Terug

2019_CBS_01851 - District Berchem. Grotesteenweg. Kruispunten Binnensingel en Elisabethlaan. Wegeniswerken. SWOU11595 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01851 - District Berchem. Grotesteenweg. Kruispunten Binnensingel en Elisabethlaan. Wegeniswerken. SWOU11595 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2019_CBS_01851 - District Berchem. Grotesteenweg. Kruispunten Binnensingel en Elisabethlaan. Wegeniswerken. SWOU11595 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De Grotesteenweg, de Binnensingel en de Elisabethlaan zijn gewestwegen.
Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten, onder andere voor de heraanleg van voet- en fietspaden op gewestwegen.

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied omvat het gedeelte van de Grotesteenweg van de Uitbreidingstraat tot en met de Elisabethlaan, dus inclusief het kruispunt Grotesteenweg-Binnensingel, de bruggen over het spoor en de R1 en het kruispunt Grotesteenweg-Elisabethlaan-oprit R1. Ook een gedeelte van de Binnensingel is onderdeel van het projectgebied, vanwege de samenhang met het kruispunt.

Het projectgebied situeert zich volledig op grondgebied van de stad Antwerpen en ligt volledig in het district Berchem.

Planningscontext

Het concept houdt rekening met het beeldkwaliteitsplan Groene Singel.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Uit de ongevallencijfers blijkt dat er heel wat ongelukken gebeuren omdat de kruispunten niet conflictvrij geregeld zijn. Ook de bypasses zorgen voor onveiligheid. Zowel de opstelruimte aan de kruispunten als de breedte van de fietspaden en de schrikstroken zijn onvoldoende voor de huidige en toekomstige fietsintensiteiten. De tramhalten zijn niet veilig bereikbaar. De beeldkwaliteit en het comfort in het projectgebied zijn momenteel laag. 

Algemene randvoorwaarden

  • busbaan (stadinwaarts) moet blijven;
  • hoofdroute voor brandweer;
  • rijstrookbreedte Grotesteenweg minimum 3,05m;
  • voldoende brede fietspaden en schrikstroken, met opsplitsing in afslagstroken waar nodig/mogelijk;
  • conflictvrije lichtenregeling;
  • schrappen van bypassen indien mogelijk;
  • niet hypothekeren van een (latere) ongelijkgrondse kruising van het Ringfietspad;
  • aansluiten bij het ontwerp van de site Wolvenberg Bis, park Brialmont, enzovoort.

Ambitie

De Grotesteenweg krijgt ter hoogte van de kruispunten met Binnensingel en Elisabethlaan meer ruimte en comfort voor voetgangers en fietsers, veilige oversteekplaatsen en een hogere beeldkwaliteit. 

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • bypassen (van Binnensingel-Zuid naar Grotesteenweg, richting Elisabethlaan en richting oprit R1) worden binnen de lichtenregeling gebracht;
  • de verkeerslichtenregeling wordt overal conflictvrij geregeld, waar nodig wordt hiervoor een extra afslagstrook gecreëerd;
  • alle fietspaden (behalve intramuros) worden geconcipieerd als dubbelrichting fietspaden. De fietspaden worden verbreed en de noodzakelijke veiligheidsmarges worden voorzien.Waar nodig/mogelijk worden sorteerstroken en extra opstelruimte gecreëerd;
  • de midden- en zijbermen worden maximaal vergroend.

Parkeerbalans

Vandaag zijn er geen parkeerplaatsen in het projectgebied. Dit blijft zo in het ontwerp.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Vandaag zijn er in het projectgebied geen bomen binnen de wegprofielen. In het ontwerp worden bomen toegevoegd waar mogelijk (aantal nog niet gekend).

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De noordelijke tak van de Binnensingel ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

De rest van het projectgebied ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
adviezen Coördinatieoverleg Openbaar Domein
Gemeentelijke Begeleidingscommissie Antwerpen
Regionale Mobiliteitscommissie
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
14 november 2016
17 april 2018
23 augustus 2018
14 januari 2019
 

Aansluitend bij de reeds gerealiseerde heraanleg van de Singel, nemen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Antwerpen nu ook de verschillende kruispunten van de Singel met de radiale assen onder handen. Een samenwerkingsovereenkomst hierrond is in opmaak.

