin is vermoedelijk gebouwd tussen 1971 en 1990, echter zonder exacte datering. Daardoor kan niet bepaald worden of dit in aanmerking komt als ‘geacht vergund’. Bovendien zijn onvoldoende afmetingen en plannen van dit tuinhuis toegevoegd, waardoor de vergunbaarheid niet kan beoordeeld worden. Het tuinhuis wordt dan ook uitgesloten van vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande witte crépi met witte dakrand en houten schrijnwerk blijven behouden. De nieuwe veranda wordt in bruinrood metselwerk gebouwd, met kwartsgrijs alu schrijnwerk.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat de in deze aanvraag vervatte werken geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de voorschriften voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
2. het raamschrijnwerk tussen de bestaande leefruimte en de nieuwe veranda moet verwijderd worden, en een maximale opening tussen beide ruimtes moet gegarandeerd worden, zodat de leefruimte over voldoende rechtstreeks licht en lucht beschikt, conform bouwcode artikel 24;
3. met oog op brandveiligheid conform bouwcode artikel 34.3 moet het ontbreken van de opstaande dakrand van 0.30 meter ter hoogte van de nieuwe scheimuur links achteraan gecompenseerd worden door ofwel het dakpakket ter hoogte van de scheimuur minder dik uit te voeren, ofwel het volledig dak ter hoogte van de scheimuur minder hoog uit te voeren mits een binnenhoogte van minstens 2.60 meter gegarandeerd blijft, ofwel een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed tussen de vegetatie van het groendak en de scheidingsmuur te voorzien;
4. conform bouwcode artikel 34.4 moet de nieuwe scheimuur links achteraan minstens 0.18 meter dik gemaakt worden;
5. conform bouwcode artikel 38 moet een groendak op het nieuwe plat dak voorzien worden;
Uitsluitingen
Het tuinhuis achteraan in de tuin zoals in rood aangeduid op de plannen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
14 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 maart 2019 |
Verslag GOA |
19 februari 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
2. het raamschrijnwerk tussen de bestaande leefruimte en de nieuwe veranda moet verwijderd worden, en een maximale opening tussen beide ruimtes moet gegarandeerd worden, zodat de leefruimte over voldoende rechtstreeks licht en lucht beschikt, conform bouwcode artikel 24;
3. met oog op brandveiligheid conform bouwcode artikel 34.3 moet het ontbreken van de opstaande dakrand van 0.30 meter ter hoogte van de nieuwe scheimuur links achteraan gecompenseerd worden door ofwel het dakpakket ter hoogte van de scheimuur minder dik uit te voeren, ofwel het volledig dak ter hoogte van de scheimuur minder hoog uit te voeren mits een binnenhoogte van minstens 2.60 meter gegarandeerd blijft, ofwel een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed tussen de vegetatie van het groendak en de scheidingsmuur te voorzien;
4. conform bouwcode artikel 34.4 moet de nieuwe scheimuur links achteraan minstens 0.18 meter dik gemaakt worden;
5. conform bouwcode artikel 38 moet een groendak op het nieuwe plat dak voorzien worden;
Uitsluitingen
Het tuinhuis achteraan in de tuin zoals in rood aangeduid op de plannen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.