Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_CBS_03521 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019032462. Scheldelaan 503. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03521 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019032462. Scheldelaan 503. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_03521 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2019032462. Scheldelaan 503. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2019032462

Gegevens van de aanvrager:

NV VOPAK CHEMICAL TERMINALS  BELGIUM met als adres Scheldelaan 410 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 503 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 16 sectie D nr. 79H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

De afbraak van een gebouw en de bouw van een nieuw sociaal gebouw.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-          Op 23 oktober 1970 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (18/53414/B/) voor een administratiegebouw.

-          Op 27 juni 1980 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (18/60958-14807/B/) voor een refter en kleedkamer.

-          Op 22 september 1986 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1986/B/18/69210-18627) voor het uitbreiden van een sanitair blok.


Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft:

-          de afbraak van een gebouw;

-          de bouw van een sociaal gebouw.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Op het tracé van de voorliggende bedrijfsinterne weg ligt een overdruk met als aanduiding leidingenstraat.

In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht.

De aanvraag is gesitueerd tot binnen de beschermde zone van aanwezige pijpleidingen. In deze vereenvoudigde vergunningsprocedure werd echter geen advies gevraagd aan de beheerders van de in de nabijheid gelegen pijpleidingen.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Kanaaldok B1 en de Boudewijnsluis – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Scheldelaan en de Kruisschansweg hebben als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Ten noordoosten van de aanvraag en ten westen van de Scheldelaan lopen overdrukken met als aanduiding Leidingstraat.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag daar er een nieuwe dakoppervlakte van circa 556 m² gecreëerd wordt. Er worden twee hemelwaterputten geplaatst met een totale inhoud groter dan bepaald door de verordening, namelijk met een totale inhoud van 30.000 liter (2 x 15.000 liter). Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is. De aanvrager motiveert het groter nuttig hergebruik van hemelwater daar het opgevangen water kan gebruikt worden voor het spoelen van de toiletten. De overloop van de hemelwaterputten wordt aangesloten op de bestaande riolering die uiteindelijk uitmondt in de dokken. Het groter hergebruik dan voorzien door de hemelwaterverordening kan gunstig worden geadviseerd.

Tevens wordt er een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd op de aspecten infiltratie en buffering met als motivatie dat het volledige aanbod aan hemelwater wordt opgevangen en bestemd is voor hergebruik. Ook deze gevraagde afwijking kan gunstig worden geadviseerd.

 

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de nieuwe verharding daar deze voorzien wordt in waterdoorlatende betonstraatstenen. Het hemelwater kan hierdoor op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. Wegens de aanwezigheid van een EHBO-lokaal in het nieuwe gebouw wordt het toegangspad naar de hoofdinkom wel ontworpen volgens de richtlijnen van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op de site van een tankterminal, gelegen ten noordoosten van de Boudewijnsluis, wordt een nieuw sociaal gebouw gebouwd.

 

Hiervoor dient eerst een bestaand sociaal gebouw afgebroken te worden. Dit bestaand gebouw omvat één bouwlaag en heeft een oppervlakte van circa 450 m².

 

Het nieuw sociaal gebouw heeft een grondoppervlakte van circa 480 m² (15 meter x 32 meter) en een maximale hoogte van circa 7,5 meter. Het gebouw omvat twee bouwlagen. Het gelijkvloers zal ingericht worden met een technische ruimte, een fietsenberging, een vuile kledingberging, een polyvalente ruimte/archief, EHBO-ruimte, burelen voor surveyors en toiletten voor chauffeurs. De eerste verdieping zal ingericht worden met sanitair, kleedruimtes en een refter/multifunctionele ruimte met een buitenterras voor personeel. Op het dak worden diverse technieken geplaatst zoals een ventilatiegroep en zonnepanelen.

 

Ten zuiden van het sociaal gebouw wordt een nieuwe waterdoorlatende verharding aangelegd met een oppervlakte van circa 140 m².

