Terug

2019_CBS_01693 - Omgevingsvergunning - OMV_2018118375. Kerkhofstraat 23. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01693 - Omgevingsvergunning - OMV_2018118375. Kerkhofstraat 23. District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_01693 - Omgevingsvergunning - OMV_2018118375. Kerkhofstraat 23. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018118375

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hugo Kooyman met als adres Marsstraat 92 bus b1 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Kerkhofstraat 23 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42sectie B nr. 42L6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/05/1958: vergunning (238 # 10018) voor verbouw;

-          18/12/2014: vergunning (20142297) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          30/07/2018: proces-verbaal (20155037) voor het stilleggen van onvergunde werken.

Laatst vergunde toestand

-          de laatst vergunde toestand betreft het verbouwen van een eengezinswoning (dossiernummer: 20142297), de werken zijn begonnen maar ze zijn niet volledig uitgevoerd binnen de termijn van 3 jaar.

Bestaande toestand

-          de bestaande woning is opgetrokken in metselwerk en beschikt over twee bouwlagen waarvan één onder dak;

-          het initiële volume van bijbouw achteraan is reeds afgebroken.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een bestaande eengezinswoning;

-          bouwen van een extra verdieping onder schuin dak;

-          uitbreiding van het gelijkvloers tot een diepte van 14,04 meter;

-          de bouwdiepte van de eerste verdieping zal 11,55 meter bedragen en van de zolderverdieping 8 meter;

-          wijzigen van de voorgevel

-          voorzien van een hemelwaterput en septische put in de voortuin.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c voor woningen.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

  • artikel 3 zone voor woningen: de hoogte van de kroonlijst bedraagt meer dan 6 meter.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 43 Septische putten: de minimale inhoud voor gebouwen met enkel woonfunctie tot en met 5 gebruikersequivalent is 2000 liter.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Volgens het geldend BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr. Donnyplein en omgeving dient het gebouw in voorliggende aanvraag (gebouwen met één bovenverdieping onder schuin dak) een kroonlijsthoogte te hebben van 5,50 m tot maximum 6,00 m. De aanvraag wijkt af van de bepaling van het bijzonder plan van aanleg door een kroonlijsthoogte van 7,40 m te voorzien. Een afwijking op het bovenstaande is mogelijk indien er bij aansluiting aan bestaande gebouwen minstens de kroonlijsthoogte van het laagste aanpalende gebouw gevolgd wordt. Beiden aanliggende gebouwen (zowel links als rechts) hebben een kroonlijsthoogte van ongeveer 7,40 m waardoor een afwijking op de strijdigheid kan worden bekomen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het verbouwen van een eengezinswoning waarbij een extra verdieping onder een zadeldak voorzien wordt met een uitbreiding op het gelijkvloers. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Kerkhofstraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Tegenover de laatst vergunde toestand wordt de bouwhoogte op het gelijkvloers aangepast van 3,38 m naar 2,65 m, waardoor ook de bouwhoogtes op de oorspronkelijke uitbreidingen licht verminderen. De bouwhoogte op de het gelijkvloers werd verminderd om zo een vrije hoogte van 2,60 m op de 2de verdieping mogelijk te maken. Vanuit stedenbouwkundig perspectief kan worden ingestemd met het bouwvolume zoals voorgesteld. Er worden geen storende effecten verwacht.

 

Visueel-vormelijke elementen

De horizontale ritmering in de bestaande toestand van de voorgevel wordt in de voorliggende aanvraag uitgebreid naar boven toe. De bruin genuanceerde gevelsteen en de donkergrijze/okergele gevelstroken worden verder doorgetrokken in de voorgevel. Ook de raamindeling op de 1ste en 2de verdieping werd doorgetrokken. De voorgevel werd op een kwalitatieve manier uitgevoerd. Inzake visuele en vormelijke aspecten is de aanvraag in overeenstemming met de geldende regelgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet niet aan artikel 43 van de bouwcode. Volgens het artikel bedraagt de minimale inhoud van een septische put voor gebouwen met enkel een woonfunctie en tot en met 5 gebruikersequivalenten 2.000 liter. De aanvraag voorziet in een septische put met een inhoud van slechts 1.500 liter. In voorwaarden wordt opgenomen om een septische put te plaatsen met een minimale inhoud van 2.000 liter. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een septische put plaatsen met een minimale inhoud van 2.000 liter, conform artikel 43 van de bouwcode;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 november 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 december 2018

Start openbaar onderzoek

10 december 2018

Einde openbaar onderzoek

8 januari 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 maart 2019

Verslag GOA

20 februari 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 december 2018

8 januari 2019

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend.

Dit bezwaar laat zich als volgt samenvatten:

 

1.      Foutieve tekening: het bezwaar luidt dat bepaalde afmetingen op de plannen niet correct zouden zijn volgens de bezwaarindiener. Zo zou de hoogte van de achterbouw van de rechterbuur +/- 4,80 meter zijn in plaats van 6,89 meter en zouden de achtergevels van de Kerkhofstraat 21, 23 en 25 volgens de plannen gelijk lopen, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is:
Beoordeling:

Het klopt dat het ‘oorspronkelijk bestaand gabarit buur rechts’ ingetekend staat op een hoogte van 6,89 meter. Echter werd dit aangepast in de plannen van de nieuwe toestand waar het ‘bestaand gabarit (rechter) buur’ als 4,85 m beschreven staat. De aanvraag werd beoordeeld met het bestaand gabarit van de rechter buur (dus 4,85 meter) wat minimaal verschilt met de 4,80 meter die de bezwaarindiener aanbrengt. Het klopt niet dat de achtergevels op de plannen van de nieuwe toestand gelijk lopen. De opgetekende achtergevels verschillen wel degelijk en zijn in overeenstemming met de gemeten bouwdieptes in het geografisch systeem. Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Bouwhoogte: de bezwaarindiener vreest voor de afname van daglicht door de toegepaste bouwhoogtes. Heel zijn/haar terras zal afgeschermd worden door de toegepaste bouwhoogtes van voorliggende aanvraag:

Beoordeling:

De geplande bouwhoogtes sluiten aan bij de kenmerkende bouwhoogtes in de omgeving. Het is correct dat de wijzigingen tegenover de bestaande toestand een beperking vormen op de lichttoetreding van de aanpalende eigendom. Toch is de invloed van de verhoging niet van dien aard wat de woonkwaliteit in het gedrang brengt. Bovendien verminderen de bouwhoogtes tegenover de laatst vergunde toestand (dossiernummer 20142297), waar toen geen bezwaarschriften werden ingediend. Het bouwvolume zoals voorgesteld in de voorliggende aanvraag is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een septische put plaatsen met een minimale inhoud van 2.000 liter, conform artikel 43 van de bouwcode;

2.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.