Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_CBS_03529 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2018149677. Polderdijkweg 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03529 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2018149677. Polderdijkweg 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_03529 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2018149677. Polderdijkweg 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2018149677

Gegevens van de aanvrager:

BVBA EXXONMOBIL PETROLEUM & CHEMICAL met als adres Polderdijkweg 3 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Polderdijkweg 3 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 14 sectie A nrs. 38L, 51F, 120T, 134T4 en 305R2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

De bouw van funderingen voor een capaciteitsuitbreiding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Bestaande toestand

De sites kenmerken zich door grootschalige industriële constructies, installaties en gebouwen.


Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft het bouwen van funderingen.

 

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Industriedok, het Marshalldok en het Hansadok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Scheldelaan ten zuiden van de aanvraag heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel met de Polderdijkweg lopen twee overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding.

 

Aan de overzijde van de Scheldelaan is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Bestaande waterweg, Natuurgebied en Bijzonder natuurgebied.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is strikt genomen niet van toepassing voor funderingen F4 en F5 aangezien het hemelwater dat erop valt op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreert. Echter is thans niet duidelijk hoe de later hier bovenop te realiseren dakoppervlakte zal afwateren. Voor wat betreft funderingen F1, F2, F3 en F6 kan het hemelwater dat erop valt niet op natuurlijke wijze in de bodem infiltreren. Hoewel de funderingen F1, F2, F3 en F6 op zichzelf kleiner zijn dan 40 m² is niet uit te sluiten dat de later hier bovenop geplande dakoppervlakte groter is. Evenmin is duidelijk of het hemelwater dat op deze verharding zal vallen als potentieel verontreinigd beschouwd moet worden, aangezien in voorliggende aanvraag nog geen duidelijkheid wordt verschaft over de verdere constructies en/of toestellen die op deze funderingen zullen worden geplaatst.

Omwille van al deze onduidelijkheden kan dit aspect niet naar behoren worden beoordeeld.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

De aanvraag houdt een schending in van art. 18 Omgevingsvergunningsdecreet, aangezien er thans enkel stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd en geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten, terwijl de funderingen bedoeld zijn voor de plaatsing van luchtkoelers, pompen, transformatoren, een reboiler en een procesvat. Er is dus sprake van één of meerdere projecten waarin er een onlosmakelijk verband is tussen de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen en niet-aangevraagde ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen

Verspreid op een grootschalige industriële site ten zuiden van het Hansadok worden nieuwe funderingen gebouwd in het kader van een toekomstige capaciteitsuitbreiding. Een deel van de aangevraagde werken is eveneens gekoppeld aan een geplande vijfjaarlijkse stop van de raffinaderij.

 

In het zuidoosten van de site wordt een fundering (F5) voorzien voor een nieuwe pomp met een oppervlakte van circa 0,7 m². Deze fundering bestaat uit een nieuwe betonfundatie. In het noordwesten van de site wordt eveneens een fundering (F6) voorzien voor een nieuwe pomp met een oppervlakte van circa 3 m². Deze fundering bestaat uit twee nieuwe funderingspalen en een betonplaat. Centraal op de site worden nog vier funderingen voorzien:

-        Fundering voor een luchtkoeler (F1): deze fundering omvat vier aparte funderingen, elks bestaande uit drie funderingspalen en een betonplaat met een oppervlakte van circa 5,3 m². De fundering betreft een totale grondoppervlakte van circa 190 m².

-        Fundering voor procesvat en luchtkoeler (F2): deze fundering omvat vier aparte funderingen waarvan twee bestaande uit vier funderingspalen en een betonplaat en twee bestaande uit twee funderingspalen en een betonbalk. De fundering betreft een totale oppervlakte van circa 80 m².

-        Fundering voor reboiler (F3): deze fundering omvat vier aparte funderingen waarvan drie bestaande uit twee funderingspalen en een betonplaat met een oppervlakte van circa 2 m² en een fundering bestaande uit vier funderingspalen en een betonplaat met een oppervlakte van circa 4 m².

-        Fundering voor transformatoren (F4): deze fundering omvat zes funderingspalen en betonbalken. De fundering betreft een oppervlakte van circa 40 m².

 

Er kan geen zelfstandige vergunning worden verleend voor louter funderingsconstructies, die een voorafname inhouden op aanpassingen aan één of meerdere industriële installaties, terwijl het vergunningentraject daarvoor, inclusief verdere stedenbouwkundige beoordeling alsook een milieubeoordeling hierin wettelijk voorzien, nog zal moeten worden doorlopen.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken staan in functie van de bedrijfsactiviteiten, hebben een beperkte oppervlakte en worden uitgevoerd op een grootschalig industrieterrein waardoor de ruimtelijke impact eerder beperkt is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van brandweer/risicobeheer/preventie.

 

Advies van het college

Ongunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

De aanvraag houdt een schending in van art. 18 Omgevingsvergunningsdecreet, aangezien er thans enkel stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd en geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten terwijl er sprake is van één of meerdere projecten waarin er een onlosmakelijk verband is tussen de aangevraagde funderingen en niet-aangevraagde ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Er kan ook geen zelfstandige vergunning worden verleend voor louter funderingsconstructies die een voorafname inhouden op aanpassingen aan één of meerdere industriële installaties, waarvoor het vergunningentraject nog zal moeten worden doorlopen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

15 maart 2019

Start openbaar onderzoek

22 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

20 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

4 mei 2019

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 maart 2019

20 april 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een ongunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.