Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019107788 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Ali Soykenc met als adres Frans Van Hombeeckplein 33 te 2600 Berchem (Antwerpen) en BVBA Dynamica Real Estate met als contactadres Frans Van Hombeeckplein 33 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Aarschotplaats 9 en Mechelsesteenweg 110 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10sectie K nr. 1520X15 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning en handelsruimte |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 1/12/1922: vergunning (1922#14288) voor gevel- en binnenveranderingen;
- 08/08/1952: vergunning (18#29901) voor binnenveranderingen;
- 21/11/1952: vergunning (18#30341) voor verbouwing (inrichting 2 appartementen Aarschotplaats 9);
- 16/6/1986: vergunning (18#67718) voor het wijzigen van de winkelpui en verbouwen van het gelijkvloers.
Vergunde/vergund geachte toestand
- 2 panden (één aan de Mechelsesteenweg, het andere aan de Aarschotplaats) verbonden op de gelijkvloerse verdieping;
- gelijkvloers volledig bebouwd en ingevuld met handelsfunctie (Mechelsesteenweg) en ondergeschikte functies kantoren, berging, magazijn en garage (Aarschotplaats);
- Mechelsesteenweg:
- Aarschotplaats
Huidige toestand
- grotendeels conform de vergund (geachte) toestand
- de hoogte van het platte dak gelijkvloers (midden) werd verhoogd van 3,6m naar 3,9m (dit is mogelijk een tekenfout);
- de indeling van het gelijkvloers werd gewijzigd, waarbij de garage/loskade werd verkleind;
- het inkomportaal aan de Mechelsesteenweg is niet meer voorzien van hekwerk om dit af te sluiten.
Gewenste toestand
- verbouwen en herinrichten van de meergezinswoning en winkel;
- verhogen van het bestaande zadeldak en integreren van een nieuw duplex-appartement;
- vergroten van de winkel.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en herinrichten van de meergezinsgebouw;
- vergroten van de handelszaak (oppervlakte verkoopsruimte wordt ca. 298m²);
- de laad- en loszone met 5 autostaanplaatsen wordt omgevormd naar kleinere laad- en loszone;
- uitbreiden van het volume aan de Mechelsesteenweg:
- vermeerderen van het aantal appartementen van 4 naar 5:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
4 oktober 2019 |
31 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
4 oktober 2019 |
4 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
4 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
4 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
4 oktober 2019 |
4 oktober 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
4 oktober 2019 |
4 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
4 oktober 2019 |
9 oktober 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
een insprong grenzend aan de openbare ruimte op het gelijkvloers moet ’s nachts afgesloten kunnen worden indien de diepte van de insprong groter is dan 2 meter en meer dan de helft van de breedte van de insprong bedraagt. De insprongen, dieper dan 2 meter achter de bouwlijn, moeten ook verlicht worden.
De inkom aan de Mechelsesteenweg werd vroeger afgesloten door een open hekwerk. Dit hekwerk werd verwijderd en is niet voorzien om terug te plaatsen. Er is geen informatie beschikbaar die erop wijst dat de inkom verlicht wordt;
de twee kantoorruimtes, die deel uitmaken van de winkel, zijn niet voorzien van rechtstreekse toetreding van daglicht en zicht;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de BGO Wonen.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De nieuwe duplex-woning in het dak van het gebouw aan de Mechelsesteenweg voldoet niet aan artikel 21 van de bouwcode inzake minimale plafondhoogte ter hoogte van de bovenste bouwlaag. Omdat dakerkers nabij de punt van een hellend dak niet kenmerkend en daarom niet stedenbouwkundig aanvaardbaar zijn, is het onmogelijk om op de zolderverdieping te voldoen aan de opgelegde minimale hoogte van 2,60 meter. Bijgevolg kan er op deze zolderverdieping geen voldoende kwalitatieve ruimte gegarandeerd worden voor langdurig verblijf van personen, zoals een slaapkamer. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgelegd om de zolder enkel te gebruiken voor functies met een kort gebruik, zoals een dressing, badkamer, berging,..
Op het gelijkvloers werd volgens de vergunde plannen een stalen draaipoort voorzien bij de gevelinsprong. Deze bestaat thans niet. Het regulariseren van deze wijziging is in strijd met artikel 14 van de bouwcode, die voorwaarden opstelt om de veiligheid van zulke insprongen te garanderen. Gelet op de grote zichtbaarheid van de insprong door de glazen hoek van de winkel kan een afwijking toegestaan worden op de eis om deze insprong afsluitbaar te maken. De insprong moet wel verlicht worden. Dit wordt in voorwaarde opgelegd bij de vergunning.
De gelijkvloerse winkel bevat twee kantoorruimtes zonder rechtstreekse lichtinval, wat in strijd is met artikel 24 van de bouwcode. Hierdoor is de verblijfskwaliteit in deze ruimtes ondermaats. In voorwaarde wordt opgelegd dat deze kantoren niet mogen gebruikt worden voor langdurig verblijf.
