Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018105494 |
Gegevens van de aanvrager: |
Filippo Bagnoli en de heer Tim De Peuter met als adres Lammekensstraat 28 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Lammekensstraat 28 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 25sectie A nr. 929N |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/07/1935: vergunning (1399#15096) voor vergrotings- en veranderingswerken.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit drie bouwlagen en een zadeldak;
- het gebouw is ingericht als eengezinswoning;
- de bouwdiepte bedraagt 18,11 meter.
Bestaande toestand
- de voorgevel is afgewerkt met gele steenstrips.
Inhoud van de aanvraag
- de bestaande achterbouw van twee bouwlagen, de trap over alle verdiepingen en het dak worden gesloopt;
- op de benedenverdieping wordt een nieuwe aanbouw voorzien van één bouwlaag;
- over alle verdiepingen wordt een nieuwe trap voorzien;
- de nieuwe bouwdiepte bedraagt 15,92 meter;
- de benedenverdieping wordt ingericht met een eetruimte, keuken en leefruimte;
- op de eerste verdieping wordt een bureau en slaapkamer voorzien;
- op de tweede verdieping worden twee slaapkamers en een badkamer voorzien;
- onder het dak bevindt zich een speelkamer met een terras aan de straatzijde;
- achteraan het perceel voorziet men een tuin- en fietsenberging;
- alle nieuwe daken worden voorzien van een groendak;
- de gele steenstrips aan de voorgevel zullen verwijderd worden, het metselwerk zal wit gekaleid worden;
- het buitenschrijnwerk wordt voorzien in wit gelakt hout.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 1.2.1 Bouwdiepte:
De achterste 5 meter wordt niet gevrijwaard van constructies en wordt niet bestemd als tuinzone.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning waarbij de bestaande achterbouw over twee bouwlagen, de trap en het dak worden gesloopt en vervangen worden. Op het gelijkvloers wordt een nieuwe aanbouw voorzien over één bouwlaag. Achteraan het perceel wordt een tuin- en fietsberging voorzien. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Lammekensstraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De totale bouwdiepte op het gelijkvloers vermindert naar 16 m. Ook op de 1ste verdieping vermindert de bouwdiepte van 18 m naar ongeveer 10 m. Op de 2de en 3de verdieping blijft de bouwdiepte ongeveer behouden. De bouwhoogte wijzigt door het vernieuwen van het dak van 14,90 m naar 15,70 m, wat overeenkomt met de bouwhoogte van de linkerbuur.
Achteraan, in de tuin, wordt een constructie geplaatst met een diepte van 3,56 m en een hoogte van 4,37 m. Het plaatsen van eender welke constructie op minder dan 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens kan niet worden toegelaten wegens strijdig met artikel 1.2.1 van het geldende RUP. Het artikel stelt dat de achterste 5 m gevrijwaard dient te worden van constructies en bestemd dient te worden als tuinzone.
Mits het uitsluiten van de fietsenberging kan er worden ingestemd met het bouwvolume zoals voorgesteld. Het verminderen van de bouwdieptes wordt gunstig geadviseerd.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt gewijzigd naar wit gekaleide gevelsteen met buitenschrijnwerk in wit hout. De horizontale gevelelementen in blauwe hardsteen blijven gespaard. Bovenaan wordt er in het dakvolume een uitsparing voorzien om een dakterras te plaatsen.
Terrassen in schuine daken palend aan of zichtbaar vanaf het openbaar domein zijn aanvaardbaar wanneer zij geïntegreerd zijn binnen het volume van de begrenzende dakvorm en zij beperkt zijn tot op een fundamentele afstand van het midden van de scheidsmuur. Op deze manier blijft de schuine dakvorm duidelijk herkenbaar.
Achteraan wordt de achtergevel voorzien van zowel wit gekaleide gevelsteen als een gevelpaneel op het gelijkvloers in antraciet, wat aanvaardbaar is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers ontstaat er een groter ruimtegevoel door verschillende interne muren te slopen. Een groot schuifraam en twee lichtstraten zorgen voor voldoende natuurlijk daglicht in de leefruimte en aansluitende keuken, waardoor de woonkwaliteit stijgt. Bovendien zorgt een grote schuifdeur voor een verbeterd contact tussen de buitenruimte en de leefruimte. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt betreft de voorliggende aanvraag een verbetering tegenover de bestaande toestand, mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de schuine dakvorm links en rechts van het dakterras over een breedte van 1m van het midden van de scheidsmuur te voorzien;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
3. de constructie achteraan in de tuin, alsook de bijhorende wijzigingen aan de tuin- en scheimuren.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
25 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
22 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
29 januari 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
27 februari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 mei 2019 |
Verslag GOA |
16 april 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
29 januari 2019 |
27 februari 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de schuine dakvorm links en rechts van het dakterras over een breedte van 1m van het midden van de scheidsmuur te voorzien;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
3. de constructie achteraan in de tuin, alsook de bijhorende wijzigingen aan de tuin- en scheimuren.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.