Terug
Gepubliceerd op 25/11/2019

2019_CBS_09601 - Detailhandel en Horeca - Intermediair nachtleven en werkgroep pop-up - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09601 - Detailhandel en Horeca - Intermediair nachtleven en werkgroep pop-up - Goedkeuring 2019_CBS_09601 - Detailhandel en Horeca - Intermediair nachtleven en werkgroep pop-up - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Momenteel focust het horecamanagement op:

  • beleidsmatig: voornamelijk die zaken die voor de hele sector van belang zijn en de terrassen;
  • accountmanagement: voornamelijk op de strategische horecakernen in de binnenstad en de terrassen;
  • gestructureerd overleg: via de Beleidsadviesraad Detailhandel, Horeca en Toerisme en de daarbij horende werkgroep horeca;
  • projectmatig: Smaakmeesters (strategische horecakernen in de binnenstad).

Naar de ondernemers in het nachtleven toe is er nood aan een gelijkaardige rol als degene die de horecamanagers nu opnemen in de strategische horecakernen, dat blijkt ook uit de vragen aan de stad Antwerpen van de ondernemers.

Daarom zal er binnen Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie/Detailhandel en Horeca een aanspreekpunt voor de ondernemers in het nachtleven geïnstalleerd worden. De stad Antwerpen maakt hiermee een duidelijke keuze voor een model van open overleg en een stimulerende, positieve houding tegenover de sector, maar ook met verwachtingen richting de sector. Deze beleidskeuze, een duidelijk mandaat (om bekommernissen van de stad Antwerpen en de sector op te kunnen nemen met andere diensten, het beleid en de ondernemers) en voldoende capaciteit zijn cruciaal om deze rol ten volle op te kunnen nemen.

De belangrijkste rol van deze manager is die van intermediair, brug tussen de sector en de stad. De manager detecteert noden en helpt via regierol om deze om te zetten in concrete beleidsacties samen met de betrokken stadsdiensten. De manager benut de kaders en de instrumenten (zoals overlegorganen) die het horecamanagement nu kent. Om de issues van de sector binnen de stad te kunnen opnemen en omgekeerd, kan deze manager ook taken opnemen als: kennisopbouw, sector in kaart brengen, beleidsvoorbereiding en –advisering, advisering naar de uitbater toe over de uitbating, regels, best practices, advisering bij locatiedossiers, doorstart gestructureerd overleg met de sector, uitbouwen netwerk, informatiedoorstroming naar de sector, opportuniteiten positieve communicatie naar boven brengen, link met project Ondernemen volgens minder Regels en aansturende rol richting andere stadsdiensten.

De werking wordt verder uitgebouwd in samenwerking met:

  • de sector
  • Stadsbeheer/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen; 
  • Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen;
  • Stadsontwikkeling/Omgeving en Mobiliteit;
  • AG VESPA;
  • Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving;
  • Sociale Dienstverlening;
  • Maatschappelijke Veiligheid;
  • Politiezone Antwerpen.

Voor de manager is het volgende van belang:

  • kennis van de sector en aanverwante thema’s hebben of vlot kunnen opbouwen;
  • affiniteit hebben met ondernemerschap;
  • service minded zijn;
  • vanuit analyse en synthese tot conclusie, visie en actie komen;
  • vlot netwerk en samenwerkingsverbanden intern / extern opbouwen;
  • brugfunctie kunnen vervullen;
  • veranderingsgericht zijn – nieuwe mogelijkheden zien, uitdagingen detecteren en deze bedrijfsoverschrijdend kunnen realiseren.

Ondernemen en Stadsmarketing werkt de taakverdeling en plan van aanpak om tot een intermediair te komen verder uit.

Wat betreft de pop-up ondernemingen is er een minder duidelijk te definiëren (sub)sector. Pop-up ondernemingen situeren zich in het uitgaansleven en de horecasector, maar ook in detailhandel. Ze nemen heel diverse vormen aan (vb. openbaar of privaat domein, in openlucht of niet,…). In het algemeen kunnen we stellen dat een pop-up een onderneming is die duidelijk de intentie aangeeft producten en/of diensten te verkopen:

  • voor maximaal 120 dagen aaneensluitend;
  • op een locatie waarvan zij een vestigingseenheid heeft laten registreren of zou moeten laten registreren in de Kruispuntbank Ondernemingen.

Met deze omschrijving wordt de scope afgebakend, maar wordt geen uitspraak gedaan over het al dan niet nodig hebben van bepaalde vergunningen of toelatingen of over de goedkeuringsflow.

Het is hierbij voornamelijk belangrijk om te werken aan een afgelijnd en helder kader en procedures voor zowel de ondernemer als de stad. Zo kunnen aanvragen en pop-ups behandeld en begeleid worden, zonder het gelijke speelveld met gevestigde ondernemers uit het oog te verliezen. Belangrijk hierbij is dat dit samen met het ‘ketenproces Ondernemen volgens minder regels’ (2019_MT_00055) wordt bekeken, omdat we voor alle ondernemers een vereenvoudiging en versnelling nastreven in balans met voldoende aandacht voor draagkracht en veiligheid.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord stad Antwerpen 2019 – 2024 brengt duidelijk het belang van de horecasector, en meer specifiek het nachtleven, voor de stad Antwerpen naar voren. Bewoners, studenten en bezoekers (ook professionele bezoekers, bv. bij congressen) moeten op dit vlak hun gading kunnen vinden in het brede aanbod van de stad Antwerpen. Aangezien het de ondernemers en organisatoren zijn die voor dit aanbod zorgen, wil de stad de nodige ondersteuning en begeleiding bieden. Daarnaast dienen de ondernemers samen met de stad Antwerpen en andere organisaties ook een bijdrage leveren aan een veilig, tolerant en gezond uitgangsklimaat.

De laatste maanden werd in verschillende cases duidelijk dat de actoren in het nachtleven, de bewoners en de stad Antwerpen meer moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat het nachtleven op een goede en gebalanceerde manier ingebed blijft in de stad.

Zowel in het nachtleven als in de bredere sector van detailhandel en horeca is het aanbod aan pop-up ondernemingen de laatste jaren gegroeid. Hierin liggen kansen om een vernieuwend aanbod naar de stad brengen, maar ook uitdagingen zoals enerzijds een gelijk speelveld met gevestigde zaken, een snel, helder en eenvoudig vestigingsproces voor alle ondernemers en anderzijds voldoende aandacht bij de ondernemers voor openbare orde, leefkwaliteit van de woonomgeving en het voldoen aan de regels.

De rol van de centrum- en horecamanagers bij Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie/Detailhandel en Horeca is om een brug tussen de detailhandels- en horecasector en de stad te vormen. De twee horecamanagers bereiden het beleid van de stad Antwerpen over horeca voor, geven advies, organiseren het overleg met de sector en helpen ondernemers verder. De focus ligt hierbij vooral op het stimulerende, het positieve en het ondernemersvriendelijke. maar met de nodige aandacht voor bv. overlast, veiligheid en bewonersoverleg. Lokale Politie en Maatschappelijke Veiligheid maar ook andere partners zoals Stadsontwikkeling worden mee betrokken vanuit hun rol.

De horecamanagers nemen de bekommernissen en obstakels van de ondernemers binnen de stad Antwerpen op, maar faciliteren ook wanneer de stad Antwerpen bekommernissen en obstakels met de ondernemers wil opnemen.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW04 - Antwerpen is een aantrekkelijke, kwaliteitsvolle en internationale studentenstad
1SLW0403 - Er is een aantrekkelijk en kwaliteitsvol stadsklimaat op maat van studenten
4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050301 - Stad Antwerpen voert een kernversterkend detailhandels- en horecabeleid uit via centrum- en horecamanagement
4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050302 - Stad Antwerpen optimaliseert het detailhandels- en horeca-aanbod
6 - Harmonieuze stad
1SHM05 - De gezondheid van de burger is bevorderd en de gezondheidsongelijkheid verminderd
1SHM0503 - De burger is ondersteund in zijn/haar keuze voor een gezonde leefstijl
1SHM050302 - Middelengebruik wordt in het belang van de gezondheid zoveel mogelijk voorkomen
1 - Woonstad
1SWN02 - Wonen, economische functies en publieke voorzieningen zijn gevarieerd, nabij en bereikbaar in elk buurt- en districtscentrum
1SWN0204 - De ruimtelijke planningsprocessen zijn goed onderbouwd en hebben maatschappelijk draagvlak
1SWN020402 - De mogelijkheden van elke plek zijn onderzocht in functie van ruimtelijke kwaliteit, duurzaamheid en draagkracht
1 - Woonstad
1SWN05 - De aanleg en heraanleg van de publieke ruimte verzekeren een aangename stad
2 - Veilige stad
1SVG06 - De zonale veiligheidspartners maken maximaal gebruik van hun bevoegdheden om, samen met andere partners, de openbare orde te waarborgen en overlast te voorkomen, te verminderen of te bestrijden
1SVG0605 - De zonale veiligheidspartners voeren een geïntegreerd beleid betreffende ‘uitgaan in de stad’
5 - Bruisende stad
1SBR05 - Alle kinderen, tieners en jongeren ervaren voldoende fysieke en mentale ruimte om zich in hun vrijetijd te ontspannen en te ontplooien
1SBR0503 - Kinderen, tieners en jongeren beschikken over voldoende ruimte, zodat ze vrij kunnen spelen, ontdekken en zich amuseren
1SBR050302 - Jongeren kunnen gebruik maken van gepaste en uitnodigende fuifruimtes

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat er binnen Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie/Detailhandel en Horeca een aanspreekpunt voor ondernemers in het nachtleven wordt geïnstalleerd. Het college maakt hiermee een duidelijke keuze voor een model van open overleg en een stimulerende, positieve houding tegenover de sector, maar ook met verwachtingen richting de sector. Het aanspreekpunt is een intermediair die in samenwerking met andere bedrijfseenheden en het beleid bekommernissen van de sector opneemt binnen de stad Antwerpen en omgekeerd.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Dienst Taak
OS een eerste overleg met de ondernemers uit de sector organiseren
OS, TV, MV, SW, lokale politie het aanspreekpunt verder uitwerken
OS in een werkgroep met MV, politiezone Antwerpen, AG VESPA en SW een helder kader voor pop-ups uitwerken