Bij een eventuele goedkeuring van dit voorstel door de Europese Commissie, sluit de deelname hieraan nauw aan bij de huidige werking van Slim naar Antwerpen. Ook het bestuursakkoord 2019-2024 wil de komende jaren verder inzetten op slimme toepassingen om de modal shift mogelijk te promoten. Zo zijn de volgende bepalingen opgenomen dat:
Tot en met 25 april staat binnen het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie, Horizon 2020, de volgende oproep open: 'an inclusive digitally connected transport system meeting citizens' needs' (vrij vertaald: een inclusief digitaal, onderling verbonden transportsysteem dat voldoet aan de behoeften van de burger). Stad Antwerpen is gevraagd om deel te nemen aan een projectvoorstel onder de naam Mobility Sense.
Met deze oproep beoogt de Europese Unie in te spelen op de vraag om alle burgers te laten profiteren van de tendens naar digitalisering van het vervoersaanbod (multimodale vervoersplanners, Mobility as a Service (MaaS), track and trace toepassingen etc). Hoewel deze toepassingen en diensten het aanbod vergroten en verbeteren, is er een risico dat niet alle groepen binnen de maatschappij van deze voordelen gebruik maken. Om deze mobiliteitstoepassingen inclusiever te maken, is het nodig om de noden van doelgroepen die minder vertrouwd zijn met digitale applicaties, beter in kaart te brengen.
Doel van het Europese projectvoorstel Mobility Sense is daarom inzicht te verkrijgen in de belemmeringen en uitdagingen die reizigers ondervinden bij het gebruik van nieuwe digitaal gebaseerde vervoersdiensten. Binnen Mobility Sense zal een reeks verschillende Learning Labs-experimenten opgezet worden. Doel is om door middel van co-creatie en actieve gebruikersbetrokkenheid tot innovatieve concepten, methoden en strategieën te komen die het mobiliteitsbewustzijn verhogen onder specifieke doelgroepen. Hierbij wordt ingezet op kinderen, jongeren en studenten, mensen met een beperking, ouderen, toeristen, 'young professionals' en nieuwkomers in de regio's Toscane, Barcelona, Rhein-Sieg, Brasov en Antwerpen.
Coördinator van het voorstel is het Italiaanse Softico. Andere consortiumpartners zijn Mosaic (Spanje), Vectos (Duitsland), University Court of Aberdeen (Verenigd Koninkrijk), Memex (Italië), European integrated projects (Roemenië), Deutsche zentrum für luft- und raumfart (Duitsland), Tiemme (Italië), Institut Municipal de persones amb discapacitat (Spanje), Verkehrsverbund Rhein-Sieg (Duitsland), Asociata Metrolpolitana Pentru Dzevoltara Durabili a Transportului Public Transport (Roemenië).
Het Horizon2020 programma subsidieert 100% van de gemaakte kosten. Aldus is er geen cofinanciering vereist.
Het college bekrachtigt de deelname aan het Horizon 2020-projectvoorstel Mobilty Sense en ondertekent hiertoe de intentiebrief.