Terug
Gepubliceerd op 17/06/2019

2019_CBS_05041 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Borgerrio 2019 - 22 juni 2019 - Turnhoutsebaan en omliggende straten en pleinen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05041 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Borgerrio 2019 - 22 juni 2019 - Turnhoutsebaan en omliggende straten en pleinen - Goedkeuring 2019_CBS_05041 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Borgerrio 2019 - 22 juni 2019 - Turnhoutsebaan en omliggende straten en pleinen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. Borgerrio is aan zijn dertiende jaargang toe. De vorige edities waren steeds een succes.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader evenementen ingedeeld in categorie 1 (eigen georganiseerde publieke evenementen van de groep stad Antwerpen).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed. 

Aanleiding en context

Op 20 november 2018 diende het district Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, vertegenwoordigd door Ben Duchateau, een aanvraag in om op 23 juni 2018 Borgerrio te organiseren in volgende straten: Turnhoutsebaan, Eliaertsstraat, Moorkensplein, Drink, Laar, Kattenberg, Generaal Eisenhowerlei, Schoenstraat, Zegelstraat, Gravinstraat, Blijde-Inkomststraat, Mellaertsstraat, Bakkerstraat, Toekomststraat, Jaak De Braeckeleerstraat, Prins Leopoldstraat, Bothastraat, Groenstraat, Verzoeningstraat, Lammekensstraat, Sint-Janstraat en Zonstraat.

Borgerrio is een festival dat een mix van muziek, sport, animatie en een braderij biedt. Daarnaast is er een heel spektakel met optredens, exotische kraampjes en verrassende acts. De organisatoren hopen om 25.000 bezoekers op hun evenement te mogen verwelkomen. Dit evenement komt tot stand door een samenwerking tussen de stad Antwerpen, het district Borgerhout en verschillende Borgerhoutse partners.

Programmatie

05.00 uur start opbouw
09.00 uur start activiteiten Laar
11.00 uur start braderij
13.00 uur start Play-off Plaza (sport en spel), wereldmarkt
14.00 uur start hoofdpodium op het Moorkensplein
15.00 uur start parade Turnhoutsebaan
18.00 uur einde Play-off Plaza en wereldmarkt
18.30 uur einde parade Turnhoutsebaan
20.00 uur einde braderij en activiteiten Laar
22.00 uur einde hoofdpodium op het Moorkensplein

Duurzaamheid

Het eendaagse festival zet volop in op duurzaamheid. Over het volledige terrein worden er opnieuw 60 afvaleilanden geplaatst, waar bezoekers hun rest- en PMD-afval gescheiden moeten aanbieden. Van de handelaars wordt verwacht dat zij niet enkel restafval en PMD, maar ook papier en karton en glas apart inzamelen. Ze worden ook aangemoedigd om minstens één duurzaam alternatief in te voeren (bvb: niet-herbruikbare plastic zakken vervangen door herbruikbare zakken). Hierdoor maken ze kans op het verkrijgen van een ecosticker die ze op hun etalage kunnen plakken en kunnen ze een vermelding krijgen op de website van Borgerrio.

Op het Moorkensplein zal er dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt worden van herbruikbare bekers.

Adviezen

SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden
  • er moeten voldoende grote fietsenstallingen voorzien worden op de verschillende locaties;
  • signalisatie en maatregelen in de diepte aan invalswegen (cfr. Knip Leien, oranje borden) dienen voorzien te worden;
  • de organisator moet in de toekomst meer gedetailleerde info aanleveren in verband met welke borden er geplaatst worden op de Singel;
  • indien Vélostation Laar wordt uitgeschakeld tijdens het evenement dient dit op de website en op de website van Vélo weergegeven te worden.
Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

OS - Markten en foren Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement mag pas opbouwen na afloop van de wekelijkse vrijdagmarkt op het Laar/Kattenberg. Deze markt duurt tot 15.00 uur (inclusief opkuis marktterrein).

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt;
  • indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
    1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
    2. de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
    3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
    4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon;
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.


Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het maximaal geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 80 dB(A) en 90 dB(C);
  • het aandeel van zware bastonen (gemeten 2 meter vóór de luidsprekers) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.
MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid die terug te vinden zijn in het aanvraagformulier.

Politiezone Antwerpen - Openbare Orde - Evenementen Gunstig onder voorwaarden
  • politie zal slechts eenmaal takelen op alle locaties. De organisatie staat daarna zelf in voor het vrijhouden van de parkeerplaatsen;
  • de organisatie zal voorzien in een mobiele ploeg voor het plaatsen en controleren van de straatafsluitingen;
  • de organisatie zal instaan voor het afdekken van de verkeersborden C1 en F19 op de onderstaande kruispunten tijdens de duur van het evenement:
    • Bakkerstraat – Langstraat
    • Bakkerstraat – Mellaertstraat
    • Schoenstraat – Langstraat
    • Prins Leopoldstraat – Oudstrijdersstraat
    • Sint-Janstraat – Sint-Mattheusstraat
    • Lammekensstraat – Helmstraat
    • Jaak De Braeckeleerstraat – Kattenberg
    • Kattenberg – Bothastraat
  • de organisatie voorziet voldoende personeel voor de begeleiding van de parade.
Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarden nr. 1901 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Er dient overal een vrije doorgang voor de hulpdiensten van 4m x4m (bxh) gegarandeerd te worden, rekening houdend met draaistralen van 11m binnen en 15m buiten. Brandweer vraagt aan de organisatie om hieraan extra aandacht te besteden en hiervoor de nodige maatregelen te nemen gezien tijdens editie 2018 bij verkenningen door brandweer werd vastgesteld dat de doorgang niet overal gegarandeerd was. Deze vrije doorgangen dienen ook tijdens de opbouw- en afbraakperiode gegarandeerd te worden.

