Terug
Gepubliceerd op 24/05/2019

2019_VB_00126 - CURANT- internationale conferentie - Organisatie en programma - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 22/03/2019 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_VB_00126 - CURANT- internationale conferentie - Organisatie en programma - Goedkeuring 2019_VB_00126 - CURANT- internationale conferentie - Organisatie en programma - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het programma van de conferentie wordt enerzijds opgesteld in samenwerking met het Urban Innovative Actions secretariaat en de andere steden die een UIA subsidie ontvangen voor projecten gericht op integratie (Wenen, Bologna, Utrecht) en anderzijds met Eurocities. De agenda wordt nog in de loop van de volgende maanden gefinaliseerd.

Jolien De Crom, projectcoordinator CURANT is trekker van deze internationale conferentie en zal (eventueel samen met andere teamleden) enkele presentaties geven.

Het programma ziet er (voorlopig) als volgt uit:

Op 12 juni 2019 van 13.00 uur tot 20.00 uur (UIA gedeelte):

  • opening door UIA secretariaat en projectleiding CURANT;
  • doelgroep: steden, universiteiten, medewerkers van de Europese Commissie en politici van de (andere) organiserende steden;
  • panelgesprek met schepen sociale zaken (en politici van de andere organiserende steden) met vragen zoals: ‘waarom heb je als stad ingezet op het project?’ ‘Hoe ziet het vervolg van dit project eruit?’
  • breakout sessies met volgende vragen (opgenomen door de experten van de verschillende UIA projecten):
      1. What is the optimal and sustainable intensity of personalized case management and support services that can increase chances of integration?
      2. How important is the physical dimension of co-housing and combination with  new type of reception and social centers in these interventions?
      3. What role can the engagement of stakeholders and citizens play in leveraging public opinion and political support?
      4. What kind of organisation of multi-level governance is required to address the challenge effectively?
  • aan het einde van dit gedeelte zal er een rapport geschreven worden door de experten van de vier UIA projecten;
  • locatie: KAVA congrescentrum;
  • afsluiting met receptie.

 Op 13 juni 2019 van 9.15 uur tot 16.30 uur en van 19.00 uur tot 21.30 uur:

  • plaatsbezoek BREM 16 voor UIA deelnemers en deelnemers Eurocities meeting in de voormiddag;
  • start van de 'working group migration' van Eurocities (met enkel leden Eurocities) met onder meer voorstelling van de resultaten van CURANT door CeMIS (Universiteit Antwerpen);
  • locatie: BREM 16 (voormiddag) en centrum Bouckenborg (jongerencentrum) (namiddag). Beide locaties gelegen in Merksem;
  • lunch en diner wordt voorzien.

  Op 14 juni 2019 van 9.00 uur tot 16.30 uur- Eurocities gedeelte met de 'working group migration and integration' (vervolg):

  • voorstelling van de de werking van Atlas;
  • voortzetting van het programma van de vorige dag;
  • locatie: Atlas;
  • lunch wordt voorzien.

Het project CURANT voorziet middelen in het werkpakket communicatie voor het organiseren van de conferentie. De verwachte kostprijs is 13.000,00 EUR en dit voor catering, locatie en materiaal voor het plaatsbezoek. De sprekers en de overnachtingskosten worden niet gedragen door OCMW Antwerpen. Het UIA secretariaat betaalt de kosten van de receptie op dag één.

Aanleiding en context

CURANT is een acroniem voor "Co-housing and case management for Unaccompanied young adult Refugees in ANTwerp". Dit project wordt gedeeltelijk gefinancierd door het Urban Innovative Actions fonds van de Europese Commissie (ERDF). Deelname aan dit fonds werd goedgekeurd in de collegezitting van 26 februari 2016 (jaarnummer 1541) en in de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 maart 2016 (jaarnummer 291). Op 12 oktober 2016 maakte de Europese Commissie bekend dat het CURANT-voorstel zou worden betoelaagd.

De subsidieverstrekker (UIA) verwacht dat CURANT in 2019 en 2020 actief inzet op de brede bekendmaking van de resultaten van het project in Europese steden of landen. In het subsidiedossier is de organisatie van een Europese conferentie in samenwerking met Eurocities opgenomen als één van de mogelijkheden om dit te doen (D3.4.4 in WP 3). Eurocities is een netwerk van Europese steden waarvan de stad Antwerpen lid is. De dienst Strategische Coordinatie/Fondsen/Eurodesk treedt op als contactpunt voor de stad Antwerpen.

Op 12,13 en 14 juni 2019 wil CURANT een internationale conferentie organiseren samen met het Urban Innovative Action secretariaat (de subsidieverstrekker) en Eurocities.

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1HHM01 - De sociale grondrechten van alle Antwerpenaren en in het bijzonder van mensen in armoede zijn gegarandeerd
1HHM0103 - Dak- en thuislozen zijn geholpen met een persoonsgerichte aanpak
1HHM010301 - Elke dak- en thuisloze krijgt gepaste opvang
1HHM010301P08606 - CURANT

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de organisatie van de internationale conferentie door CURANT op 12, 13 en 14 juni 2019 goed.

Artikel 2

Het vast bureau keurt het voorlopige programma goed.

Artikel 3

Het vast bureau keurt goed dat de schepen voor sociale zaken wordt afgevaardigd voor deelname aan het panelgesprek op 12 juni 2019.

Artikel 4

Het vast bureau keurt goed dat Jolien De Crom (team CURANT) spreker is tijdens deze internationale conferentie.

Artikel 5

 De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
 organisatie conferentie  13.000,00 EUR budgetplaats:4402505000
budgetpositie: 61415
functiegebied: 1HHM010301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:1OA060903.
budgetperiode:1900
 met orderbons