Terug

2019_CBS_01895 - Stedelijk organogram - Reorganisatie Bedrijfseenheden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01895 - Stedelijk organogram - Reorganisatie Bedrijfseenheden - Goedkeuring 2019_CBS_01895 - Stedelijk organogram - Reorganisatie Bedrijfseenheden - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Een ambtelijke werkgroep onder leiding van de strategisch coördinator herbekeek de opdracht van de bedrijfseenheid Ondernemen en stadsmarketing. Uitgangspunten hierbij waren:

  • bekomen van homogene takenpakketten of duidelijke aanspreekpunten ter operationalisering van de bestuursakkoorden;
  • bij eventuele verschuivingen op zoek te gaan naar meer synergie en duidelijk engagement tot optimalisatie van personeelskader;
  • duidelijk te stellen wie over bepaalde domeinen de regiefunctie heeft

Op korte termijn, uiterlijk tegen 28 juni 2019, is het voorstel om volgende reorganisatie te realiseren:

  1. Bundelen en optimalisatie van alle communicatieteams binnen de bedrijfseenheid Ondernemen en stadsmarketing onder één nieuwe afdeling Marketing en communicatie;
  2. Verschuiven van Gate 15 naar bedrijfseenheid Cultuur, sport, jeugd en onderwijs om meer aansluiting te vinden bij onderwijs-, jeugd- en vrijetijdsbeleid;
  3. Verschuiven van alle taken omtrent taxibeleid naar bedrijfseenheid Stadsontwikkeling;
  4. Verschuiven van de afdelingen SC/Klantenmanagement en SC/Loketwerking onder een nieuwe afdeling met werktitel Dienstverlening en klantencontacten. Deze nieuwe afdeling omvat ook het stedelijk contactcenter en de regie omtrent de A-kaart;
  5. Maximaal geïntegreerd beheer van stadsbrede evenementen bij Ondernemen en stadsmarketing;
  6. Maximaal geïntegreerd beheer over alle diensten die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van persberichten onder de nieuwe afdeling OS/Marketing en communicatie met duidelijke aanspreekpunten in elke bedrijfseenheid.

In een tweede fase is het voorstel om volgende opportuniteiten naar synergie of bundeling grondig te laten onderzoeken en de resultaten aan het college voor te leggen uiterlijk op 20 december 2019:

  • synergie of bundeling van alle diensten die inzetten op innovatie: vb innovatieteam OS/Business&innovatie, SW/Stadslab, SC/Innovatie, technologie en fondsen;
  • synergie of bundeling van stedelijke loketfuncties over de doelgroepen heen: vb bedrijvenloket, burgerloketten, woonloketten;
  • synergie of bundeling van alle diensten omtrent Werk;
  • synergie of bundeling van de diensten die verantwoordelijk zijn voor externe relaties (BZ/ER) of business development (OS/Visit en OS/Business&innovatie).

Juridische grond

Artikel 161 Decreet Lokaal Bestuur:

  • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. 
  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden

Het gewijzigde organogram wordt aan de gemeenteraad voorgelegd tesamen met de opmaak budget 2020. 

Aanleiding en context

Het college besliste op 20 oktober 2017 (jaarnummer 9238) dat Karin De Craecker als strategisch coördinator, met ingang van 1 november 2017, tijdelijk verantwoordelijk is voor onder andere:

  • loketwerking en het klantenmanagement;
  • afbouwscenario’s loketwerking;
  • nieuw klantenmodel.

Op 21 december 2018 besliste het college van burgemeester en schepenen om Milan Rutten aan te stellen als vervangend bedrijfsdirecteur Ondernemen en stadsmarketing tot 11 maart 2019 in afwachting van een beslissing over een interne reorganisatie.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB10 - De groep stad Antwerpen is efficiënt en effectief georganiseerd met aandacht voor democratische controle

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist dat volgende reorganisaties of opdrachten worden uitgevoerd uiterlijk tegen 28 juni 2019:

  • Bundelen en optimalisatie van alle communicatieteams binnen de bedrijfseenheid Ondernemen en stadsmarketing onder één nieuwe afdeling Marketing en communicatie;
  • Verschuiven van Gate 15 naar bedrijfseenheid Cultuur, sport, jeugd en onderwijs;
  • Verschuiven van alle taken omtrent taxibeleid naar bedrijfseenheid Stadsontwikkeling;
  • Verschuiven van de afdelingen SC/Klantenmanagement en SC/Loketwerking onder een nieuwe afdeling met werktitel OS/Dienstverlening en klantencontacten;
  • Maximaal geïntegreerd beheer van stadsbrede evenementen bij Ondernemen en stadsmarketing. 
  • Maximaal geïntegreerd beheer over alle diensten die verantwoordelijk zijn voor persberichten onder Ondernemen en stadsmarketing met duidelijke aanspreekpunten in elke bedrijfseenheid.

Artikel 2

Het college beslist Karin De Craecker, strategisch coördinator, aan te duiden als plaatsvervangend bedrijfsdirecteur van Ondernemen en stadsmarketing met ingang van 11 maart 2019 tot aanstelling van de nieuwe bedrijfsdirecteur.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

OS/Evenementencel

Opstart ambtelijke werkgroep met afvaardiging van alle afdelingen die evenementen organiseren. Doelstelling is om het maximaal geïntegreerd beheer van evenementen bij OS te leggen. Er wordt hierbij bekeken hoe zowel de regierol als de operationele verantwoordelijkheid voor evenementen best georganiseerd kan worden stadsbreed. Realisatie uitvoering van het project uiterlijk tegen 28 juni 2019.

 OS/Marketing en communicatie

Opstart ambtelijke werkgroep met afvaardiging van alle afdelingen die persberichten opmaken. Doelstelling is om het maximaal geïntegreerd beheer van de diensten bij OS/Marketing en communicatie te leggen met streven naar maximale optimalisatie en effectiviteit. Realisatie uitvoering van het project uiterlijk tegen 28 juni 2019.

 PM/selectiecentrum Opstart nieuwe selectie bedrijfsdirecteur algemene functie.
Nieuwe bedrijfsdirecteur OS

De resultaten van volgende onderzoeken naar opportuniteiten inzake synergie of bundeling (fase 2) aan het college voor te leggen uiterlijk op 20 december 2019:

  • synergie of bundeling van alle diensten die inzetten op innovatie: vb innovatieteam OS/Business&innovatie, SW/Stadslab, SC/Innovatie, technologie en fondsen;
  • synergie of bundeling van stedelijke loketfuncties over de doelgroepen heen: vb bedrijvenloket, burgerloketten, woonloketten;
  • synergie of bundeling van alle diensten omtrent Werk;
  • synergie of bundeling van de diensten die verantwoordelijk zijn voor externe relaties (BZ/ER) of business development (OS/Visit en OS/Business&innovatie).