 

Op de noordgevel van het nieuw gebouw, gericht naar de voorliggende bedrijfsinterne weg, wordt het logo van het betreffende bedrijf voorzien. Het logo heeft een hoogte van circa 2,5 meter en een lengte van circa 4 meter. Het logo wordt intern verlicht door middel van indirecte verlichting aan de achterzijde en wordt uitgevoerd volgens de bedrijfskleuren groen, rood en zwart.

 

Tijdens de uitvoering van de werken zullen op drie locaties ten zuiden en ten zuidwesten van de locatie van de werken tijdelijk containers worden voorzien in functie van de werfinrichting of om functies in onder te brengen die door de uitvoering van de handelingen niet meer kunnen plaatsvinden in het te herbouwen gebouw:

-          Acht containers worden voorzien voor de tijdelijke huisvesting van de voorzieningen van het personeel (kleedruimtes, doucheruimtes, refter, etc.). Deze containers hebben een totale grondoppervlakte van 144 m² en een maximale hoogte van 3 meter.

-          Drie containers worden voorzien voor de tijdelijke huisvesting van de burelen van surveyors, alsook voor de werfinrichting van de aannemer. Deze containers hebben een totale grondoppervlakte van 54 m² en een maximale hoogte van 3 meter.

-          Twee gestapelde containers worden voorzien in de werfzone voor de werfinfrastructuur voor de aannemer. Deze containers hebben een totale grondoppervlakte van 18 m² en een maximale hoogte van 6 meter.

Deze containers worden na de werkzaamheden onmiddellijk verwijderd.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag betreft een nieuwbouw na sloop van een niet historisch of architecturaal waardevol gebouw midden in industriegebied. Er wordt aldus geen vrije ruimte ingenomen.

 

Visueel – vormelijke elementen

Het nieuw sociaal gebouw sluit qua materiaal- en kleurgebruik aan op de bestaande gebouwen in de omgeving. Een betonnen plint in een grijze kleur wordt voorzien tot een hoogte van 2,8 meter. Hierboven worden sandwichpanelen gebruikt voor de afwerking van de gevels. Deze panelen hebben een lichtgrijze kleur. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in aluminium met een grijze kleur.

 

De geplande publiciteitsinrichting is in verhouding tot het gevelvlak in deze industriële omgeving. Het aan te brengen logo is enkel bedoeld om de eigen firma bekend te maken. Als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dient deze publiciteit weggenomen te worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van brandweer/risicobeheer/preventie.

 

Op relatief korte afstand van de beoogde werken parallel met het tracé van voorliggende bedrijfsinterne weg is ons de aanwezigheid van pijpleidingen bekend.

De verschillende leidingen die het vervoersnet vormen zijn bij wet omringd door een zogenaamde beschermde zone die zich uitstrekt over 15 meter aan weerszijden van de leiding.

Alle werken die gepland zijn in een zone waar zich dergelijke installaties bevinden moeten wettelijk verplicht het voorwerp uitmaken van informatie-uitwisseling en overleg tussen de bouwheer en de verantwoordelijke vervoerder van het gastransport (koninklijk besluit van 21 september 1988).

Bovendien wordt (volgens het koninklijk besluit van 19 maart 2017) een voorbehouden zone ingericht binnen de beschermde zone. Deze zone heeft een kleinere breedte, naargelang van de werkdruk van de leiding. Geen enkele interventie wordt in deze zone toegestaan zonder een voorafgaand contact met de verantwoordelijke vervoerder (behoudens uitzonderlijk geval opgenomen in de bijlagen van het koninklijk besluit van 19 maart 2017).

 

Advies van het college

Voorwaardelijk gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-          Advies in te winnen van betrokken leidingbeheerders en zich te schikken naar de door hen aangegeven wettelijke veiligheidsafstanden en uitvoeringsmodaliteiten;

-          Als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dient de publiciteit weggenomen te worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

10 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

10 mei 2019

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-          Advies in te winnen van betrokken leidingbeheerders en zich te schikken naar de door hen aangegeven wettelijke veiligheidsafstanden en uitvoeringsmodaliteiten;

-          Als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dient de publiciteit weggenomen te worden.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.