Terug
Gepubliceerd op 25/11/2019

2019_CBS_09517 - Omgevingsvergunning - OMV_2019115172. Maria-Henriëttalei 1A. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09517 - Omgevingsvergunning - OMV_2019115172. Maria-Henriëttalei 1A. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_09517 - Omgevingsvergunning - OMV_2019115172. Maria-Henriëttalei 1A. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019115172

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Nathalie Herssens met als contactadres Maria-Henriëttalei_HO 1A te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Maria-Henriëttalei 1A te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 38sectie B nr. 274W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/06/1983: vergunning (1006#1022, Antwerpsesteenweg 45) voor het bouwen van een bankagentschap (Maria-Henriëttalei 1A maakt deel uit van deze vergunning);

-          15/07/2005: vergunning (3225#37, Antwerpsesteenweg 45) voor het verbouwen van een bankkantoor tot appartement (Maria-Henriëttalei 1A maakt deel uit van deze vergunning).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          geen relevante laatst vergunde toestand (enkel het grondplan van het gelijkvloers dat hoort bij de vergunning van 1983 van de Antwerpsesteenweg 45).

Huidige toestand

-          eengezinswoning met 3 slaapkamers;

-          3 bouwlagen met een bouwdiepte van 12 meter en een hellend dak.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met 3 slaapkamers;

-          3 bouwlagen met een bouwdiepte van 12 meter en een hellend dak.

-          gelijkvloerse uitbreiding achteraan van 3 meter op 2,80 meter tegen de rechterperceelgrens.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiding van het gelijkvloers achteraan ter hoogte van het rechterbuurpand.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

7 oktober 2019

8 oktober 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijzigingen. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk eengezinswoningen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De woning beschikt over een garage waarvan de bruikbaarheid door de ligging achteraan in de woning in vraag gesteld wordt. Deze garage wordt bereikt via een overdekte inrit die in het verleden toegang gaf tot de parking van een bankfiliaal op het aanpalende perceel. Later werd de woning afgesplitst van het gebouw op het aanpalende perceel maar de inrit bleef behouden. De aanvraag beoogt het omvormen van de garage tot een hobbyruimte waardoor een bestaande vergunde autostaanplaats verdwijnt. De overdekte inrit kan echter ook gebruikt worden als autostaanplaats en is bovendien veel gebruiksvriendelijker dan de bestaande garage. Als voorwaarde zal worden opgelegd dat de overdekte inrit moet gebruikt worden als autostaanplaats. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft een woning met 3 bouwlagen, telkens met een bouwdiepte van 12 meter, en een hellend dak. Op het gelijkvloers wordt de bestaande garage omgevormd tot een hobbyruimte. Hiervoor wordt een beperkte uitbreiding voorzien over de breedte van de garage en een bijkomende bouwdiepte van 3 meter. De oppervlakte van de uitbreiding bedraagt 8,5 m². Deze beperkte uitbreiding heeft geen noemenswaardige impact op de tuinzone. De resterende diepte van de tuin bedraagt nog steeds 10 meter.

Ter hoogte van de bestaande scheidingsmuur met de rechterbuur wordt een nieuwe onafhankelijke muur opgetrokken die 1 meter hoger is dan de bestaande scheidingsmuur. Dit zal bijkomende schaduw veroorzaken in de aanpalende tuin van rechterbuur maar gezien de breedte van het perceel (11 meter) van de rechterbuur wordt dit niet als een ontoelaatbaar nadeel beschouwd. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bestaande overdekte inrit moet gebruikt worden als autostaanplaats.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 september 2019

Volledig- en ontvankelijk

7 oktober 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 december 2019

Verslag GOA

13 november 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

De ingediende bezwaren kunnen als volgt worden samengevat en worden beoordeeld.

1.      Verminderde lichtinval:De bezwaarindiener geeft aan dat de verhoging van de scheidsmuur een impact zal hebben in de lichtinval op terras en living.

Beoordeling: De verhoging van de scheidingsmuur heeft een invloed op de lichtinval. Deze invloed is echter van beperkte aard en zal niet resulteren in een buitensporige wegname van de lichtinval. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.

2.      Geluidshinder: De te bouwen fitnesszaal en het gebruik van gewichten zal geluidshinder geven in de living.

Beoordeling: De voorliggende aanvraag betreft de uitbreiding van een eengezinswoning. De woonfunctie blijft behouden. Een hobbykamer hoort bij een hedendaagse invulling van verblijfsruimtes. Dergelijke invulling zal bij normaal gebruik geen toename van de geluidshinder veroorzaken. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.

3.      Uitvoeren van vergunningsplichtige werken: Het omvormen van een woonfunctie naar een fitnesszaal is vergunningplichtig.

Beoordeling: De voorliggende aanvraag betreft de uitbreiding van een eengezinswoning. De woonfunctie blijft behouden. Zolang deze woonfunctie behouden blijft is er geen sprake van een vergunningplichtige functiewijziging. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bestaande overdekte inrit moet gebruikt worden als autostaanplaats.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.