Terug
Gepubliceerd op 25/11/2019

2019_CBS_09658 - Lage-emissiezone - Extra media informatiecampagne. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09658 - Lage-emissiezone - Extra media informatiecampagne. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2019_CBS_09658 - Lage-emissiezone - Extra media informatiecampagne. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het bestuursakkoord 2019-2024 bepaalt dat er een uitgebreide informatiecampagne moet worden gevoerd over de verstrenging van de toegangsvoorwaarden van de LEZ zodat bewoners, bedrijven en binnen- en buitenlandse bezoekers op de hoogte zijn van de wijzigingen. 

Om de campagne in de eindejaarsperiode te versterken wordt er voorzien in de aankoop van extra mediaruimte: truckvertising, reclamemasten naast snelwegen, tankpistolen en schermen tankstations, volledige wrap en dakpanelen trams, schermen Dover, zoekadvertenties Google, digitale bannering, digitale radio via Spotify en Vlaamse radio.

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Op 25 januari 2016 (jaarnummer 9) keurde de gemeenteraad de invoering goed van een lage-emissiezone (LEZ) in de stad Antwerpen in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever.

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229. 

Het bestuursakkoord voor de periode 2019-2024 vermeldt als resolutie 67: "Antwerpen is de Vlaamse pionier van de LEZ. Deze zal volgens de Vlaamse regelgeving verstrengd worden in 2020. We voeren een uitgebreide informatiecampagne om binnen- en buitenlandse gebruikers tijdig van de wijzigingen op de hoogte te brengen."

Op 29 april 2019 (jaarnummer 261) keurde de gemeenteraad de toelatingsvoorwaarden en het tariefstelsel voor de lage-emissiezone vanaf 2020 en de principes van de informatiecampagne goed. 

Op 5 april 2019 (jaarnummer 3043) legde het college krediet vast voor de informatiecampagne over de lage-emissiezone.

Algemene financiële opmerkingen

Binnen de vastlegging is inbegrepen: 

  • digitale mediaruimte in België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië (Google, Spotify, Ligatus, adverentienetwerken);  
  • Vlaamse radio (Studio Brussel, Radio 1, Qmusic, MNM, JoeFM);
  • out-of-home media in België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Groot-Brittannië (volledige wrap en dakpanelen trams Antwerpen, truckvertising Vlaanderen, digitale borden tankstations Vlaanderen, handvaten tankstations Duitsland, Frankrijk en Nederland, snelwegmasten Nederland, digitale borden Groot-Brittanië).

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050101 - Door een geïntegreerde inzet van communicatiekanalen worden alle doelgroepen bereikt
1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0101 - De ecologische duurzaamheidsambities zijn maximaal gerealiseerd met het oog op een hoge levenskwaliteit voor iedereen en economische waardecreatie
1HWN010103 - Hinderlijke lucht- en geluidsemissies zijn beperkt en de blootstelling van bewoners wordt maximaal voorkomen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vastlegging van 547.643,31 EUR goed voor de aankoop van extra mediaruimte in het kader van informatiecampagne over de verstrenging van de lage-emissiezone. De vastlegging gebeurt voor Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Aankoop mediaruimte (diverse bestekken):

Mediabrands Belgium

Ildefonse Vandammestraat 5-7D

1560 Hoeilaart

Ondernemingsnummer: NBE0430415229

IBAN: BE60 3100 5953 7070

547.643,31 EUR

inclusief BTW

budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied:1HWN010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010329
budgetperiode: 1900

4005373554