Artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur: “Het decreet bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens voor zover de verrichting nominatief in het vastgestelde budget is opgenomen of behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b).”
De stad Antwerpen en de Kringwinkel kopen een casco ambachtsruimte op plan aan in gebouw 20. De ruimte maakt bijgevolg deel uit van een mede-eigendom. De omgevingsvergunning werd afgeleverd op vrijdag 6 februari 2019.
De verkoper levert dit soort ruimte standaard op met volgende afwerkingsgraad (casco-plus):
Partijen kiezen voor een circulaire afwerking en inrichting en zullen hiervoor maximaal werken met recuperatie- en/of tweedehandse materialen. Dit draagt ertoe bij het budget voor afwerking te beperken. Mogelijk is het bedrag voor afwerking opgenomen in de prijszetting zoals opgenomen in de rubriek "algemene financiële opmerkingen" niet voldoende. De dienst Energie en Milieu Antwerpen van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt daarom voor dat zij het eventueel noodzakelijke sluitstuk van het budget voorziet bij de opmaak van het meerjarenbudget, met dien verstande dat het totale budget voor afwerking in de samenwerkingsovereenkomst wordt geplafonneerd tot 544.500,00 euro inclusief btw. Dit betekent dat deze dienst maximum in een bijkomend budget van 337.342,90 euro inclusief btw zal voorzien.
Overleg tussen vertegenwoordigers van de dienst Energie en Milieu Antwerpen van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, de Kringwinkel, AG VESPA en de dienst Contractbeheer van de bedrijfseenheid Vastgoed leidden tot een voorstel van samenwerkingsovereenkomst op basis van volgende krachtlijnen en voorwaarden.
Krachtlijnen
De krachtlijnen kunnen als volgt worden samengevat.
Voorwaarden
De voornaamste voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst zijn de volgende.
De aankoop
Afwerking en inrichting van de aangekochte ruimte
De concessieovereenkomst
Vanaf de voorlopige oplevering van de afwerking en inrichting stelt de stad Antwerpen haar aandeel in de mede-eigendom van het Circulair Centrum ter beschikking van de Kringwinkel via een concessieovereenkomst op basis van volgende principes en voorwaarden.
De overeenkomst over de onverdeeldheid moet notarieel worden verleden, onmiddellijk aansluitend aan het verlijden van de akte van aankoop.
Tijdens de concessieperiode staat de Kringwinkel in voor betaling van alle lasten, taksen en andere kosten, verbonden aan het gebruik en het genot van het goed, met inbegrip van de onroerende voorheffing en het aandeel van de stad Antwerpen in de kosten verbonden aan de mede-eigendom van het gebouw waartoe het goed behoort zoals opgenomen in de aanrekeningen van de vereniging van mede-eigenaars, niets uitgezonderd. Dit betekent dat de concessiehouder onder andere maar niet uitsluitend instaat voor de bijdragen aan het werkkapitaal én aan het reservefonds. Indien uit de basisakte zou blijken dat aan het Circulair Centrum een “buitensporig” aandeel in de kosten verbonden aan de mede-eigendom zou zijn toegekend, zullen de partijen voor de concessieperiode in overleg een andere verdeelsleutel bepalen of in andere compensaties voorzien.
2. Vervreemding en voorkooprecht:
De partijen beslissen gezamenlijk over de verkoop van het goed aan derden. De verkoopprijs wordt vastgesteld door een extern schatter die in overleg tussen partijen wordt aangesteld. Deze beslissing impliceert de beëindiging van de concessieovereenkomst door de Kringwinkel.
Na afloop van de concessie zijn volgende scenario’s mogelijk:
Algemene bepalingen
Beheer stedelijk bedrijfsvastgoed
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Samenwerking Kringwinkel
Het college nam kennis van de projectaanvragen in het kader van de achtste oproep Stadsvernieuwing en keurde op 21 februari 2014 (jaarnummer 1775) de indiening van de weerhouden voorstellen tot projectsubsidie goed, waaronder het voorstel "Antwerpen Nieuw Zuid - Smart city District" met een subsidievraag van 3.600.000,00 euro.
De Vlaamse Regering keurde op 17 december 2014 aan de stad Antwerpen een projectsubsidie van 3.223.380,00 euro goed voor het stadsvernieuwingsproject Antwerpen, Nieuw Zuid, Smart City District. De subsidieovereenkomst stelt de stad Antwerpen in de gelegenheid om innovatieve duurzaamheidsprojecten te realiseren op de site Nieuw Zuid.
Op 31 maart 2017 (jaarnummer 2918) keurde het college de deelname aan de Europese oproep Urban Innovative Actions (UIA) met het projectvoorstel Circular South (Circulair Zuid) goed.
Op 10 oktober 2017 maakte de Europese Commissie publiekelijk bekend dat het Circulair Zuid-voorstel weerhouden is voor subsidiëring.
Op 13 oktober 2017 (jaarnummer 8877) keurde het college de deelname aan Urban Innovative Actions met het project Circulair Zuid goed.
