Terug
Gepubliceerd op 23/01/2020

2019_CBS_09138 - Gemeentelijke fiscaliteit - Verlenging van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09138 - Gemeentelijke fiscaliteit - Verlenging van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring 2019_CBS_09138 - Gemeentelijke fiscaliteit - Verlenging van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 170, §4 van de Grondwet bepaalt de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoering van belastingen.

De artikelen 40, §3 en 41, lid 2, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.

Argumentatie

Het verwerven van inkomsten via belastingen is noodzakelijk om de algemene uitgaven van de stad Antwerpen te financieren.

Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken wordt verlengd voor één aanslagjaar, namelijk voor het jaar 2020.

Er worden geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht, aan:

  • de elektronische identiteitskaarten;
  • de reispassen;
  • de rijbewijzen;
  • het trouwboekje;
  • de verzending per post.

Ruimtelijke ordening werd uit het belastingreglement gelaten. De afgifte van stukken in het kader van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening werd mee opgenomen in het belastingreglement Omgevingsvergunning (2017_GR_00731).

Het college stelt aan de gemeenteraad voor de aanpassing van het belastingreglement in deze zin goed te keuren.

Juridische grond

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit.

Het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996.

Aanleiding en context

Op het afleveren van administratieve stukken wordt een stadsbelasting geheven.

In de zitting van 29 mei 2017 (jaarnummer 298) keurde de gemeenteraad het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken goed. Op 31 december 2019 loopt dit reglement af. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de verlenging van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken voor het aanslagjaar 2020 goed.

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Belasting op de afgifte van administratieve stukken 6.445.800,00 EUR 

budgetplaats: 5353000000
budgetpositie: 7315
functiegebied: 1HSB010503A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA000020
budgetperiode: 2000

Onder voorbehoud van goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 door het college en de gemeenteraad

 n.v.t.

Bijlagen