Inleiding
De Lange Beeldekensstraat ligt in Antwerpen-Noord, in de wijk Seefhoek. De straat vormt de verbinding tussen het De Coninckplein en het Stuivenbergziekenhuis.
Het project begint aan het De Coninckplein en eindigt ter hoogte van de Pesthofstraat.
Planningscontext
De Lange Beeldekensstraat ligt binnen het RUP 2060. De straat is gedeeltelijk in kernwinkelgebied Antwerpen-Noord gelegen. Centraal in de straat is er een grote zone voor detailhandel en centrumfuncties voorzien. Naar aanleiding van dit project werd een onderzoek gedaan naar de materialisatie en de beeldkwaliteit van het De Coninckplein.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter
Aan het begin van de straat zijn er verschillende kerken:
- Heilig Hartkerk (op zondag worden achtereenvolgens de Rooms-Katholieke eucharistieviering, de Grieks- Katholieke liturgie en de Anglo-Afrikaanse liturgie gevierd);
- Antwerp Truth Church – evangelische kerk;
- de Ark der Eeuwigheid – protestantse kerk.
Gebruik
De Lange Beeldekensstraat is een woonstraat, maar eveneens een wijkontsluitingsweg. Het is een gezellige geëngageerde straat met tal van sociale activiteiten.
Ter hoogte van de Diepestraat - Offerandestraat situeert zich het Kernwinkelgebied Antwerpen-Noord.
Milieu
Als straatboom werd er vooral Pyrus chanticleer (Sierpeer) aangeplant. Ter hoogte van de winkelslinger is er meer ruimte en staan er enkele Gleditsia triacanthos ‘Skyline’ (Valse Christusdoorn).
Mobiliteit
De Lange Beeldekensstraat is een buurtstraat die toegang verleent tot de wijk. De straat is enkelrichting en in zone 30 met voorrang van rechts gelegen. De straat is eveneens een wijkroute voor fietsers en een blindengeleide-as. De straat is geen route voor uitzonderlijke vervoer. Er rijdt wel een bus (buslijn 30) door de straat.
Techniek
Zowel de verlichting, de waterleiding en de riolering zijn aan vernieuwing toe. Binnen dit project wordt er een gescheiden rioleringsstelsel voorzien.
Algemene randvoorwaarden
- reservatiestrook voor 2 sorteerstraten aanduiden;
- andersvalide parkeerplaatsen zijn te behouden;
- voldoende laad- en loszone’s voorzien;
- integreren van de winkelslinger noord;
- rekening houden met de toekomstige ontwikkeling van cinema National.
Mobiliteitsvoorwaarden
- 30km/u;
- plateaus op kruispunten;
- voorrang van rechts;
- langsparkeren waar mogelijk;
- parkeerplaatsen voor mindervaliden zoals huidige situatie;
- laad- en loszones;
- enkelrichting van De Coninckplein naar Pesthofstraat, uitgezonderd voor fietsers;
- zebrapaden enkel uitzonderlijk ter hoogte van scholen of andere specifieke functies.
Ambitie
De straat omvormen tot een leefbare woonstraat met aandacht voor het kernwinkelgebied Antwerpen-Noord.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal gerealiseerd wordt, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
- de rijbaan wordt aangelegd in asfalt, de parkeerstroken in straatkeien met een open voeg en de voetpaden in betonstraatstenen. Ter hoogte van het kernwinkelgebied wordt er geopteerd om de hoogwaardige materialen van de winkelas noord door te trekken;
- het nieuwe profiel behoudt enkelrichtingsverkeer voor auto’s en bussen. De nieuwe rijbaan wordt overal vier meter breed om ook fietsers de mogelijkheid te geven om tegen de rijrichting te fietsen. Op die manier wordt een ontbrekende schakel op deze wijkroute voor fietsers vervolledigd. De voetpaden worden aan beide zijden even breed om zo bewoners en bezoekers van de straat meer ruimte te geven en de passage te vergemakkelijken;
- er worden voldoende fietsbeugels voorzien, gegroepeerd in kleine aantallen, zodat bewoners en bezoekers hun fiets kunnen stallen op het openbaar domein zonder daarbij de bomen te beschadigen of de doorgang te belemmeren;
- de bushalte in de Lange Beeldekensstraat blijft behouden. In samenspraak met De Lijn wordt er naar een alternatieve locatie gezocht;
- om 30km/u af te dwingen worden er op geregelde tijdstippen snelheidsremmers voorzien;
- aan één zijde van de rijbaan wordt een parkeerstrook voorzien;
- zones voor laden en lossen worden op voetpadniveau voorzien;
- waar het kan, blijven bestaande bomen zo veel mogelijk behouden. Enkel waar de bomen omwille van het nieuwe profiel niet kunnen behouden blijven, worden deze gerooid. Om toekomstige groei te kunnen garanderen wordt er bij elke boom afzonderlijk bekeken hoe de ondergrondse situatie van de bomen op een structurele manier kan worden verbeterd: meer wortelruimte van betere kwaliteit. Ook bovengronds verbetert de situatie omdat de bomen grotere boomspiegels krijgen;
- naar het voorontwerp toe wordt onderzocht of er op de hoek met de Offerandestraat een toekomstboom voorzien kan worden;
- De voetpaduitstulping en nabije bomen worden uitgebreid om het nodige straatmeubilair te kunnen voorzien. Op die manier wordt de looplijn maximaal gevrijwaard.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 60 plaatsen (waarvan vier op een laad- en loszone met venstertijden) in de bestaande toestand naar 53 plaatsen in de nieuwe toestand.
De nodige draaicirkels voor de brandweer en het voorzien van een brede stoep ter hoogte van cinema National zorgen voor de huidige parkeerbalans.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 44 bomen in de bestaande toestand naar 56 bomen in de nieuwe toestand. De boomkeuze zal in de volgende fase gebeuren.
Om het nieuwe straatprofiel te kunnen realiseren moeten er 16 bomen gerooid worden. De nieuwe bomen krijgen een nieuwe en betere plaats.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Lange Beeldekensstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.