Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018096997 |
Gegevens van de aanvrager: |
AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Fort III-straat 5 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nr. 638G25 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van wijzigingen aan het reeds vergunde en uitgevoerde project basisschool het vliegertje |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/04/2017: vergunning (20162820) voor het slopen van de bestaande school en bouwen van een nieuwe kleuter- en lagere school ’t Vliegertje.
Vergunde/vergund geachte toestand/ huidige toestand
- U-vormig schoolgebouw met de opening richting het perceel Borsbeeksesteenweg 126;
- in de open ruimte in de U-vorm is er een speelplaats aangelegd in waterdoorlatende verharding en een centrale zandbak met enkele speeltuigen, onder luifels aan de koerzijde van de noord- en zuidvleugel kan overdekt gespeeld worden;
- de straatgevels zijn hoofdzakelijk met rode gevelsteen bekleed en voorzien van wit aluminium schrijnwerk, maar in de oost- en zuidvleugel worden de horizontale vlakken tussen de raampartijen alsook het vlak rechts van de hoofdingang met wit geglazuurde gevelsteen afgewerkt.
Gewenste toestand
- weglaten van groendaken in functie van regenwater recuperatie;
- wijzigingen aanleg buitenspeelplaats;
- kleine aanpassing gelijkvloers volume slaapzaal;
- voorzien van mobiele zonnewering i.p.v. uitkragende betonnen luifels in de zuidgevel;
- dakrand sporthal in wit aluminium uitgevoerd i.p.v. beton;
- aanpassingen in functie van de opgelegde voorwaarden in de laatst vergunde toestand;
- aanpassingen in functie van de voorwaarden opgelegd door de brandweer;
- rooien van twee bomen op het aanpalende perceel en vier niet-hoogstammige bomen op eigen perceel.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van een aantal aanpassingen t.o.v. de plannen van de laatst vergunde toestand.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
4 oktober 2019 |
4 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Provincie Antwerpen |
4 oktober 2019 |
4 november 2019 |
Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
3 oktober 2019 |
3 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid |
3 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
3 oktober 2019 |
10 oktober 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 7 Eksterlaar, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 13 april 1971. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: plaatsen bestemd voor groepsbouw van sociale woningen-art.15.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggend project ligt in een overstromingsgevoelig gebied, maar de dakoppervlakte en verharde oppervlakte wijzigt niet zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is strijdig met artikel 29 van de bouwcode. De inrichting van de fietsenberging voldoet niet aan de inrichtingsprincipes opgenomen in de bouwcode. Dit wordt bij ‘mobiliteitsimpact’ verder toegelicht.
Om voldoende regenwater te kunnen verzamelen voor de spoeling van alle toiletten in de school is de volledige dakoppervlakte van het schoolgebouw nodig. Daarom werd in voorliggende aanvraag geen groendak meer voorzien conform artikel 38 van de bouwcode. Hiervoor werd advies ingewonnen van de Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen. De dienst geeft een ongunstig advies aangezien het schadelijk effect niet kan worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden. Hierdoor is de aanvraag niet verenigbaar met het watersysteem en art. 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid. Bijkomend zijn de werken niet in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater. In voorwaarde wordt dan ook opgelegd de hemelwaterpunt, infiltratievoorziening en het groendak te behouden zoals voorzien in de vergunning voor de bouw van de school met dossiernummer 20162820.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag heeft betrekking tot wijzigingen tegenover de vergunning met dossiernummer 20162820 verleend op 07/04/2017. De functie van het schoolgebouw blijft ongewijzigd, waardoor de functionele inpasbaarheid van het gebouw gegarandeerd blijft.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Fietsvoorzieningen:
In de vorige vergunning 20162820 werd een voorwaarde opgelegd aangaande het aantal fietsenstallingen. Er moet voor de fietsstalplaatsen voldaan worden aan de normen uit de bouwcode. Dit betekent dat er in totaal 132 fietsstalplaatsen inpandig voorzien moeten worden.
De fietsenberging wordt anders ingericht zodat 132 fietsen gestald kunnen worden.
De tussenafstand is echter onvoldoende groot, zodat niet alle fietsenstalplaatsen gebruikt kunnen worden. De totale capaciteit zal lager zijn dan de gevraagde 132 plaatsen. De inrichtingsprincipes uit de bouwcode moeten gevolgd worden, namelijk een tussenafstand van minimum 40cm behouden. In de vergunning wordt als voorwaarde opgenomen 132 fietsenstalplaatsen te voorzien met een minimum tussenafstand van 40cm.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wordt het volume van het gebouw lichtjes aangepast. Het hoger deel van de slaapzaal wordt verhoogt met 0,12m en wijzigt naar een kroonlijsthoogte van 4,13m. Het lager deel van het sanitair bij de slaapzaal wordt eveneens verhoogd met 0,66m. Gelet op het feit dat de aanpassingen doorgevoerd worden omwille van de technische uitwerking van het gebouw en het volume en de hoogte niet aanzienlijk wijzigen, zijn de aanpassingen stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De dakrand van het volume van de sporthal wordt in voorliggende aanvraag gewijzigd naar een wit aluminium dakrand in overeenstemming met de kleur van de staaldelen en de niet opengaande delen van het buitenschrijnwerk.
De vergunde uitkragende betonnen luifels aan de zuidgevel worden niet uitgevoerd. Deze worden vervangen door betonnen lateien in het vlak van het gevelmetselwerk met schermen die kunnen uitplooien.
Gelet op het feit dat de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de gewijzigde gevelafwerking aanvaard worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de aanvraag wordt het ontwerp van de speelplaats gewijzigd met oog op een levendigere omgeving, meer groen en waterdoorlatende verhardingen. Op het aanpalende perceel, Langbaanvelden nummer 7, wordt een hoogstammige boom gerooid. Deze wordt echter gecompenseerd door op de speelplaats meer nieuwe bomen aan te planten. Tijdens de procedure werd advies ingewonnen van de stedelijke groendienst omtrent het rooien van de hoogstammige boom. De dienst verleent een gunstig advies.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de hemelwaterpunt, infiltratievoorziening en het groendak te behouden zoals voorzien in de vergunning voor de bouw van de school met dossiernummer 20162820;
3. 132 fietsenstalplaatsen voorzien met een minimum tussenafstand van 40cm.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
16 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 december 2019 |
Verslag GOA |
18 november 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de hemelwaterpunt, infiltratievoorziening en het groendak te behouden zoals voorzien in de vergunning voor de bouw van de school met dossiernummer 20162820;
3. 132 fietsenstalplaatsen voorzien met een minimum tussenafstand van 40cm.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.