Na het herstel van het GRUP Spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen, voorzien voorjaar 2019, zal Infrabel NV een aangepaste omgevingsvergunning voor het project "Aanleg vertakking Oude Landen" te Ekeren indienen.
Gelet op de gedragen wens naar een toegankelijk sport- en recreatiebuurtpark Oude Landen, de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en Infrabel (2011) en de verschillende gesprekken met Infrabel en de gezamenlijke wil om dit project tot een goed einde te brengen, herbevestigt de stad haar engagementen in het spoorproject en ten aanzien van de bewoners.
Teneinde de toekomstige aanvraag voor een omgevingsvergunning van TUC rail te kunnen begeleiden, is het aangewezen om als stad een aantal standpunten in te nemen. Daarom is het projectgebied door de stad opnieuw grondig bekeken en geëvalueerd.
PRINCIPIËLE STANDPUNTEN
Het college wenst volgende standpunten in te nemen:
De gelijkgrondse vertakking ‘Schijn’, die het spoorverkeer van het rangeerstation naar het binnenland leidt, heeft een beperkte doorstroming doordat inkomende en uitgaande treinen op elkaar moeten wachten. De vertakking vormt nu een flessenhals. Om een ambitieuze modal split te halen dient het spoorverkeer de komende jaren fors toe te nemen.
Daarom wil Infrabel de gelijkgrondse vertakking Schijn vervangen door een ongelijkgrondse vertakking ter hoogte van de Oude Landen in Ekeren zodat het capaciteitsprobleem wordt opgelost.
In dit project worden ook een aantal nieuwe kunstwerken voorzien:
Daarnaast worden ontbrekende geluidsbermen en -schermen geplaatst, de fietsostrade wordt verder vervolledigd en de waterhuishouding wordt verder aangepakt door de creatie van een waterrijk natuurpark.
Op 10 maart 2006 (jaarnummer 2610) keurt het college de beleidsnota ‘Oude Landen’ goed waarmee het haar visie op dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft in functie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven.
Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen wordt opgemaakt via de zogenaamde “integratiespoorprocedure”. Om de doorlooptijd van procedures in te korten schoof de Vlaamse Regering in haar besluit van 18 april 2008 dit integratiespoor naar voren, waarin de procedures voor het opstellen van het plan-MER en het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) in elkaar werden geschoven.
Op 22 februari 2008 (jaarnummer 1660) adviseert het college in het kader van de project-MER om volgende milderende maatregelen op de nemen:
Op 4 februari 2011 (jaarnummer 1146) keurt het college het definitief masterplan Sportpark Oude Landen goed (ontwerpbureau Grontmij Vlaanderen + Cluster Landscape).
Op 28 februari 2011 (jaarnummer 205) keurt de gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen Infrabel en stad Antwerpen mbt het projectgebied masterplan sportpark Oude Landen goed. De overeenkomst voorziet:
Op 18 mei 2011 dient Infrabel NV de aanvraag in voor een stedenbouwkundige vergunning bij het Vlaams Gewest voor het project "Aanleg vertakking Oude Landen" te Ekeren.
Op 27 mei 2011 wordt het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen wordt op definitief vastgesteld en is van kracht sinds 18 juli 2011.
De Raad van State stelde echter bij arrest van 12 augustus 2011 een ongelijkheid vast tussen de “integratiespoorprocedure” waarbij de bekendmaking van de plan-MER enkel via website werd voorzien, en het klassieke spoor voor het plan-MER, waarbij de plan-MER ook bekendgemaakt werd in kranten. Om die reden was de Raad van State van oordeel dat het integratiespoorbesluit onwettig is wegens een schending van het gelijkheidsbeginsel. Daardoor verloor het GRUP zijn rechtsgrond.
Op 18 november 2011 (jaarnummer 15241) beslist het college een ongunstig advies uit te brengen op het deel van de vergunningsaanvraag van 18 mei 2011 dat betrekking heeft op de spoorvertakking aan Oude Landen en pleit voor een optimalere en dus ondergrondse oplossing voor de aanleg van de spoorvertakking Oude Landen in Ekeren. Het college beslist eveneens ongunstig advies uit te brengen op het deel van de aanvraag dat betrekking heeft op de aansluiting ter hoogte van Leugenberg en Kloosterstraat en pleit voor een herziening van deze aansluiting waarbij een betere ruimtelijke configuratie kan worden bereikt door het verwijderen van overbodige infrastructuur en waarbij Ekeren ten allen tijden met elke modus verbonden blijft met Stabroek en Hoevenen.
Het college beslist ook om, indien een ondergrondse realisatie technisch onmogelijk zou blijken, volgende voorwaarden op te leggen:
Op 10 februari 2012 verleent de gedelegeerd stedenbouwkundig ambtenaar verleent de vergunning aan Infrabel NV, met uitzondering van de vervanging van de brug ter hoogte van de kruising met de Kloosterstraat. Naar aanleiding van het advies van het college van burgemeester en schepenen dienen de hierna volgende voorwaarden nageleefd te worden:
De districtscolleges van Ekeren, Merksem en Deurne verzoeken het college om beroep aan te tekenen tegen de afgeleverde bouwvergunning. Op 16 maart 2012 (jaarnummer 02556) beslist het college beroep aan te tekenen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het hersteldecreet voor validatieprocedures voor het integratiespoor-GRUP (25 april 2014) wordt de herstelprocedure van het GRUP ‘Spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen in Ekeren’ opgestart. Een nieuw openbaar onderzoek wordt georganiseerd van 1 april 2016 t.e.m. 4 mei 2016. 226 opmerkingen worden geformuleerd. Op 14 juli 2016 beslist de dienst MER dat het plan-MER niet ongewijzigd kan worden goedgekeurd worden en formuleert aanvullende richtlijnen.
Op 30 augustus 2016 vernietigt het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwisting de stedenbouwkundige vergunning van 10 februari 2012 (RvVb/A/1516/1510). De Raad beveelt Infrabel om bepaalde paragrafen te verduidelijken. Met deze verduidelijking kan de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een nieuwe beslissing nemen binnen een termijn van vier maanden. Omwille van de opstart van de herstelprocedure van het GRUP besluit Infrabel de vergunning van 10 februari 2012 in te trekken.
Het aangepaste plan-MER spoorvertakking Oude Landen werd ingediend bij de dienst MER en op 17 december 2018 goedgekeurd. Op basis van de resultaten van het gevoerde (milieu-) onderzoek en het goedgekeurde plan-MER opteert de Vlaamse Regering nu voor het bovengrondse scenario als voorkeursscenario voor het vertakkingscomplex Oude Landen. Van 18 februari tot en met 21 april worden deze beslissing samen met de conclusies van het gevoerde onderzoek, zijnde het goedgekeurde plan-MER, onderworpen aan een openbaar onderzoek (60 dagen). Op basis daarvan zal de Vlaamse Regering opnieuw beslissen over het (herstel van het) GRUP Oude Landen van 2011.
Het college keurt bovenstaande programmapunten principieel goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/MOB-R | afsluiten nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Infrabel / Tucrail |
SW/MOB-R | opvolgen opmaak omgevingsvergunning(en) Infrabel inclusief alle programmapunten zoals afgesproken |
SW/O&U | korte termijn: opmaak "basic/casco"ontwerp met integratie van alle programmapunten om me te nemen in vergunningenaanvraag Infrabel |
SW/O&U | opmaak nieuw parkontwerp met verbrede talud, maar met inpassing van bestaande sportinfrastructuur |