In het bestuursakkoord valt het volgende te lezen (resolutie 159):
(...) Ook het principe 'rechtsaf voor rood', met inbuigende fietspaden, wordt verder uitgewerkt. We onderzoeken of 'rechtsaf door rood' kan, enkel op plaatsen waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt. (...)
Met het verkeersbord B22 onder de verkeerslichten, kan volgens de wegcode rechtsaf door rood worden toegelaten. Sinds maart dit jaar is er ook een aanpassing goedgekeurd in de wegcode, waarbij een nieuw knipperlicht met het silhouet van een fiets kan gebruikt worden om rechtsaf door rood toe te laten en aan te kondigen.
In de stad zijn verschillende kruispunten die in aanmerking kunnen komen voor "rechtsaf door rood". Zo zijn verschillende kruispunten op de Belgiëlei (stedelijke bevoegdheid) hiervoor zeer geschikt. Het argument van schepen Kennis dat dit enkel voor gewestwegen van tel is, gaat hier dus niet op.
Tijdens een van de voorgaande commissies stelde onze fractie een vraag over kruispunten van de F1 fietsostrade thv Mediaplein en Provinciestraat. De doorstroming van de fietser op deze as wordt sterk verminderd door de snelle opeenvolging van kruispunten, die bovendien niet als een 'groene golf' zijn afgesteld en waarbij de fietsers dus enkele keren kort op rij moet wachten aan het verkeerslicht.
Hierbij viel op:
- Het aantal fietsers dat de F1 gebruikt overstijgt het aantal auto's die de dwarskruising daar maken
- De roodlichtnegatie bedraagt thv deze kruispunten (met dus weinig door auto's gebruikte dwarsverbindingen) een 70%. De oorzaak hiervan is dat fietsers inderdaad soms nodeloos aan het licht staan te wachten, zonder dat er een dwarsend voertuig zit aan te komen.
Sinds 2013 bestaat reeds het verkeersbord B23 dat de mogelijkheid biedt aan fietsers om rechtdoor door rood te gaan, als dat het dwarsend verkeer niet hindert; je moet als fietser steeds voorrang verlenen, vandaar de omgekeerde driehoek.
De kruispunten van de F1 met de Provinciestraat en het Mediaplein lijken zich prima te lenen voor zo'n bord.
Vandaar volgende vragen:
- Vindt de schepen het zinvol om bij wijze van proefproject verkeersborden, eventueel samen met knipperlicht, 'rechtsaf door rood' aan te brengen bij de kruispunten van de zijstraten van de Belgiëlei?
- Vindt de schepen het zinvol om bij wijze van proefproject verkeersborden, eventueel samen met knipperlicht, 'rechtdoor door rood' aan te brengen bij de kruispunten van de F1 met de Provinciestraat en het Mediaplein?
Raadslid Vanbesien houdt zijn interpellatie met motie: 48 2019_MOT_00050 - Voorstel tot motie van raadsleden Ilse van Dienderen, Wouter Vanbesien: Invoeren proefproject 'Rechtsaf door rood voor fietsers op de Belgiëlei'.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid Vanbesien houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.