Aangezien via interne kredietaanpassingen binnen de wettelijke grenzen wijzigingen aan het budget snel kunnen gebeuren, zorgt dit voor een toegenomen flexibiliteit met betrekking tot het budget, hetgeen de algemene werking van de stedelijke diensten ten goede komt. Het uitgangspunt is en blijft dat een goede budgetopmaak vóór het begin van het werkjaar de basis vormt van de budgetteringscyclus. Voor elke interne kredietaanpassing moet dan ook een duidelijke motivatie gegeven worden.
In de regelgeving van de beleids- en beheerscyclus (omzendbrief BB 2011/3) wordt gesproken over aanpassingen van de ramingen. Dit zijn aanpassingen aan het budget die geen invloed hebben op de rubrieken van de financiële nota bij het budget. Elke rubriek van de financiële nota bij het budget is immers een krediet met een limitatief karakter. Het is aan de besturen zelf om uit te werken wie over deze aanpassingen van de ramingen beslist en welke interne procedure daarbij wordt gehanteerd.
Deze aanpassingen van de ramingen gebeuren bij de stad Antwerpen onder de noemer 'interne kredietaanpassing light' hetzij 'IKAlight'.
De goedkeurder is afhankelijk van het niveau waarop de IKAlight gebeurt. Bij verschuivingen tussen beleidsdoelstellingen is het college de finale goedkeurder.
In dit kader is het nodig om een deel van het budget te verschuiven.
Er is een tekort op het onderhoudsbudget voor de musea omdat de onderhoudskosten van het MAS in het meerjarenplan 2014-2019 onvoldoende werden voorzien (doelstelling 1SBR030102A00000 De stedelijke erfgoedinstellingen (monumenten, gebouwen, park, tuinen) zijn goed onderhouden).
Binnen het onderhoudsbudget voor Lokaal Cultuur Beleid is, op basis van de werkelijke uitgaven in 2018 en het beschikbare budget in 2019, geraamd dat hier een overschot is dat kan overgedragen worden (doelstelling 1SBR010202A00000 Onze socioculturele infrastructuur biedt hedendaags duurzaam comfort).
Artikel 275 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de Vlaamse regering de nadere voorschriften bepaalt voor de documenten, met inbegrip van de te hanteren modellen, de rekeningenstelsels en de inhoud en wijze van de digitale rapporteringen. De Vlaamse Regering bepaalt welke kredieten limitatief zijn.
Artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn legt de nadere voorwaarden voor interne kredietaanpassingen vast.
Het college nam in de zitting van 13 december 2013 (jaarnummer 12634) kennis van de principes en voorwaarden voor de toepassing van de interne kredietaanpassingen light, op basis van artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010.
De gemeenteraad keurde op 26 november 2018 (jaarnummer 00712) de aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 en budgetopmaak 2019 goed.
Het budget 2019 wordt aangepast zoals vermeld in de artikelen van het besluit.
Het college keurt de interne kredietaanpassing light op het exploitatiebudget 2019 goed, waarbij binnen volgend beleidsdomein budget verschuift tussen beleidsdoelstellingen:
- Bruisende stad
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
PC | BPL | O/U | BPO | Actie | BP | P | Budget voor IKA-light | Bedrag | Budget na IKA-light |
532 | 5321521000 | U | 6103 | 1SBR030102A00000 | 1SA050700 | 1900 | 104.798,65 | +70.000 |
174.798,65 |
532 | 5321521000 | U | 6103 | 1SBR010202A00000 | 1SA050709 | 1900 | 164.085,99 | -70.000 | 94.085,99 |