Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019092333 |
Gegevens van de aanvrager: |
VZW MONICA met als contactadres Florent Pauwelslei 1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Herentalsebaan 434 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31sectie B nrs. 437V8, 437N8, 437Z7, 437P8, 437D4, 437R4, 437Z8, 437F8 en 437G8 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
slopen van een woning en uitbreiden van een tijdelijk vergund parkeerterrein |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/11/1963: vergunning (627#22169) voor het oprichten van een wasserij;
- 28/12/1966: vergunning (627#24217) voor het bouwen van een appartementsgebouw;
- 23/06/1976: vergunning (627#28437) voor het afbreken van een gedeelte der gebouwen;
- 19/08/1985: vergunning (627#31022) voor een verbouwing;
- 13/10/2006: vergunning (3165#59) voor het verbouwen van een handelsruimte;
- 06/10/2017: vergunning (20171573) voor het slopen van gebouwen;
- 27/04/2018: vergunning (2018214) voor het slopen van een gebouw en aanleggen van een tijdelijke parking;
- 03/05/2019: vergunning (2019485) voor het uitbreiden van de reeds vergunde parking met 19 bijkomend parkeerplaatsen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- vergunning 20171573: slopen van een leegstaande industriële wasserij en leegstaande wooneenheden (Herentalsebaan nrs. 418-420 en Van den Hautelei nrs. 19-21-23-25);
- vergunning 2018214: slopen van de leegstaande wooneenheid Van den Hautelei nr. 27 en aanleggen van een tijdelijke parking met 75 parkeerplaatsen in het binnengebied.
Huidige toestand
- de werken conform de laatst vergunde toestand zijn in uitvoering.
Gewenste toestand
- open binnengebied met een tijdelijke parking die plaatst zal geven aan 126 voertuigen.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de reeds vergunde tijdelijke parking in het binnengebied in de richting van zowel de Van den Hautelei als de Herentalsebaan:
- zowel de in- als uitrit van de parking is voorzien langs de Herentalsebaan:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
4 oktober 2019 |
31 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
4 oktober 2019 |
22 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
3 oktober 2019 |
9 oktober 2019 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
3 oktober 2019 |
4 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
3 oktober 2019 |
10 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
3 oktober 2019 |
25 oktober 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft geen beperkte oppervlakte maar ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Aangezien voldaan wordt aan de gewestelijke hemelwaterverordening is in alle redelijkheid een positieve uitspraak mogelijk.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De vergunde functie van tijdelijke parking blijft behouden, maar wordt beperkt uitgebreid.
De sloop van de leegstaande wooneenheid Herentalsebaan nr. 434 werd in de vorige vergunning 2019485 uitgesloten wegens onduidelijkheid over een nieuwe invulling van het braakliggend perceel. In voorliggende aanvraag worden op het betreffend perceel extra tijdelijke parkeerplaatsen voorzien met achteraan een verbinding tussen de parking in het binnengebied en de aangrenzende parkeerplaatsen.
De aanvraag is in harmonie met de kenmerkende functies in de Herentalsebaan en de Van den Hautelei.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De aanvraag betreft het uitbreiden van een tijdelijke parking die zelf geen parkeerbehoefte creëert. Er werd een vergunning verleend voor het bouwen van een parking met 94 parkeerplaatsen (2019485). Deze wordt nu uitgebreid met 32 parkeerplaatsen. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien nu in 126 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het aanliggende ziekenhuis AZ Monica in de Stevenslei/ Herentalsebaan bouwt een nieuwe vleugel waardoor de capaciteit verhoogt en de bouw van 126 tijdelijke parkeerplaatsen in afwachting van de realisatie van de nieuwe vleugel met ondergrondse parking vanuit stedenbouwkundig oogpunt te verantwoorden valt.
Voorliggende aanvraag betreft een uitbreiding met 32 parkeerplaatsen ten opzichte van de vorige vergunning 2019485 waarin 94 parkeerplaatsen werden vergund. Gelet op het tijdelijke karakter van de parking, zoals hieronder beschreven, kan dit positief beoordeeld worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke groendienst. De dienst adviseert de groenzones in te vullen met gras en heesters. Dit wordt mee opgenomen in de voorwaarden bij de vergunning.
Vorige vergunning 2019485 werd aangevraagd en verleend voor een periode van 5 jaar. Voorliggende aanvraag betreft een aanvraag van onbepaalde duur. Hiermee kan, gelet op de grootte van de parking in een binnengebied van een bouwblok waarvan de randen hoofdzakelijk zijn bebouwd met woningen, niet ingestemd worden. Daarom wordt de termijn voor de exploitatie van dit parkeerterrein eveneens beperkt in de tijd voor een periode van 5 jaar.
Voor de invulling van het braakliggend perceel ter hoogte van Herentalsebaan nr. 434 zal na de exploitatie van de tijdelijke parking dan een nieuwe aanvraag ingediend moeten worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden uit het advies van AWV zijn strikt na te leven;
3. de groenzones moeten worden ingevuld met gras en heesters.
Geldigheidsduur
4. behoudens voor de sloop van de woning Herentalsebaan nr. 434 (waarbij het perceel eventueel mits vergunning een nieuwe invulling kan krijgen), mag de parking die onderdeel maakt van deze aanvraag waarvoor vergunning is verleend, niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning voor de parking moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 december 2019 |
Verslag GOA |
13 november 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden uit het advies van AWV zijn strikt na te leven;
3. de groenzones moeten worden ingevuld met gras en heesters.
Geldigheidsduur
4. behoudens voor de sloop van de woning Herentalsebaan nr. 434 (waarbij het perceel eventueel mits vergunning een nieuwe invulling kan krijgen), mag de parking die onderdeel maakt van deze aanvraag waarvoor vergunning is verleend, niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning voor de parking moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.