Aangezien via interne kredietaanpassingen binnen de wettelijke grenzen wijzigingen aan het budget snel kunnen gebeuren, zorgt dit voor een toegenomen flexibiliteit met betrekking tot het budget, hetgeen de algemene werking van de stedelijke diensten ten goede komt. Het uitgangspunt is en blijft dat een goede budgetopmaak vóór het begin van het werkjaar de basis vormt van de budgetteringscyclus. Voor elke interne kredietaanpassing moet dan ook een duidelijke motivatie gegeven worden.
Een IKA is wettelijk mogelijk voor het verhogen van zowel exploitatie-ontvangsten als exploitatie-uitgaven binnen een beleidsdomein en binnen hetzelfde financieel boekjaar, waarbij het saldo tussen uitgaven en ontvangsten positief zijn.
Op 8 maart 2019 ontving het OCMW een factuur van Belfius Bank N.V voor een bedrag van 42.350,00 euro (inclusief BTW). In het budget van het OCMW was onvoldoende budget voorzien op budgetadres 4170100000/6130/1HSB010401A00000. De raming van dit budget moet bijgesteld worden om de factuur van Belfius Bank N.V. te kunnen betalen. De factuur wordt integraal doorgerekend aan Zorgbedrijf Antwerpen, waardoor het inkomstenbudget verhoogd kan worden met 42.350,00 euro.
Voor de 2e jaarhelft van 2019 verwacht het Zorgbedrijf Antwerpen nog een opstart van de projecten Boelaer en Neerland. Hiervoor zal het OCMW 2 facturen ontvangen van Belfius voor eenmalige vergoedingen voor opstart van beide projecten voor in totaal 106.480,00 euro (incl. BTW). Ook deze facturen zullen integraal worden doorgerekend aan Zorgbedrijf Antwerpen, waardoor het inkomstenbudget verhoogd kan worden met 106.480,00 euro.
Artikel 275 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de Vlaamse regering de nadere voorschriften bepaalt voor de documenten, met inbegrip van de te hanteren modellen, de rekeningenstelsels en de inhoud en wijze van de digitale rapporteringen.De Vlaamse Regering bepaalt welke kredieten limitatief zijn.
Artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn legt de nadere voorwaarden voor interne kredietaanpassingen vast.
Sinds 2011 geeft OCMW Antwerpen op vraag van het Zorgbedrijf Antwerpen woonrechtcertificaten uit die recht geven op de bewoning van serviceflats in verschillende projecten van het Zorgbedrijf. Zorgbedrijf Antwerpen treedt hierbij op als bouwheer en beheerder van de serviceflats. Tevens is Zorgbedrijf Antwerpen verantwoordelijk voor de dienstverlening die verbonden is aan het beheer van de serviceflats die zij gedurende de looptijd van de woonrechtcertificaten zal garanderen. Het Zorgbedrijf Antwerpen neemt bovendien de administratie met betrekking tot de woonrechtcertificaten voor haar rekening.
Op 28 juni 2018 besloot de raad voor maatschappelijk welzijn om Belfius Bank N.V. aan te duiden als financiële dienstverlener teneinde ondersteuning te verlenen bij de uitgifte van woonrechtcertificaten. In hetzelfde besluit werd de dienstverleningsovereenkomst voor de uitgifte en het operationeel en financieel beheer van woonrechtcertificaten tussen OCMW Antwerpen en Belfius Bank N.V. goedgekeurd (jaarnummer 00430). De vergoedingen van deze overeenkomst worden gefactureerd aan het OCMW en worden door het OCMW voor 100 % gerecupereerd bij de beheerder, Zorgbedrijf Antwerpen.
Op 27 september 2018 (jaarnummer 00565) sloten OCMW en Zorgbedrijf Antwerpen een samenwerkingsovereenkomst waarin hun wederzijdse verplichtingen in verband met de woonrechtcertificaten worden vastgelegd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 29 april 2019 (jaarnummer 53) de aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 en de budgetwijziging 2019 goed.
Het order dat de doorfacturatie van de kosten aan Zorgbedrijf Antwerpen regelt, wordt opgemaakt na controle van de door Belfius Bank N.V. aangerekende bedragen.
Het Vast Bureau keurt de interne kredietaanpassing op het exploitatiebudget 2019 goed en legt deze ter kennisneming voor aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
PC | BPL | O/U | Bpos | Actie | BP | Budgetperiode | Budget voor IKA | Bedrag | Budget na IKA |
417 | 4170100000 | U | 6130 | 1HSB010401A00000 | 1OA070111 | 1900 | 164.003,40 | + 148.830,00 | 312.833,40 euro |
417 | 4170100000 | O | 705 | 1HSB010401A00000 | 1OA070111 | 1900 | 164.003,40 | + 148.830,00 | 312.833,40 euro |
Het vast bureau keurt de betaling van de factuur met referentie 88719605 voor een bedrag van 42.350,00 EUR aan Belfius Bank N.V. goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Leverancier | Bedrag | Boekingsadres | bestelbon |
Belfius Bank N.V. Karel Rogierplein 11 1210 Brussel BE0403201185 IBAN BE36 0576 3214 1081 |
42.350,00 EUR | Budgetplaats: 4170100000
Budgetpositie: 6130 Funcitiegebied:1HSB010401A00000 Fonds: INTERN Subsidie: SUB_NR Begrotingsprogramma: 1OA070111 Budgetperiode: 1900
|
4104006725 |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Leverancier | Bedrag | Boekingsadres | Order |
Zorgbedrijf Antwerpen Ballaarstraat 35 2018 Antwerpen BE0809699184
|
42.350,00 EUR | Budgetplaats: 4170100000
Budgetpositie: 705 Funcitiegebied:1HSB010401A00000 Fonds: INTERN Subsidie: SUB_NR Begrotingsprogramma: 1OA070111 Budgetperiode: 1900
|
1003965788 |