Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_CBS_03550 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-voorstel Mobility Sense - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03550 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-voorstel Mobility Sense - Bekrachtiging 2019_CBS_03550 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Horizon 2020-voorstel Mobility Sense - Bekrachtiging

Motivering

Argumentatie

Bij een eventuele goedkeuring van dit voorstel door de Europese Commissie, sluit de deelname hieraan nauw aan bij de huidige werking van Slim naar Antwerpen. Ook het bestuursakkoord 2019-2024 wil de komende jaren verder inzetten op slimme toepassingen om de modal shift mogelijk te promoten. Zo zijn de volgende bepalingen opgenomen dat:

  • We faciliteren en ondersteunen deelmobiliteitssystemen en brengen het aanbod samen via Mobility As A Service-applicaties;
  • De multimodale routeplanner wordt verder ontwikkeld volgens het multimodale principe van vlot overstappen van het ene naar het ander vervoerstype. Deze routeplanner wordt steeds slimmer door rekening te houden met de werkelijke verkeerssituatie, beschikbaarheid van fietstunnels en bruggen, het actuele weer, wegenwerken, evenementen, beschikbaarheid van alternatieven en dergelijke. Al deze informatie is opensource en dus beschikbaar voor applicatieontwikkelaars;
  • Slim naar Antwerpen wordt verder uitgerold. We zetten in op de modal shift via de werkgeversaanpak, communicatiecampagnes, de multimodale routeplanner, marktplaats voor mobiliteit en flankerende initiatieven.
Via deelname aan het Mobility Sense project kunnen bijkomende middelen verworven worden om Maas en deelmobiliteit verder te introduceren in de stad en om specifieke doelgroepen hierbij te betrekken. Hiertoe worden in eerste instantie mobiliteitsprofielen en -gedrag in kaart gebracht. Vervolgens zullen voor diverse doelgroepen drempelverlagende instrumenten uitgewerkt worden zoals onderwijspakketten, bewustmakingscampagnes en andere stimulerende maatregelen. De impact van dergelijke instrumenten zal geëvalueerd worden en ook de overdraagbaarheid naar andere doelgroepen zal onderzocht worden.
 
Het finale projectbudget is nog niet bekend. Voor stad Antwerpen wordt binnen het project een budget van 357.500,00 euro geraamd. Daarbij is het grootste aandeel, 288.000 euro, voorzien voor de personeelsinzet van één VTE gedurende de volledige projectduur van drie jaar. Daarnaast is een bedrag van 50.000,00 euro voorzien voor externe dienstverlening (communicatie- en educatiepakketten). Het overige budget dekt reiskosten, communicatie en externe audits. Het Horizon2020 programma financiert 100% van de gemaakte kosten, en aldus is er geen stedelijke cofinanciering vereist.
 
Indien het project wordt goedgekeurd zal het binnen de stad worden getrokken door de dienst Stadsontwikkeling/Communicatie en Participatie met nauwe betrokkenheid van diverse diensten voor de afstemming van de projectactiviteiten op doelgroepen.
 
Indien het project wordt weerhouden voor subsidiëring door de Europese Commissie, zal deelname opnieuw worden voorgelegd aan het college.
 
Aangezien de stad Antwerpen pas in de laatste fase van de opmaak van het projectvoorstel betrokken werd en de indieningdeadline op 25 april ligt, wordt aan het college gevraagd om deelname aan het projectvoorstel te bekrachtigen.

Aanleiding en context

Tot en met 25 april staat binnen het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie, Horizon 2020, de volgende oproep open: 'an inclusive digitally connected transport system meeting citizens' needs' (vrij vertaald: een inclusief digitaal, onderling verbonden transportsysteem dat voldoet aan de behoeften van de burger). Stad Antwerpen is gevraagd om deel te nemen aan een projectvoorstel onder de naam Mobility Sense.

Met deze oproep beoogt de Europese Unie in te spelen op de vraag om alle burgers te laten profiteren van de tendens naar digitalisering van het vervoersaanbod (multimodale vervoersplanners, Mobility as a Service (MaaS), track and trace toepassingen etc).  Hoewel deze toepassingen en diensten het aanbod vergroten en verbeteren, is er een risico dat niet alle groepen binnen de maatschappij van deze voordelen gebruik maken. Om deze mobiliteitstoepassingen inclusiever te maken, is het nodig om de noden van doelgroepen die minder vertrouwd zijn met digitale applicaties, beter in kaart te brengen.

Doel van het Europese projectvoorstel Mobility Sense is daarom inzicht te verkrijgen in de belemmeringen en uitdagingen die reizigers ondervinden bij het gebruik van nieuwe digitaal gebaseerde vervoersdiensten. Binnen Mobility Sense zal een reeks verschillende Learning Labs-experimenten opgezet worden. Doel is om door middel van co-creatie en actieve gebruikersbetrokkenheid tot innovatieve concepten, methoden en strategieën te komen die het mobiliteitsbewustzijn verhogen onder specifieke doelgroepen.  Hierbij wordt ingezet op kinderen, jongeren en studenten, mensen met een beperking, ouderen, toeristen, 'young professionals' en nieuwkomers in de regio's Toscane, Barcelona, Rhein-Sieg, Brasov en Antwerpen.

Coördinator van het voorstel is het Italiaanse Softico. Andere consortiumpartners zijn Mosaic (Spanje), Vectos (Duitsland), University Court of Aberdeen (Verenigd Koninkrijk), Memex (Italië), European integrated projects (Roemenië), Deutsche zentrum für luft- und raumfart (Duitsland), Tiemme (Italië), Institut Municipal de persones amb discapacitat (Spanje), Verkehrsverbund Rhein-Sieg (Duitsland), Asociata Metrolpolitana Pentru Dzevoltara Durabili a Transportului Public Transport (Roemenië).

Algemene financiële opmerkingen

Het Horizon2020 programma subsidieert 100% van de gemaakte kosten. Aldus is er geen cofinanciering vereist.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB07 - Een rechtszeker, efficiënt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
1TSB0703 - De stad zet in op de goede relaties met externe partners
1TSB070303 - Optimale benutting van opportuniteiten naar subsidies en kennisuitwisseling, aanwezigheid op relevante fora en contacten met relevante steden, partnerorganisaties en bovenlokale overheden maken Antwerpen zichtbaar aanwezig in Europa
7 - Sterk bestuurde stad
1HSB01 - Het strikt budgettair en financieel beleid is realistisch en risicobewust
1HSB0101 - Het invorderen en innen van ontvangsten gaat nauwgezet verder
1HSB010105 - Bijkomende subsidies worden maximaal verworven door vakkundige ondersteuning op maat bij het opstellen, indienen en opvolgen van subsidieaanvragen. De verschillende entiteiten van de groep stad Antwerpen werken hier actief aan mee.
3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0201 - Een vlotte multimodale verkeersstructuur is ontwikkeld op het niveau van de stad en de randgemeenten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college bekrachtigt de deelname aan het Horizon 2020-projectvoorstel Mobilty Sense en ondertekent hiertoe de intentiebrief.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen