Terug

2019_CBS_01437 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018124129. District Antwerpen. Lange Lozanastraat ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01437 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018124129. District Antwerpen. Lange Lozanastraat ZN - Goedkeuring 2019_CBS_01437 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018124129. District Antwerpen. Lange Lozanastraat ZN - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 november 2018

12 december 2018

0

0

0

0

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018124129

Gegevens van de aanvrager:

de heer Dominik Baelus met als adres Ambachtsweg 8 te 2310 Rijkevorsel

Ligging van het project:

Lange Lozanastraat ter hoogte van huisnummer 177 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10, sectie K, nr. 0

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen en vergroenen van buurtpleintje

 Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 24/3/2006: vergunning (545#587) voor het herinrichten van een supermarkt en verbouwen parkeergebouw;
  • 4/5/2018: vergunning (20173490) voor het slopen van een deel van de bestaande bebouwing, het bouwen van een winkelpand met 13 appartementen en ondergrondse parking en het uitbreiden van een parkeergarage.

Bestaande toestand

  • ter hoogte van huisnummer 177 verspringt de rooilijn van de Lange Lozanastraat waardoor een buurtpleintje ontstaat;
  • het buurtpleintje is bestraat met betontegels en fijne kasseien in een klein formaat met een ruwer oppervlak en andere kleur;
  • deze fijne kasseien zijn in een ruitenpatroon gelegd;
  • links van de inrit staat een haagbeuk, links tegen de poort aan staat haagbeuk en rechts ervan staan nog 2 beuken;
  • de stammen van de bomen staan telkens op de kruispunten van de fijne kasseipatronen;
  • links van de poort staan twee zitbanken;
  • rechts van de poort staat een glasbol.

Inhoud van de aanvraag

  • heraanleggen en vergroenen van een buurtpleintje met een oppervlakte van ongeveer 385 m²;
  • twee beuken worden gerooid, een haagbeuk en een christusdoorn worden verplant en een haagbeuk blijft behouden;
  • de bestaande bestrating wordt weggehaald en vervangen door een betonstraatsteen van 20x20x8;
  • er wordt extra ruimte gecreëerd door het voetpad te verbreden;
  • op het buurtpleintje worden 3 lobben ingericht waarin planten groeien en telkens een boom is ingeplant;
  • aan de rand van de straat links worden schuin op de rijrichting nietjes geplaatst voor het stallen van fietsen;
  • de inrit naar de supermarkt verschuift in zuidelijke richting omdat het vervangende gebouw van de Aldi supermarkt breder is dan voorheen;
  • de inritten naar de parking van de supermarkt en de erfdienstbaarheidsweg worden in het ontwerp samengevoegd en splitsten verderop;
  • de ondergrondse glasbol wordt voor de uiterst rechtse groene lob gepositioneerd.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 november 2018

30 november 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

7 november 2018

23 november 2018

Geen bezwaar

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

7 november 2018

20 februari 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

7 november 2018

22 november 2018

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorplein wordt als publieke open buitenruimte met voldoende aandacht heringericht voor een vlot gebruiksgenot en met een kwalitatieve groenaanleg.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Inzake de aanleg van publiek domein en de aansluiting op de bestaande inrichting van de Lange Lozanastraat werd volgend advies gegeven door de stedelijke dienst ‘stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering’:

“Door de inplanting van de groenvakken wordt de doorgang op een aantal plaatsen beperkt, zowel aan straatzijde (1m65) als aan de zijde van de nieuwbouw (1m60 en 1m 56 met inbegrip van de kolommen van het gebouw). Het is aangewezen de vorm van de plantvakken aan te passen zodat hier meer doorgang is (minimaal 1m80, en niet voorbij het verlengde van de aansluitende gevellijn).
De aansluiting op de rijweg is getekend met het oog op een mogelijke heraanleg van de straat, wat pas later zal kunnen worden uitgevoerd en afhankelijk is van het definitieve ontwerp dat nog niet is opgemaakt. Er dient bijgevolg aangesloten te worden op de lijn van de bestaande boordsteen waarbij de fietsbeugels en lange zitbank die in deze zone zijn ingetekend niet geplaatst kunnen worden.
Het halfsteens verband van de betonstraatstenen moet dwars op de boordsteen worden geplaatst i.p.v. in langsrichting. Ter hoogte van de inrit is een aangepaste fundering nodig onder het voetpad (betonfundering 20cm + 3cm zand). In de overige voetpadzone is 3cm zandbed te voorzien i.p.v. 2cm zoals op doorsnede aangeduid.
De plaats van de ondergrondse glascontainer moet verder afgestemd worden.”
Uit het bovenstaande advies blijkt dat de definitieve uitvoeringsplannen van de Lange Lozanastraat nog niet vaststaan, zodat de bestaande aansluiting op de straat met behoud van de boordsteen aangewezen is. De aandachtspunten uit het advies worden als voorwaarden opgelegd.