Springkastelen worden niet beschouwd als tijdelijke mobiele opstelling. Een minimale vrije doorgang van 4m x 4m (breedte x hoogte) dient altijd gegarandeerd te worden inclusief draaistralen van 11m binnen en 15m buiten.

De trambeddingen dienen te allen tijde vrij te blijven opdat de doorgang voor de hulpdiensten gegarandeerd is.

Er dienen op het Laar (zone podium) en het Moorkensplein stewards voorzien te worden die de heras afsluitingen kunnen openen in het geval van een calamiteit opdat de hulpdiensten te allen tijde doorgang hebben tot de evenementensite en de gebouwen op en rond de evenementensite. De heras-afsluitingen mogen niet slotvast (klem, …) aan elkaar vastgemaakt worden.

Aandacht bij de standaardvoorwaarden nr. 1983: massabeheersing (crowd control) bij evenementen met 3000 personen of meer op het drukste moment

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.

Stadsbeheer - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

BZ - District Borgerhout Gunstig advies
OS - Business en innovatie Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Borgerrio, zoals hierboven beschreven, op 22 juni 2019 op de Turnhoutsebaan en omliggende straten en pleinen door district Borgerhout goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF  om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders: B901297, B901298, B901299, B901300, B901302 en B901303.   
LP/OO/E

om volgende straten parkeervrij te maken:

  •  Vanaf 21 juni 2019 22.00 uur tot 23 juni 2019 02.00 uur in de Turnhoutsebaan (2140) vanaf 48 tot 389 (tussen Helmstraat en Stenenbrug)
  • Vanaf 22 juni 2019 04.00 uur tot 23 juni 2019 02.00 uur in de Eliaertsstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Drink (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Laar (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Kattenberg (2140) vanaf 1 tot 31 (beide straatzijden tussen Laar en Drink)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Generaal Eisenhowerlei (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Schoenstraat (2140) vanaf 5 tot 15 (beide straatzijden tussen Turnhoutsebaan en Langstraat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Zegelstraat (2140) vanaf 3 tot 26 (beide straatzijden)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Gravinstraat (2140) vanaf 42 tot 48 (één straatzijde)
  • Vanaf 21 juni 2019 13.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Blijde-Inkomststraat (2140) vanaf 1 tot 14 (beide straatzijden tussen Turnhoutsebaan en Langstraat)
  • Vanaf 21 juni 2019 10.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Jaak De Braeckeleerstraat (2140) vanaf 2 tot 10 (één straatzijde)
  • Vanaf 22 juni 2019 04.00 uur tot 23 juni 2019 02.00 uur in de Moorkensplein (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 21 juni 2019 13.00 uur tot 23 juni 2019 02.00 uur in de Zonstraat (2140) vanaf 94 tot 98
 om volgende straten verkeervrij te maken:
  •  Vanaf 22 juni 2019 04.00 uur tot 23 juni 2019 02.00 uur in de Turnhoutsebaan (2140) (tussen Helmstraat en Stenenbrug)
  • Vanaf 22 juni 2019 04.00 uur tot 23 juni 2019 02.00 uur in de Eliaertsstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Drink (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Laar (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Kattenberg (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Generaal Eisenhowerlei (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Schoenstraat (2140) (tussen Turnhoutsebaan en Langstraat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Zegelstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 21 juni 2019 13.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Blijde-Inkomststraat (2140) (tussen Turnhoutsebaan en Langstraat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Mellaertsstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Bakkerstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Toekomststraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Jaak De Braeckeleerstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Prins Leopoldstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Bothastraat (2140) (tussen Turnhoutsebaan en Sint-Mattheusstraat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Groenstraat (2140) (tussen Laar en Helmstraat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Verzoeningstraat (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 04.00 uur tot 23 juni 2019 02.00 uur in de Moorkensplein (2140) (volledige straat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Lammekensstraat (2140) (tussen Laar en Helmstraat)
  • Vanaf 22 juni 2019 06.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur in de Sint-Janstraat (2140) (volledige straat)

om tekstkarren te plaatsen op volgende locaties:

  • Vanaf 20 juni 2019 00.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur Turnhoutsebaan 60 (2140) 
  • Vanaf 20 juni 2019 00.00 uur tot 22 juni 2019 23.59 uur Turnhoutsebaan 389 (2140)