Volgens artikel 28 van de bouwcode moet elke woning over een eigen buitenruimte beschikken. In alle redelijkheid kan hier een afwijking worden toegestaan voor enkele appartementen die vergund (geacht) zijn zonder buitenruimte en verder niet wijzigen. De aanvrager doet reeds kwalitatieve ingrepen om de bestaande situatie te verbeteren door toevoeging van terrassen waar dit mogelijk is.
De snedes bij de aanvraag geven de indruk dat het dak van de gelijkvloerse winkel wordt herbouwd. Dit wordt echter niet vermeld in de beschrijvende nota en dit komt niet overeen met de foto’s van de bestaande toestand, waardoor kan worden aangenomen dat dit geen deel uitmaakt van de aanvraag. Indien het dak zou herbouwd worden, moet dit volgens artikel 38 van de bouwcode worden aangelegd als groendak.
Functionele inpasbaarheid
De vergunde hoofdfuncties blijven ongewijzigd: een gelijkvloerse winkel met aanhorigheden en appartementen op de verdiepingen. Dit is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. Er zijn nu 4 appartementen en een handelszaak met magazijnen en kantoren. Er komt een duplexappartement bij en de handelszaak wordt groter met +/- 140m2. Gezien de beperkte uitbreiding van de handelszaak wordt hiervoor geen parkeerbehoefte opgelegd. Het bijkomende appartement genereert een parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats (projecten tot 5 wooneenheden: parkeernorm = 1pp/woning).
Volgens de vergunde plannen uit 1986 zijn er 5 parkeerplaatsen vergund in de ruimte van de laadkaai. In deze origineel vergunde ruimte is er echter maar plaats voor 2 nuttige en vlot bereikbare parkeerplaatsen. In de nieuwe plannen is er enkel nog een laad-en loszone. Er verdwijnen dus 2 nuttige parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 3 (= 1 + 2).
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.
De aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte maar de plaatsen kunnen om volgende stedenbouwkundige redenen niet volledig gerealiseerd worden:
Het is ruimtelijk onwenselijk om de bijkomende parkeerbehoefte voor de dakstudio (1 parkeerplaats) te voorzien op het eigen terrein. De vorm en grootte van het perceel laat niet toe om een minimaal gebruiksvriendelijke parkeerplaats te voorzien zonder onevenredig grote lasten op het gebruik van het handelsgelijkvloers of de levendige plint.
Er is geen reden om de twee nuttige parkeerplaatsen bij de gelijkvloerse handelsruimte te supprimeren. Deze kunnen ingericht worden in de laad-en losruimte. Dit wordt als voorwaarde opgelegd bij deze vergunning.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 (= 3 – 2). Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Zulke bijstelling is hier niet van toepassing.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de bijkomende wooneenheid moeten er 3 fietsstalplaatsen voorzien worden:
- 1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3
Er is een fietsenberging voorzien op het gelijkvloers. Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet minimaal 1m70 vrije ruimte beschikbaar zijn. Als de dubbele deur helemaal open kan, dan is deze ruimte beschikbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma met 1 woonentiteit wordt de draagkracht van de site niet overschreden. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.
De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevelwijzigingen hebben een beperkte impact op het straatbeeld en zijn visueel inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het project aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. te voldoen aan de bijgevoegde voorwaarden van de wegbeheerder;
3. de zolderruimte in de dakverdieping aan de Mechelsesteenweg niet te gebruiken als slaapkamer. Enkel functies met kortdurig verblijf van personen zijn toegelaten, zoals een dressing, badkamer of berging;
4. de gelijkvloerse insprong aan de Mechelsesteenweg ’s nachts te verlichten.
5. de kantoren van de gelijkvloerse handelsruimte mogen niet gebruikt worden voor langdurig verblijf;
6. twee nuttige parkeerplaatsen voor het handelsgelijkvloers in te richten in de laad- en losruimte. Dit dient te gebeuren volgens de inrichtingsprincipes uit artikel 30 van de bouwcode. Mogelijk moet hiervoor de ruimte vergroot worden door het verplaatsen van de tussenwanden;
7. indien het gelijkvloerse dak wordt vernieuwd, dient dit als groendak te worden ingericht, conform artikel 38van de bouwcode
8. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
9 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
4 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
3 december 2019 |
Verslag GOA |
14 november 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. te voldoen aan de bijgevoegde voorwaarden van de wegbeheerder;
3. de zolderruimte in de dakverdieping aan de Mechelsesteenweg niet te gebruiken als slaapkamer. Enkel functies met kortdurig verblijf van personen zijn toegelaten, zoals een dressing, badkamer of berging;
4. de gelijkvloerse insprong aan de Mechelsesteenweg ’s nachts te verlichten.
5. de kantoren van de gelijkvloerse handelsruimte mogen niet gebruikt worden voor langdurig verblijf;
6. twee nuttige parkeerplaatsen voor het handelsgelijkvloers in te richten in de laad- en losruimte. Dit dient te gebeuren volgens de inrichtingsprincipes uit artikel 30 van de bouwcode. Mogelijk moet hiervoor de ruimte vergroot worden door het verplaatsen van de tussenwanden;
7. indien het gelijkvloerse dak wordt vernieuwd, dient dit als groendak te worden ingericht, conform artikel 38van de bouwcode
8. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.