Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019115327 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Danielle Dubois met als adres Matadilaan 8 te 2820 Bonheiden en de heer Philip Verschueren met als adres Matadilaan 8 te 2820 Bonheiden |
Ligging van het project: |
Lokkaardstraat 20 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10sectie K nr. 1857H2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/05/2005: vergunning (197#20040069) voor het wijzigen van de voorgevel.
Vergunde/vergund geachte toestand
- 19de-eeuwse burgerwoning in gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een zadeldak;
- eengezinswoning;
- grijs/wit geschilderde lijstgevel met garagepoort op het gelijkvloers.
Huidige toestand
- functie, volume en gevelafwerking conform de laatst vergunde toestand;
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- verlaagde en opengewerkte achterste scheimuur;
- deels gesloopte achterbouw op de 1ste en 2de verdieping met verdiepingshoge raampartijen langs de achtergevel;
- achteraan op achterbouw terras op de 1ste verdieping en dakterras op de 2de verdieping;
- gewijzigde inrichting:
- gewijzigde zijgevel achterbouw met verdiepingshoge ramen;
- voorgevel blijft ongewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
- herinrichten van een eengezinswoning met 3 slaapkamers en een verblijfsunit;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- gedeeltelijk afbreken van de achterbouw op de 2de verdieping en wijzigen van raamopeningen;
- verlagen en openwerken van de achterste scheidingsmuur;
- inrichten van terras op de tweede verdieping en een dakterras op de derde verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de BGO Wonen.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen reden om te adviseren af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning. De bestaande functie blijft ongewijzigd en blijft functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De achterbouw wordt beperkt gesloopt en de achterste scheimuur verlaagd. Het voorgestelde volume op zich is in overeenstemming met de kenmerkende configuraties in de omgeving en de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De achterste scheidingsmuur wordt verlaagd tot ca. 6,70 meter en opengewerkt op de eerste en de tweede verdieping, waarna op beide verdiepingen een beperkte groenbuffer wordt voorzien en verdiepingshoge raampartijen worden geplaatst. Deze aanpassingen zijn niet conform artikel 678 van het Burgerlijk Wetboek. Ondanks de groenbuffer zorgt deze ingreep voor een onaanvaardbare vorm van inkijk op de omliggende percelen. Dit wordt ook aangekaart in het ingediende bezwaarschrift. In de zijgevel worden bestaande raamopening verplaatst en vergroot ten voordele van grotere (schuif)ramen. Deze wijzigingen creëren op hun beurt bijkomende zichten op de aanpalende percelen. Ook het dakterras op de derde verdieping is omwille van dezelfde redenen onaanvaardbaar.
Het ontwerp heeft een dermate impact op de privacy van de omliggende percelen dat het de draagkracht van de omgeving overschrijdt. Daarom wordt voorgesteld om de aanvraag te weigeren.
Het ontwerp voorziet een verblijfsunit op het gelijkvloers die grens aan een buitenruimte. Op de eerste verdieping wordt het nachtgedeelte voorzien en op de tweede verdieping het daggedeelte. Daardoor ontstaat de behoefte om grote raampartijen en terrassen te voorzien op de hoger gelegen verdiepingen waardoor privacy-conflicten ontstaan. Er wordt daarom aanbevolen om te onderzoeken of het daggedeelte naar de lagere verdiepingen kan gebracht worden zodat een direct contact met de gelijkvloerse buitenruimte ontstaat. Eventueel kan dit gecombineerd worden met een gedeeltelijke afbraak van de aanbouw, conform het burgerlijk wetboek betreffende lichten en zichten.
Daarnaast wordt opgemerkt dat de garage wordt verkleind waardoor er onvoldoende ruimte is om fietsen te kunnen bergen. De slaapkamer op het gelijkvloers voldoet niet aan artikel 21 van de bouwcode en de slaapkamer in de dakverdieping voldoet niet aan artikel 21 en 24 van de bouwcode. De scheidingsmuur achteraan het perceel heeft geen opstand van minstens 30cm conform artikel 34 van de bouwcode. Deze opmerkingen dienen verwerkt te worden bij een volgende aanvraag.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
16 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
8 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 december 2019 |
Verslag GOA |
13 november 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
1 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd één bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over:
Verhoogde druk: de gelijkvloerse verdieping wordt als een gescheiden wooneenheid ingericht. Hierdoor neemt het aantal wooneenheden toe van 1 naar 2 waardoor de druk op het perceel en de omgeving toeneemt.
Beoordeling: De aanvraag maakt geen vermelding dat er sprake is van een tweewoonst. De aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning en wordt dan ook zo beoordeeld. Het bezwaar is ongegrond.
Eigendomsrecht: Het bezwaar dat de huidige aanvrager na de werken toegang kan verschaffen tot de eigendom van de bezwaarindiener en dat de aanvrager geen toestemming heeft gekregen van de bezwaarindiener.
Beoordeling: In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet, en ontslaat ze de titularis van de vergunning niet om de nodige rechten te bekomen. Een stedenbouwkundige vergunning verleent geen rechten tot het bebouwen/verbouwen van andermans eigendommen. Het bezwaar is ongegrond;
Geluidsoverlast: Het bezwaar tegen geluidsoverlast door de geplande terrassen;
Beoordeling: Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Het gebruik van de terrassen is inherent aan het wonen in een stedelijke omgeving. Een normaal gebruik van een terras, hoeft een goed nabuurschap niet in de weg te staan. Het bezwaar is ongegrond;
Geluidsoverlast: Het bezwaar tegen geluidsoverlast tijdens de uitvoer van de werken;
Beoordeling: De realisatie van elk bouwproject veroorzaakt een zekere overlast naar zijn omgeving. Dit is een noodzakelijk kwaad met een tijdelijke dimensie, die bovendien politioneel is geregeld. Dit aspect vormt geen argument om de aanvraag te weigeren. Het bezwaar is ongegrond;
Schending van de privacy: Het bezwaar tegen verlies van privacy door inkijk na de aanpassingen in de achter- en zijgevel. In de blinde scheidingsmuur achteraan worden gevelopeningen en een terras voorzien. In de zijgevel wordt op de tweede verdieping een grote schuifraampartij voorzien. De blinde scheidingsmuur grenst onmiddellijk aan de eigendom van de bezwaarindiener waardoor inkijk ontstaat.
Beoordeling: De aanvraag verlaagt de blinde scheidingsmuur en voorziet telkens op een geringe afstand een raampartij en op de 2de verdieping een terras. Hoewel deze raampartijen en het terras op de 2e verdieping telkens voorzien zijn van een groenbuffer, kan er onvoldoende privacy gegarandeerd worden. De aanvraag is eveneens in strijd met artikel 678 van het burgerlijk wetboek. In de zijgevel van het bestaande volume zijn reeds gevelopeningen voorzien. Deze worden echter vergroot, wat niet wenselijk is in functie van inkijk naar de naastliggende percelen. Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.