Het college wenst  de kruispunten van de Grotesteenweg met de Binnensingel (R10) en de Elisabethlaan heraan te leggen omwille van de huidige verkeersonveiligheid, slechte staat en beperkte ruimte voor fietsers.

Het studiebureau Tractebel heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De initiële projectdefinitie en conceptontwerp werd ter beoordeling voorgelegd aan het Coördinatieoverleg Openbaar Domein op 14 november 2016, waarvan de opmerkingen werden verwerkt.
Gezien de omvang en het bovenlokale karakter van het project werden de projectdefinitie en het conceptontwerp voorgelegd aan de Gemeentelijke Begeleidingscommissie op 17 april 2018 en aan de Regionale Mobiliteitscommissie op 23 augustus 2018.
Finaal werden de projectdefinitie en het conceptontwerp opnieuw voorgelegd aan het Coördinatieoverleg Openbaar Domein op 14 januari 2019.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget zal voorzien worden op doelstelling SUB_NR/INTERN/2000/5150500000/224/1SMB040206A00000/1SA0302000.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein gaf op 14 januari 2019 een gunstig advies op het voorgestelde concept op voorwaarde dat :

  • blindengeleiding aan kruispunten voorzien;
  • tramoversteken correct te materialiseren;
  • geen zebrapad op het fietspad aanbrengen waar er minder intensief fietsverkeer is of minder brede fietspaden met voldoende opstelruimte zijn;
  • oversteek over Grotesteenweg ten noorden van Uitbreidingstraat mee opnemen in het project;
  • zone tussen kerk en Singel (waar nu velostation etc. staat) ook mee opnemen in het project, en de voetpad- en groenzones op de tak Singel-Zuid hertekenen zoals hoger beschreven.
  • bermen/schrikstroken vergroenen waar mogelijk en zinvol + bomen plaatsen waar mogelijk (cfr. BKP Groene Singel);
  • koppen middeneilanden vergroenen + maximaal vergroten;
  • bochtstralen U-bocht op tak Singel-Zuid nakijken;
  • nakijken binnenste bochtstraal voor verkeer vanuit de Uitbreidingstraat linksaf; indien op twee rijvakken linksaf mogelijk is (zoals het ontwerp doet vermoeden) wordt de oversteek over de Grotesteenweg (tak staduitwaarts) bij voorkeur conflictvrij geregeld;
  • bij oprijden van Grotesteenweg staduitwaarts, komende van de Singel, de rijweg beperken tot twee rijvakken, waardoor de oversteeklengte kan beperkt worden;
  • de lichtenregeling van de oversteek over de tak Singel-Noord afstemmen op de beperkte opstelruimte op de middenberm;
  • op de tak Singel-Noord, oostwaarts, de knik in het fietspad recht trekken in functie van een continue breedte van de groenstrook;
  • ter hoogte van AXA breedte nakijken van de buffer tussen (dubbelrichting)fietspad en rijweg en indien nodig aanpassen;
  • onderzoeken of de voorsorteerstroken vanuit de Elisabethlaan anders kunnen ingedeeld worden in functie van een conflictvrije regeling.

De opmerkingen van het coördinatieoverleg openbaar domein worden verwerkt bij de opmaak van het voorontwerp.

Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) Gunstig advies

De Gemeentelijke Begeleidingscommissie gaf op 17 april 2018 een positief advies voor dit project en zal RMC om schriftelijk advies vragen.

Advies Regionale Mobiliteitscommissie (RMC) Gunstig advies

De Regionale Mobiliteitscommissie gaf op 23 augustus 2018 een positief advies voor dit project.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0402 - Begeleiding, planning en regie garanderen een kwalitatieve, gebiedsgerichte en geïntegreerde aanpak van de infrastructuurprojecten van het Masterplan 2020
1SMB040206 - Flankerende maatregelen in het kader van Masterplan 2020

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de projectdefinitie voor de wegeniswerken van de Grotesteenweg ter hoogte van Ring en Singel, district Berchem, goed.

Artikel 2

Het college neemt kennis van het conceptontwerp.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Mobiliteit/I&P opdracht geven aan het studiebureau om het concept uit te werken tot een voorontwerp, met verwerking van de opmerkingen uit de adviezen

Bijlagen

  • 20190114_11595_ontwerpplan.pdf
  • 20190114_11595_COD_Verslag.pdf