Terug
Gepubliceerd op 17/06/2019

2019_CBS_05023 - Bestek GAC_2018_00627 - Raamovereenkomst voor uitgaande post - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05023 - Bestek GAC_2018_00627 - Raamovereenkomst voor uitgaande post - Bestek en procedure - Goedkeuring 2019_CBS_05023 - Bestek GAC_2018_00627 - Raamovereenkomst voor uitgaande post - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’.

Argumentatie

De inschrijver toont zijn financiële draagkracht aan door een minimumomzet in postverwerking voor te leggen van 1.000.000 euro per jaar, in de afgelopen twee boekjaren.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

Voor perceel 1 en 2:

  1. Prijs voor de huidige werkwijze op een totaal van 40 punten.
  2. Plan van aanpak (AS IS) op een totaal van 40 punten.
  3. Ondersteuning van het operationele proces op een totaal van 20 punten.
  4. Prijszetting drukwerk, digitale verzending en procesondersteuning op een totaal van 50 punten.
  5. Implementatie van de nieuwe processen op een totaal van 50 punten.
Voor perceel 3:
  1. Totaalprijs op een totaal van 150 punten.
  2. Toepassing huidige werkwijze op een totaal van 20 punten.
  3. Ondersteuning van het operationele proces op een totaal van 20 punten.
  4. Duurzaamheid van transport op een totaal van 10 punten.
 

Juridische grond

In toepassing van artikel 89, §1, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het een opdracht voor sociale en andere specifieke diensten opgesomd in bijlage III betreft.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

Aanleiding en context

Voor de ophaling en verzending van geadresseerde, niet-geadresseerde zendingen en pakketten werd in het verleden overeenkomst GAC/2015/2888 afgesloten. Deze neemt een einde op 31 december 2019. Om de continuïteit van deze dienstverlening te vrijwaren, wenst de stedelijke bedrijfseenheid Bestuurszaken een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2018_00627 uit te schrijven.

In deze nieuwe opdracht zal voor een deel van de zendingen gedurende de overeenkomst een overgang gemaakt worden van de huidige werkwijze (stad Antwerpen print en leverancier komt ophalen en verzendt) naar een hybride werkwijze/model waarbij een deel van de zendingen volgens de huidige werkwijze blijft lopen, een deel door de leverancier geprint en verstuurd zal worden en een deel digitaal wordt afgeleverd.

De opdracht wordt voorts verdeeld in volgende percelen:

  • Perceel 1: Geadresseerde zendingen;
  • Perceel 2: Niet-geadresseerde zendingen;
  • Perceel 3: Pakketten.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB04 - De burgers, bezoekers en partners van Antwerpen genieten van een vereenvoudigde stedelijke administratie
1SSB0402 - De Antwerpenaar ervaart de administratie van de groep Antwerpen als vereenvoudigd en digitaal
1SSB040202 - Digitaal werken vereenvoudigt de werkprocessen en verbetert de diensten aan de burger

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2018_00627 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor uitgaande post goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor uitgaande post

 

budgetplaats: 5164500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1SSB04020200000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070130
budgetperiode: 2000, 2100, 2200 en 2400 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid

met orderbons




Bijlagen

  • 00627_Inventaris.xlsx
  • 00627_ophaaladressen.xlsx
  • 00627_bestek.pdf