De Grotesteenweg, de Binnensingel en de Elisabethlaan zijn gewestwegen.
Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten, onder andere voor de heraanleg van voet- en fietspaden op gewestwegen.
Inleiding
Het projectgebied omvat het gedeelte van de Grotesteenweg van de Uitbreidingstraat tot en met de Elisabethlaan, dus inclusief het kruispunt Grotesteenweg-Binnensingel, de bruggen over het spoor en de R1 en het kruispunt Grotesteenweg-Elisabethlaan-oprit R1. Ook een gedeelte van de Binnensingel is onderdeel van het projectgebied, vanwege de samenhang met het kruispunt.
Het projectgebied situeert zich volledig op grondgebied van de stad Antwerpen en ligt volledig in het district Berchem.
Planningscontext
Het concept houdt rekening met het beeldkwaliteitsplan Groene Singel.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Uit de ongevallencijfers blijkt dat er heel wat ongelukken gebeuren omdat de kruispunten niet conflictvrij geregeld zijn. Ook de bypasses zorgen voor onveiligheid. Zowel de opstelruimte aan de kruispunten als de breedte van de fietspaden en de schrikstroken zijn onvoldoende voor de huidige en toekomstige fietsintensiteiten. De tramhalten zijn niet veilig bereikbaar. De beeldkwaliteit en het comfort in het projectgebied zijn momenteel laag.
Algemene randvoorwaarden
Ambitie
De Grotesteenweg krijgt ter hoogte van de kruispunten met Binnensingel en Elisabethlaan meer ruimte en comfort voor voetgangers en fietsers, veilige oversteekplaatsen en een hogere beeldkwaliteit.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Parkeerbalans
Vandaag zijn er geen parkeerplaatsen in het projectgebied. Dit blijft zo in het ontwerp.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Vandaag zijn er in het projectgebied geen bomen binnen de wegprofielen. In het ontwerp worden bomen toegevoegd waar mogelijk (aantal nog niet gekend).
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De noordelijke tak van de Binnensingel ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De rest van het projectgebied ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gemeentelijke Begeleidingscommissie Antwerpen Regionale Mobiliteitscommissie Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
14 november 2016 17 april 2018 23 augustus 2018 14 januari 2019 |
Aansluitend bij de reeds gerealiseerde heraanleg van de Singel, nemen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Antwerpen nu ook de verschillende kruispunten van de Singel met de radiale assen onder handen. Een samenwerkingsovereenkomst hierrond is in opmaak.
Het college wenst de kruispunten van de Grotesteenweg met de Binnensingel (R10) en de Elisabethlaan heraan te leggen omwille van de huidige verkeersonveiligheid, slechte staat en beperkte ruimte voor fietsers.
Het studiebureau Tractebel heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De initiële projectdefinitie en conceptontwerp werd ter beoordeling voorgelegd aan het Coördinatieoverleg Openbaar Domein op 14 november 2016, waarvan de opmerkingen werden verwerkt.
Gezien de omvang en het bovenlokale karakter van het project werden de projectdefinitie en het conceptontwerp voorgelegd aan de Gemeentelijke Begeleidingscommissie op 17 april 2018 en aan de Regionale Mobiliteitscommissie op 23 augustus 2018.
Finaal werden de projectdefinitie en het conceptontwerp opnieuw voorgelegd aan het Coördinatieoverleg Openbaar Domein op 14 januari 2019.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget zal voorzien worden op doelstelling SUB_NR/INTERN/2000/5150500000/224/1SMB040206A00000/1SA0302000.
Het coördinatieoverleg openbaar domein gaf op 14 januari 2019 een gunstig advies op het voorgestelde concept op voorwaarde dat :
De opmerkingen van het coördinatieoverleg openbaar domein worden verwerkt bij de opmaak van het voorontwerp.
De Gemeentelijke Begeleidingscommissie gaf op 17 april 2018 een positief advies voor dit project en zal RMC om schriftelijk advies vragen.
De Regionale Mobiliteitscommissie gaf op 23 augustus 2018 een positief advies voor dit project.
Het college keurt de projectdefinitie voor de wegeniswerken van de Grotesteenweg ter hoogte van Ring en Singel, district Berchem, goed.
Het college neemt kennis van het conceptontwerp.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit/I&P | opdracht geven aan het studiebureau om het concept uit te werken tot een voorontwerp, met verwerking van de opmerkingen uit de adviezen |