Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het bestuursakkoord 2019-2024 bepaalt dat er een uitgebreide informatiecampagne moet worden gevoerd over de verstrenging van de toegangsvoorwaarden van de LEZ zodat bewoners, bedrijven en binnen- en buitenlandse bezoekers op de hoogte zijn van de wijzigingen.
Om de campagne in de eindejaarsperiode te versterken wordt er voorzien in de aankoop van extra mediaruimte: truckvertising, reclamemasten naast snelwegen, tankpistolen en schermen tankstations, volledige wrap en dakpanelen trams, schermen Dover, zoekadvertenties Google, digitale bannering, digitale radio via Spotify en Vlaamse radio.
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Op 25 januari 2016 (jaarnummer 9) keurde de gemeenteraad de invoering goed van een lage-emissiezone (LEZ) in de stad Antwerpen in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever.
Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.
Het bestuursakkoord voor de periode 2019-2024 vermeldt als resolutie 67: "Antwerpen is de Vlaamse pionier van de LEZ. Deze zal volgens de Vlaamse regelgeving verstrengd worden in 2020. We voeren een uitgebreide informatiecampagne om binnen- en buitenlandse gebruikers tijdig van de wijzigingen op de hoogte te brengen."
Op 29 april 2019 (jaarnummer 261) keurde de gemeenteraad de toelatingsvoorwaarden en het tariefstelsel voor de lage-emissiezone vanaf 2020 en de principes van de informatiecampagne goed.
Op 5 april 2019 (jaarnummer 3043) legde het college krediet vast voor de informatiecampagne over de lage-emissiezone.
Binnen de vastlegging is inbegrepen:
Het college keurt de vastlegging van 547.643,31 EUR goed voor de aankoop van extra mediaruimte in het kader van informatiecampagne over de verstrenging van de lage-emissiezone. De vastlegging gebeurt voor Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Aankoop mediaruimte (diverse bestekken): Mediabrands Belgium Ildefonse Vandammestraat 5-7D 1560 Hoeilaart Ondernemingsnummer: NBE0430415229 IBAN: BE60 3100 5953 7070 |
547.643,31 EUR inclusief BTW |
budgetplaats: 5311500000 |
4005373554 |