Er werd advies gevraagd aan de dienst stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen. Hun advies luidt als volgt: 

  • De 4 bomen die er nu staan moeten behouden blijven.
  • Voor de grootste van de vier bomen moet extra ondergronds volume voorzien worden.
  • Voor de drie andere gelden de beschermingsmaatregelen van onderstaand algemeen advies.
  • Er dienen geen extra bomen voorzien te worden. 

Het behouden van de vier bomen is echter niet mogelijk aangezien er op het achterliggend perceel een vergunning werd afgeleverd voor het slopen van een deel van de bestaande bebouwing, het bouwen van een winkelpand met 13 appartementen en ondergrondse parking en het uitbreiden van een parkeergarage (jaarnummer 2018_CBS_03984). Bij deze vergunning werd ook een inrit goedgekeurd naar de gebouwen en parking. Het behouden van de bomen belemmert de toegang tot de inrit. Voor de ene te behouden boom moet extra ondergronds volume voorzien worden en worden er beschermingsmaatregelen opgelegd.

Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde uitvoering sluit visueel aan bij de bestaande straataanleg. De aanleg van groene plantvakken en bomen draagt bij aan een hoge beeldkwaliteit.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Naar aanleiding van de lichte wijziging van de verkeerssituatie werd advies gevraagd aan de lokale verkeerspolitie. De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerking op het voorstel tot het heraanleggen en vergroenen van het buurtpleintje en de toegangsweg naar Aldi.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

7 november 2018

Start openbaar onderzoek

13 november 2018

Einde openbaar onderzoek

12 december 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 maart 2019

Uiterste beslissingsdatum

21 april 2019

Verslag GOA

30 januari 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van het buurtpleintje in de Lange Lozanastraat ter hoogte van huisnummer 177 onder volgende voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. behoud van de bestaande doorlopende boordsteen en straatafwerking;
  3. de fietsbeugels en lange zitbank die in deze zone zijn ingetekend kunnen niet geplaatst worden;
  4. het garanderen van een doorgangsruimte voor voetgangers van minimaal 1,80 meter door de vorm van de plantvakken aan te passen. De plantvakken moeten minimaal 1,80 meter afstand houden van de boordsteen aan de Lange Lozanastraat en van het voorgevelvlak van de eigen bebouwing;
  5. het halfsteens verband van de betonstraatstenen moet dwars op de boordsteen worden geplaatst in plaats van in langsrichting;
  6. ter hoogte van de inrit een aangepaste fundering voorzien onder het voetpad (betonfundering 20 cm + 3 cm zand). In de overige voetpadzone is 3 cm zandbed te voorzien in plaats van 2 cm zoals op doorsnede aangeduid;
  7. de inplanting van de ondergrondse glascontainer verder afstemmen met de bevoegde stadsdiensten;
  8. bij het aanplanten van de nieuwe bomen moeten volgende zaken in acht genomen worden: Het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden. Duurzaam aanplanten wil o.a. zeggen dat voor de nieuwe boom een groeiplaats moet voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar  er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte;
  9. voor de te behouden boom moet extra ondergronds volume voorzien worden;
  10. voor de te behouden boom gelden volgende beschermingsmaatregelen:
  • in het ontwerp van de gebouwen en de volledige infrastructuur errond, mag er niets voorzien worden waardoor de wortels of kroon van de boom onaanvaardbaar moeten beschadigd worden, noch nu, noch in de  toekomst. Praktisch gezien wil dit zeggen dat het ontwerp niet mag leiden tot noodzaak om:
    • het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden boom;
    • graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;
    • de boom drastisch te snoeien (d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm);
  • als er werken (zowel bouwwerken, als werken aan de infrastructuur errond) worden uitgevoerd, moet de te behouden boom beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden.
    De wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:
    • er is voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2 meter.
      In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, …);
    • er is niet voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend wordt.
      Om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.

Naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de  aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien.  Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of …
Het is aangewezen om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen
.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • advies_brandweer.pdf
  • BA_LOZA_I_B_1_Inplantingsplan BT (1).pdf
  • BA_LOZA_I_N_1_Inplantingsplan NT (2).pdf
  • BA_LOZA_P_N_1_Grondplan geplande werken (3).pdf
  • BA_LOZA_S_N_1_Doorsnede (5).pdf