Trekker van het project is de dienst Energie en Milieu Antwerpen van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling. Het project wordt uitgevoerd in partnerschap met Digipolis, Vito/Energyville, Pantopicon, Imec, Ecopower, EnergieID en de vzw Kringwinkel Antwerpen, verder "de Kringwinkel". Het project heeft een doorlooptijd (implementatie) van drie jaar en loopt van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2020.
Met dit project wil de stad Antwerpen de bewoners van Nieuw Zuid betrekken bij het in de praktijk brengen van de circulaire economie op wijkniveau. Hiervoor zal het projectconsortium acties opzetten om tot een slimmer gebruik en minder verbruik van elektriciteit, warmte, water en afval/materialen te komen. Op die manier draagt het project bij tot de stedelijke doelstelling om van Nieuw Zuid een duurzame, innovatieve wijk te maken.
De acties worden onderverdeeld in een online en een offline-luik. In het online luik zal een dashboard worden ontwikkeld waar bewoners hun verbruik van energie, water en afval kunnen aflezen. Dit biedt ook de mogelijkheid om het gebruikersgedrag van mensen positief te stimuleren en te belonen teneinde een betere afstemming te bekomen tussen bijvoorbeeld de energievraag en het energieaanbod.
Bij het offline-luik ligt de nadruk op duurzaam materialengebruik en afval.
Met de projectsubsidie zullen stad Antwerpen en de Kringwinkel een ruimte voor een 'Circular South Community Centre' op de site Nieuw Zuid aankopen. Kringwinkel zal hier een nieuwe werking opstarten en in samenwerking met de stad Antwerpen en bewoners een reeks activiteiten opzetten rond het hergebruik van materialen en delen van werktuigen.
Daarnaast worden er door de stad Antwerpen acties opgezet om bewoners te stimuleren tot een nog beter sorteergedrag in de sorteerstraatjes, het terugdringen van huishoudelijk afval en het lokaal composteren van groenafval. Ten slotte zal een actie worden opgezet om bewoners van Nieuw Zuid te stimuleren om collectief duurzame producten aan te kopen.
Voor de aankoop van een geschikte ruimte voor realisatie van het 'Circular South Community Centre' vroeg de dienst Energie Milieu Antwerpen van de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling ondersteuning aan de dienst Contractbeheer van de bedrijfseenheid Stadsbeheer, thans Vastgoed en aan AG VESPA.
Op 16 februari 2018 (jaarnummer 1289) gaf het college opdracht aan de dienst Contractbeheer van de bedrijfseenheid Vastgoed om een samenwerkingsovereenkomst op te stellen tussen stad Antwerpen en de Kringwinkel waarin taken, verantwoordelijkheden en voorwaarden aangaande het Circular Community Centre worden verankerd. Het college gaf aan AG VESPA de opdracht de aankoop af te handelen. Het college besliste eveneens dat een gedeelte van de stedenbouwkundige last kan worden ingezet in de lopende onderhandelingen.
De voorwaarden van de aankoop zullen het voorwerp uitmaken van afzonderlijke besluitvorming.
De financiële gevolgen van de verschillende onderdelen van de samenwerkingsovereenkomst worden geregeld naarmate deze worden geconcretiseerd en ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De aankoopkosten en de kosten voor afwerking en inrichting worden in totaal geraamd op 3.065.445,00 euro. Dit bedrag, inclusief het grondaandeel, is samengesteld als volgt.
Dit bedrag wordt gefinancierd als volgt:
Omschrijving |
Middelen |
BG 2019 |
BO 2020 |
Budgetpositie |
|
Aankoop casco-plus |
UIA-subsidie |
|
|
|
|
|
voor Kringwinkel |
440.455,00 euro |
nvt |
nvt |
nvt |
|
voor stad Antwerpen |
625.000,00 euro |
625.000,00 euro |
nvt |
1HWN010204-515-SW-U-I- 221 |
|
SOK-middelen: deel |
1.792.842,90 euro |
in natura |
nvt |
nvt |
Afwerkingen en inrichting |
saldo SOK-middelen: deel |
207.157,10 euro |
nvt |
207.157,10 euro |
afwachten |
|
|
3.065.455,00 euro |
|
|
|
Het college beslist de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Kringwinkel Antwerpen op basis van volgende krachtlijnen en voorwaarden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
Krachtlijnen
De krachtlijnen kunnen als volgt worden samengevat.
Voorwaarden
De voornaamste voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst zijn de volgende.
De aankoop
Afwerking en inrichting van de aangekochte ruimte
De concessieovereenkomst
Vanaf de voorlopige oplevering van de afwerking en inrichting stelt de stad Antwerpen haar aandeel in de mede-eigendom van het Circulair Centrum ter beschikking van de Kringwinkel via een concessieovereenkomst op basis van volgende principes en voorwaarden.
De overeenkomst over de onverdeeldheid moet notarieel worden verleden, onmiddellijk aansluitend aan het verlijden van de akte van aankoop.
2. Vervreemding en voorkooprecht
De partijen beslissen gezamenlijk over de verkoop van het goed aan derden. De verkoopprijs wordt vastgesteld door een extern schatter die in overleg tussen partijen wordt aangesteld. Deze beslissing impliceert de beëindiging van de concessieovereenkomst door de Kringwinkel.
Na afloop van de concessie zijn volgende scenario’s mogelijk:
Algemene bepalingen