Terug

2019_CBS_01865 - District Antwerpen. Bombaystraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01865 - District Antwerpen. Bombaystraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_01865 - District Antwerpen. Bombaystraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgemaakt.

De Bombaystraat is een doodlopende straat tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en de Portostraat, te bereiken via de Portostraat. Er werden paaltjes geplaatst ter hoogte van de Kattendijkdok-Oostkaai om gemotoriseerd verkeer via de ontsluitingswegen om te leiden. 

Omwille van de geringe breedte van de straat is het niet wenselijk dat er aan beide kanten geparkeerd wordt. Het draaiboek openbaar domein hanteert een minimale rijbaanbreedte van 3,80 meter.

Het zichtbaar verlies aan publieke parkeerplaatsen kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een aanname gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1.037 parkeerplaatsen), waarna het ontwerp openbaar domein (553 parkeerplaatsen) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven,…) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van het openbaar domein, de aanvullende reglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het Eilandje transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied in een residentiële woonzone dicht bij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vraagt een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In de gemeenteraad van 13 februari 2009 werd het "Programma Eilandje" goedgekeurd (jaarnummer 1697) waarin de volgende krijtlijnen werden uitgetekend: 

  • de wijk bestaat uit één wijkontsluitingsas (Kattendijkdok-Oostkaai / 50km/u), drie dokranden (autoluw met uitzondering van de Kempischdok-Westkaai) en een homogeen raster van woonstraten (30km/u);
  • alle straten die uitgeven op de Londenstraat worden afgesloten om doorgaand verkeer in de wijk te vermijden.

De Bombaystraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 1989 (jaarnummer 2618);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Wijk Cadix";
  • geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

De Bombaystraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur). De straat werd tevens doodlopend gemaakt.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 6 november 2018 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 18 februari 2019 (jaarnummer 11) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bombaystraat in het district Antwerpen goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen