Terug
Gepubliceerd op 25/11/2019

2019_CBS_09589 - Bestek GAC_2019_00787. Raamovereenkomst pool dienstverleners voor financieel-economische ondersteuning 'infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09589 - Bestek GAC_2019_00787. Raamovereenkomst pool dienstverleners voor financieel-economische ondersteuning 'infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' - Bestek en procedure - Goedkeuring 2019_CBS_09589 - Bestek GAC_2019_00787. Raamovereenkomst pool dienstverleners voor financieel-economische ondersteuning 'infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De kandidaten tonen hun technische bekwaamheid aan met:
 
1. Studie en beroepskwalificaties van uitvoerend teamleden 
Het uitvoerend team bestaat minimaal uit 8 personen. Binnen het team moet er minstens één teamlid met voldoende kennis en ervaring zijn voor elk van onderstaand deelgebied, maar één teamlid mag wel expertise hebben voor verschillende deelgebieden. Onder voldoende kennis en ervaring wordt er verstaan dat het teamlid minstens één relevant masterdiploma en drie jaar ervaring in het betreffende deelgebied kan voorleggen. De deelgebieden zijn:
    1. corporate finance
    2. project finance:
      • ESR2010
      • Ervaring in de uitwerking van en/of advisering over financiële structurering met inbegrip van financieringsopties en PPS-constructies en kennis van DBFM(O)-contracten voor grote infrastructuur-, mobiliteits- en/of parkeerprojecten.
    3. fiscaliteit
    4. accountancy
    5. financiële modellering
    6. contract management
    7. auditopdrachten
2. Lijst met voornaamste diensten

Een lijst van minstens vijf referenties van vergelijkbare en representatieve opdrachten, waarvan minstens één <€30.000, één tussen €30.000 en €139.000 en één >€139.000. Deze referenties moeten uitgevoerd zijn tijdens de laatste drie jaar.

Bij deze referenties zit verplicht minstens:

  • Eén referentie van financieel economische ondersteuning bij een “Design, Build, Finance en maintenance” procedure (DBFM) of bij een Publiek private samenwerkingsprocedure (PPS);
  • Eén referentie van betrokkenheid (financieel-economische ondersteuning) bij een exploitatie-overeenkomst;
  • Eén voorbeeld van een relevante Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse  (MKBA).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. prijs op een totaal van 30 punten;
  2. visie op samenwerking op een totaal van 20 punten;
  3. methodiek op een totaal van 25 punten;
  4. kwaliteit team op een totaal van 25 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

De stad heeft heel wat nieuwe grote infrastructuur-, mobiliteits- en parkeerprojecten in de steigers staan (bijvoorbeeld: heraanleg van de Plantin en Moretuslei, de nieuwe park en ride gebouwen en de Oosterweelverbinding). Een aantal van deze projecten realiseert de stad in samenwerking met Vlaamse partners (De Lijn, Lantis, e.a.); andere worden vanuit het autonoom gemeentelijk parkeer- en mobiliteitsbedrijf geïnitieerd. Voor heel wat van deze projecten is het zoeken naar de meest optimale financiële structuur. Andere vragen complexe samenwerkings- of realisatieovereenkomsten of specifieke contractvorming, waarvoor externe expertise vereist is.  

In het verleden werd hiervoor raamovereenkomst voor juridische en financieel-economische ondersteuning 'infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' GAC/2015/2946 afgesloten, welke op 16 november 2019 ten einde liep. Omwille van de veelheid aan projecten die op stapel staan, het halen van de vooropgezette planning en de specifieke financiële vraagstukken, blijft financieel-economische, externe bijstand nodig. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling wenst hiervoor een pool van dienstverleners aan te stellen.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2019_00787 uit te schrijven.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2019_00787 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor financieel-economische ondersteuning voor 'infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst pool dienstverleners voor financieel-economische ondersteuning 'infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren'

 

budgetplaats:diverse
budgetpositie:224
functiegebied:diverse
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:diverse
budgetperiode: 2000, 2100, 2200, 2300, 2400, mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad 

met orderbons


Bijlagen

  • 00787_20191112_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • Inventaris.xls
  • 00787_Bijlage gunningscriterium 3_matrix.xlsx
  • 00787_20191112_bestek_finaal.pdf