Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. Borgerrio is aan zijn dertiende jaargang toe. De vorige edities waren steeds een succes.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader evenementen ingedeeld in categorie 1 (eigen georganiseerde publieke evenementen van de groep stad Antwerpen).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 20 november 2018 diende het district Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, vertegenwoordigd door Ben Duchateau, een aanvraag in om op 23 juni 2018 Borgerrio te organiseren in volgende straten: Turnhoutsebaan, Eliaertsstraat, Moorkensplein, Drink, Laar, Kattenberg, Generaal Eisenhowerlei, Schoenstraat, Zegelstraat, Gravinstraat, Blijde-Inkomststraat, Mellaertsstraat, Bakkerstraat, Toekomststraat, Jaak De Braeckeleerstraat, Prins Leopoldstraat, Bothastraat, Groenstraat, Verzoeningstraat, Lammekensstraat, Sint-Janstraat en Zonstraat.
Borgerrio is een festival dat een mix van muziek, sport, animatie en een braderij biedt. Daarnaast is er een heel spektakel met optredens, exotische kraampjes en verrassende acts. De organisatoren hopen om 25.000 bezoekers op hun evenement te mogen verwelkomen. Dit evenement komt tot stand door een samenwerking tussen de stad Antwerpen, het district Borgerhout en verschillende Borgerhoutse partners.
Programmatie
05.00 uur | start opbouw |
09.00 uur | start activiteiten Laar |
11.00 uur | start braderij |
13.00 uur | start Play-off Plaza (sport en spel), wereldmarkt |
14.00 uur | start hoofdpodium op het Moorkensplein |
15.00 uur | start parade Turnhoutsebaan |
18.00 uur | einde Play-off Plaza en wereldmarkt |
18.30 uur | einde parade Turnhoutsebaan |
20.00 uur | einde braderij en activiteiten Laar |
22.00 uur | einde hoofdpodium op het Moorkensplein |
Duurzaamheid
Het eendaagse festival zet volop in op duurzaamheid. Over het volledige terrein worden er opnieuw 60 afvaleilanden geplaatst, waar bezoekers hun rest- en PMD-afval gescheiden moeten aanbieden. Van de handelaars wordt verwacht dat zij niet enkel restafval en PMD, maar ook papier en karton en glas apart inzamelen. Ze worden ook aangemoedigd om minstens één duurzaam alternatief in te voeren (bvb: niet-herbruikbare plastic zakken vervangen door herbruikbare zakken). Hierdoor maken ze kans op het verkrijgen van een ecosticker die ze op hun etalage kunnen plakken en kunnen ze een vermelding krijgen op de website van Borgerrio.
Op het Moorkensplein zal er dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt worden van herbruikbare bekers.
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Dit evenement mag pas opbouwen na afloop van de wekelijkse vrijdagmarkt op het Laar/Kattenberg. Deze markt duurt tot 15.00 uur (inclusief opkuis marktterrein).
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
De organisator dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid die terug te vinden zijn in het aanvraagformulier.
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarden nr. 1901 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.
Er dient overal een vrije doorgang voor de hulpdiensten van 4m x4m (bxh) gegarandeerd te worden, rekening houdend met draaistralen van 11m binnen en 15m buiten. Brandweer vraagt aan de organisatie om hieraan extra aandacht te besteden en hiervoor de nodige maatregelen te nemen gezien tijdens editie 2018 bij verkenningen door brandweer werd vastgesteld dat de doorgang niet overal gegarandeerd was. Deze vrije doorgangen dienen ook tijdens de opbouw- en afbraakperiode gegarandeerd te worden.
Springkastelen worden niet beschouwd als tijdelijke mobiele opstelling. Een minimale vrije doorgang van 4m x 4m (breedte x hoogte) dient altijd gegarandeerd te worden inclusief draaistralen van 11m binnen en 15m buiten.
De trambeddingen dienen te allen tijde vrij te blijven opdat de doorgang voor de hulpdiensten gegarandeerd is.
Er dienen op het Laar (zone podium) en het Moorkensplein stewards voorzien te worden die de heras afsluitingen kunnen openen in het geval van een calamiteit opdat de hulpdiensten te allen tijde doorgang hebben tot de evenementensite en de gebouwen op en rond de evenementensite. De heras-afsluitingen mogen niet slotvast (klem, …) aan elkaar vastgemaakt worden.
Aandacht bij de standaardvoorwaarden nr. 1983: massabeheersing (crowd control) bij evenementen met 3000 personen of meer op het drukste moment
De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie van Borgerrio, zoals hierboven beschreven, op 22 juni 2019 op de Turnhoutsebaan en omliggende straten en pleinen door district Borgerhout goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF | om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders: B901297, B901298, B901299, B901300, B901302 en B901303. |
LP/OO/E |
om volgende straten parkeervrij te maken:
om volgende straten verkeervrij te maken:
om tekstkarren te plaatsen op volgende locaties:
|