Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Minister Delbekelaan en de Burgemeester Gabriël Theunisbrug zijn gewestwegen. Het stadsbestuur is bevoegd voor voetpaden op gewestwegen.
Het college is bevoegd voor bovenlokale straten.
In de reeds vergunde plannen voor de Burgemeester Gabriël Theunisbrug wordt een gemengde zone voor fietsers en voetgangers van 4,00 meter breed voorzien aan oostelijke zijde. In deze plannen eindigt de verbreding van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug in het midden van de aanloophelling, ter hoogte van de trap richting Tweemontstraat. Daarna versmalt de bredere gemengde zone voor fietsers en voetgangers naar de huidige toestand, van 4,00 meter naar 2,40 meter breedte. Hierdoor ontstaat een missing link in de kwalitatieve fiets- en voetgangersverbinding.
In bespreking met de verschillende externe partners die betrokken zijn bij het project Burgemeester Gabriël Theunisbrug werd beslist de verbreding door te trekken tot aan de voet van de aanloophelling en deze werken mee op te nemen in het totaalproject.
De verbreding van de aanloophelling wordt gemaakt door middel van een uitkraging. Vanaf de voet van de brug tot aan de Van Amstelstraat is er te weinig vrije hoogte aanwezig onder deze uitkraging waardoor het resterende straatprofiel in de Tweemontstraat versmalt ten opzichte van de bestaande situatie. Momenteel heeft de Tweemontstraat een rijbaan die varieert in breedte van 4,20 tot 5,10 meter. Er is dus een overbreedte aanwezig. Om vrachtverkeer met fietsers in tegenrichting mogelijk te houden, blijft in de nieuwe toestand een rijbaanbreedte van 4,20 meter noodzakelijk. In een gedeelte van de Tweemontstraat is geen tweezijdig parkeren meer mogelijk na verbreding van de aanloophelling. Daarom wordt het voetpad aan de overzijde lokaal versmald zodat toch een parkeerstrook mogelijk is. Het voetpad blijft voldoende breed.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 35 plaatsen in de bestaande toestand naar 33 plaatsen in de nieuwe toestand. Aan de voet van de brug verdwijnen twee parkeerplaatsen door de verbreding. Deze kunnen niet aan de overzijde gecompenseerd worden.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er wordt 1 nieuwe boom voorzien.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Samenwerkingsovereenkomst |
goedkeuring college |
7 juli 2017 | 6241 |
Aanvraag stedenbouwkundige vergunning |
goedkeuring college |
25 augustus 2017 |
7291 |
Bestek gunning |
goedkeuring college |
14 december 2018 |
11210 |
Het college wenst de aanloophelling van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug langsheen de Tweemontstraat tot aan de voet van de aanloophelling aan te leggen volgens het nieuwe profiel van de brug. Hierbij wordt een bredere gemengde zone voorzien voor voetgangers en fietsers aan oostelijke zijde.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een definitief ontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
De nodige budgetten werden voorzien op volgend boekingsadres:
Het college keurt het definitief ontwerp (30 januari 2019) voor de verbreding van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug zijde Tweemontstraat, district Deurne, goed.
Het college keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de verbreding van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug zijde Tweemontstraat, district Deurne, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.
Dienst | Taak |
SW/O&U/ONT | Opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties |