Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019016971 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV LBC Antwerpen met als adres Leon Bonnetweg 28 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Vierde Havendok-Zuidkaai 275 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 14 sectie C nr. 106G4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
Het bouwen van een hoogspanningscabine en een overdekte fietsenstalling |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
De locatie van de aangevraagde werken betreft een volledig verhard terrein ingericht als een parking en een kantoorgebouw.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft:
- het bouwen van een hoogspanningscabine;
- het bouwen van een fietsenstalling.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden grotendeels de bestemmingsvoorschriften gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het 4de Havendok, het 5de Havendok en het Noordkasteeldok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Oosterweelsteenweg ten oosten van de aanvraag (op circa 400 meter) heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Op circa 380 meter ten oosten van de aanvraag geldt voor enkele spoorwegen de bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur. Ten oosten en zuiden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat op de dakoppervlakte van de fietsenstalling en de hoogspanningscabine valt, zal op eigen terrein in de bodem infiltreren daar de aanvrager een verharding in waterdoorlatende klinkers zal voorzien. De aanvraag is in overeenstemming met de gewestelijke hemelwaterverordening
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is nietvan toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op een industrieel terrein, ten zuiden van het 4de Havendok, wordt een hoogspanningscabine en een overdekte fietsenstalling gebouwd. Hiervoor dienen eerst een bestaand rokerslokaal en de bestaande klinkerverharding met een oppervlakte van circa 112 m² verwijderd te worden. De HS-cabine heeft een oppervlakte van circa 24 m² (3,7 meter x 6,4 meter) en een hoogte van circa 2,8 meter. Ten noorden van de HS-cabine zal er aansluitend op de bestaande omheining een nieuwe omheining met een hoogte van circa 2 meter in hekwerk met een poort voor personen voorzien worden. Op deze manier zal de ingang van de HS-cabine voor bevoegde personen steeds toegankelijk zijn. Rondom de HS-cabine zal een waterdoorlatende klinkerverharding voorzien worden met een totale oppervlakte van 88,5 m².
Ten zuiden van de HS-cabine wordt een overdekte fietsenstalling voor 30 fietsen voorzien. Deze fietsenstalling heeft een oppervlakte van 48 m² en een maximale hoogte van circa 2,6 meter.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft het uitbreken van een bestaande verharding en het plaatsen van een HS-cabine en fietsenstalling. De ruimtelijke impact is beperkt. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Visueel – vormelijke elementen
De nieuwe HS-cabine betreft een betonnen prefab cabine en wordt aan de buitenzijde bekleed met opgekleefde baksteentegels zodat volgens de aanvrager het uitzicht bijpassend is bij de reeds bestaande gebouwen in de nabije omgeving. De nieuwe omheining zal uitgevoerd worden in hetzelfde materiaal en in dezelfde kleur als de bestaande omheining.
De fietsenstalling wordt opgetrokken in een staalstructuur met een overdekking in doorschijnende golfplaten in polyester. Rondom de fietsenstalling wordt een gegalvaniseerd stalen spijlenhekwerk voorzien. Dit materiaalgebruik is niet storend in deze industriële omgeving.
De nieuwe verharding wordt aangelegd met nieuwe grijze klinkers in elleboogverband aansluitend op de reeds bestaande verharding.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Opgemerkt wordt dat de aanvraag geen transformator omvat terwijl deze mogelijkerwijze wel geplaatst zal worden. Indien deze toch geplaatst zou worden en een nominaal vermogen heeft van meer dan 100 kVA, dient een aanpassing van de milieuvergunning aangevraagd te worden.
Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van brandweer/risicobeheer/preventie.
Advies van het college
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen een gunstig advies te geven. Opgemerkt wordt dat de aanvraag geen transformator omvat terwijl deze mogelijkerwijze wel geplaatst zal worden. Indien deze toch geplaatst zou worden en een nominaal vermogen heeft van meer dan 100 kVA, dient een aanpassing van de milieuvergunning aangevraagd te worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
12 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
14 maart 2019 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |