Terug

2019_CBS_01705 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2018147249. Leo Bosschartlaan 20. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01705 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2018147249. Leo Bosschartlaan 20. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_01705 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2018147249. Leo Bosschartlaan 20. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2018147249

Gegevens van de aanvrager:

NV SMULDERS PROJECTS BELGIUM met als contactadres Leo Bosschartlaan 20 te 2660 Hoboken-Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV SMULDERS PROJECTS BELGIUM met als contactadres Leo Bosschartlaan 20 te 2660 Hoboken-Antwerpen

Ligging van het project:

Leo Bosschartlaan 20 te 2660 Hoboken-Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 37 sectie C nrs. 3K, 3S, 3V2, 3V, 3X en 3W

Inrichtingsnummer:

20170518-0019 (Smulders Projects Belgium nv)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen en exploiteren van een WKK-installatie, verlengen van een geluidsmuur en regularisatie van een technische installatie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-        07/11/2011: vergunning (20113665) voor het plaatsen van een plaatsen van een geluidsabsorberende wand;

-        23/10/2014: vergunning (20141011) voor het uitbreiden (fase 2) van een geluidsabsorberende wand;

-        04/03/2016: vergunning (20152913) voor het uitbreiding van een bestaande industriehal.

Laatst vergunde en bestaande toestand

-        uitbreiden (fase 2) van een geluidsabsorberende wand;

-        uitbreiding van een bestaande industriehal.

Inhoud van de aanvraag

-        plaatsen en exploiteren van een WKK-installatie, verlengen van een geluidsmuur en regularisatie van een technische installatie;

-        uitbreiden (fase 3) van een geluidsmuur langs de Maccabilaan;

-        er werd reeds een stedenbouwkundige vergunning verleend voor fase 2 (dossiernummer: ZHO/B/20141011) en voor fase 1 (dossiernummer: ZHO/B/20113665) van deze geluidsmuur.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 3 november 2016 verleende de deputatie een milieuvergunning aan Smulders Projects Belgium voor het verder exploiteren van een metaalverwerkend bedrijf (kenmerk MLAV1/2016-0171). Op 27 april 2017 werd akte genomen van een kleine verandering. Op 21 juni 2018 werd een uitbreiding van de vergunning toegestaan door deputatie (kenmerk OMV_2018007332). De vergunning is nog geldig tot 3 november 2036.

 

Inhoud van de aanvraag

Plaatsen en exploiteren van een WKK-installatie, verlengen van een geluidsmuur en regularisatie van de technische installaties (stookinstallatie).

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.1.1.2°a)

Inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 800 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig gelegen is in een industriegebied;

1.492 kVA

31.1.2°a)

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW als de inrichting volledig in een industriegebied ligt;

+ 1.200 kW

43.1.3°

stookinstallaties zonder elektriciteitsproductie met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 5.000 kW;

+ 3.705 kW

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

11 januari 2019

11 januari 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

11 januari 2019

15 februari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Bufferzone Hoboken, goedgekeurd op 13 maart 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 7: zone voor groen - waterbuffering (gr4).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan .

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

De aanvraag omvat het  plaatsen en exploiteren van een WKK-installatie op het industrieterrein van Smulders. Daarnaast wordt een technische installatie geregulariseerd en omvat de aanvraag de finale 3de fase van de geluidsmuur langs de Maccabilaan. De aanvraag is gelegen in een zone die bestemd zal worden als een bufferzone te Hoboken. Het voorontwerp  voor het ruimtelijk uitvoeringsplan Bufferzone Hoboken werd op het college goedgekeurd op 16 november 2018. De bufferzone is hoofdzakelijk bedoeld om de ruimte voor wonen te bufferen van de ruimte voor industrie. Het voorontwerp legt in deze ‘bufferzone’ een ruimtelijk kwalitatieve groene ruimte op. De geluidsmuur bevindt zich gedeeltelijk in deze zone.

 

De bouw van de geluidsmuur kadert in een geheel van geluidsreducerende maatregelen die nodig zijn om te voldoen aan de geluidsnormen opgelegd door de milieu-inspectie van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid om de geluidsoverlast in de nabijgelegen woonwijk te milderen. Gelet op het voorgaande kan dan ook gesteld worden dat de geluidsmuur in overeenstemming is met de voorschriften voor het toekomstige RUP en de huidige bestemmingsvoorschriften.

 

De aanvraag werd eveneens ter advies voorgelegd aan de stedelijke groendienst.

Hun advies luidt als volgt: “We leggen voorwaarden op ter bescherming van de bomen op het voetpad. Deze bomen dienen voldoende beschermd te worden tijdens de werken. Om te vermijden dat de bomen op lange termijn afsterven, is het belangrijk de bomen en vooral hun wortelzone tijdens de werken goed te beschermen. Verdichting van de bodem, door stockage van materialen of door de zware druk van (zware) voertuigen, beschadigt de wortels en leidt op lange termijn tot aftakeling en zelfs het afsterven van de boom. Indien het werfverkeer toch over de boomwortels moet rijden, is het zeer belangrijk voldoende rijplaten te leggen die de druk verdelen”

Het beschermen van de straatbomen zal dan ook als voorwaarde worden opgelegd in het advies.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het metaalverwerkend bedrijf Smulders Project Belgium (oude ‘Cockerill Yards’) is gelegen op percelen aan de Maccabilaan, de Leo Bosschartlaan en de Congobootstraat. Het industrieterrein aan de Scheldeboord grenst aan de oostelijke zijde deels aan woongebied. De exploitant wenst de vergunning uit te breiden voor wat de ingedeelde inrichtingen of activiteiten betreft.

 

Het voorliggende project omvat het plaatsen van een nieuwe WKK aan de noordoostzijde van de Titanhal, ter hoogte van de spuithal 5. De brander van de WKK heeft een vermogen van 2.900 kW en wordt gevoed met aardgas. De WKK-installatie omvat verder een stationaire motor met een vermogen van 600 kW en 750 kVA. De generator van de WKK heeft een vermogen van 600 kW of 742 kVA.

 

Het totaal vermogen van de stookinstallatie stijgt met 3.685 kW tot een vermogen van 8.585 kW. Naast de brander van de WKK, worden nog twee stookinstallaties van 332 kW toegevoegd in de oude spuit/straal hal en één van 51 kW in de Congobootstraat. Daarnaast wordt voor een stookinstallatie in de metallisatiehal het vermogen geregulariseerd van 450 kW naar 520 kW. De rubriek voor stationaire motoren neemt toe met 1.200 kW tot 2.207 kW.

Het emissiepunt van de WKK bevindt zich op 15 meter hoogte, zodat een snelle dispersie van de verbrandingsgassen zal plaatsvinden. De emissies van de bijkomende stookinstallaties worden beperkt door periodiek onderhoud en reinigen, zodat ze voldoen aan de geldende emissiegrenswaarden.

Een geluidsstudie over de geluidsimpact van de WKK besluit dat het specifiek geluid van de WKK de geluidsnormen niet zal overschrijden. Het betreft hier een conclusie op basis van een modelberekening. In welke mate rekening gehouden werd met een eventueel versterkend effect met de reeds aanwezige geluidsbronnen op de site is niet duidelijk. Gelet op de historisch geluidsproblematiek is het aangeraden na installatie van de WKK en de plaatsing van de geluidsmuur de resultaten te verifiëren met veldmetingen en zo nodig aanpassingen doen aan de installatie.

 

De geluidsabsorberende muur langsheen de Maccabilaan wordt verder uitgebreid in fase 3. Door de uitbreiding van de activiteiten in een recent gehuurde hal en op het voorplein (zone ‘Maccabi’ genaamd) dient volgens de exploitant de geluidswand verlengd te worden om aan de geluidsnormen te kunnen voldoen. De hal wordt overdag gebruikt voor het onderhouden en herstellen van het rollend materiaal. De loods sluit aan bij de niet overdekte verharde oppervlakte ten oosten van de ‘Alberthal’. Een geluidsstudie van studiebureau EVA-international (referentie FV180813) geeft aan dat het specifiek geluid afkomstig van de herstelwerkplaats en het voorplein de geluidsnormen voor nieuwe inrichtingen kunnen overschrijden, wanneer het geluidsbronniveau LAw boven de 100 dB komt. De mobiele geluidsbronnen op het bedrijf hebben immers een geluidsniveau tussen 96 en 106 dB. Een verlenging van de muur zou voor dit geluid een reductie van 4 dB realiseren. Het bijkomende stuk muur zou een lengte hebben van 80 meter en 6 meter hoog zijn. De onderhoudswerkplaats werd opgenomen in de vergunning bij besluit van de provincie van 21 juni 2018 (OMV_2018007332).

 

Het verlengen van de bestaande geluidswand zal de risico’s op geluidshinder afkomstig van de activiteiten op het bedrijfsterrein doen afnemen. Gelet op de geluidsproblematiek van de site, is het aangewezen na installatie van de WKK en de geluidsmuur de berekende resultaten te verifiëren aan de hand van geluidsmetingen. De uitbreiding van de stookinstallaties zullen geen onaanvaardbare bijkomende hinder of risico’s inhouden voor mens en milieu, indien aan de algemene en sectorale normen voldaan wordt.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     De straatbomen dienen beschermd te worden tijdens de werken.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.1.1.2°a)

Inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 800 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig gelegen is in een industriegebied;

1.492 kVA

31.1.2°a)

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW als de inrichting volledig in een industriegebied ligt;

+ 1.200 kW

43.1.3°

stookinstallaties zonder elektriciteitsproductie met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 5.000 kW;

+ 3.705 kW

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.

Gelet op de historische geluidsproblematiek is het aangeraden na installatie van de WKK en de plaatsing van de geluidsmuur de resultaten te verifiëren met veldmetingen en zo nodig aanpassingen te doen aan de installatie.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

3 januari 2019

Start openbaar onderzoek

13 januari 2019

Einde openbaar onderzoek

11 februari 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

22 februari 2019

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 januari 2019

11 februari 2019

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Een bezwaar handelt over de risico’s op geluidshinder afkomstig van de nieuwe WKK. Gelet op de nabijheid van de woongelegenheid, wordt gevreesd dat de geluidsmuur mogelijk niet afdoende zal zijn.

Het bezwaar is gelet op de al bestaande geluidsproblematiek ontvankelijk. De modelmatige berekeningen duiden echter niet op een bijkomend risico op een overschrijding van de geluidsnorm als gevolg van de bijkomende WKK. Voor zekerheid kunnen de resultaten van de voorafgaande berekening na de inwerkingtreding van de installatie bevestigd worden door geluidsmetingen. Deze controle door de exploitant wordt als bijzondere voorwaarde naar voor geschoven in het advies van het college.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.