Terug
Gepubliceerd op 17/06/2019

2019_CBS_04977 - Fondsen. Subsidiewerving - Indiening voorstellen thematische subsidie stadsvernieuwing 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04977 - Fondsen. Subsidiewerving - Indiening voorstellen thematische subsidie stadsvernieuwing 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_04977 - Fondsen. Subsidiewerving - Indiening voorstellen thematische subsidie stadsvernieuwing 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De dienst Strategische Coördinatie/Fondsen zorgt voor ondersteuning en begeleiding bij de indiening van voorstellen. Op 8 mei 2019 werd de oproep aan betrokken diensten binnen de groep stad Antwerpen verspreid, met de vraag om tegen 31 mei 2019 mogelijke projectvoorstellen rond het thema zachte mobiliteit en multimodaliteit aan te melden.

Er worden twee voorstellen voorgelegd. Deze voorstellen worden uiteengezet in beknopte projectfiches. Op basis van de informatie in deze fiches werden de projecten door de dienst Strategische Coördinatie/Fondsen getoetst aan de oproepcriteria. Het college wordt nu gevraagd te beslissen welke voorstellen ingediend worden bij de Vlaamse overheid. De geselecteerde projectvoorstellen moeten vervolgens uitgeschreven worden in een volledig aanvraagdossier. De uiteindelijke indiening van de dossiers dient te gebeuren tegen de deadline van 12 juli 2019. Vooraf moeten deze dossiers namens het college van burgemeester en schepenen ondertekend worden.

Op basis van een toetsing aan de oproepcriteria wordt voorgesteld om voor volgende voorstellen een aanvraag voor thematische subsidie in te dienen:

Slimme Schakels: de mobiliteitsknooppunten van morgen (Stadsontwikkeling) - aangevraagd bedrag 500.000,00 euro

Om een antwoord te bieden aan de steeds hogere verkeersdruk in en naar de stad, zet de stad Antwerpen maximaal in op ‘combimobiliteit’ en multimodaliteit. Om de stad leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden, wil de stad de bewoners en bezoekers ertoe brengen om voor elke verplaatsing het juiste vervoermiddel of een combinatie van vervoermiddelen te gebruiken.

Met deze subsidieaanvraag wil de stad de drempels tussen de modi verlagen door te werken aan ‘Slimme Schakels’, de mobiliteitsknooppunten van de (zeer nabije) toekomst. Slimme Schakels hebben volgende eigenschappen:

  • goed ingepast in hun omgeving;
  • prima bereikbaar en toegankelijk;
  • goed intern georganiseerd;
  • vlot ‘leesbaar’ en herkenbaar;
  • bieden real-time informatie over openbaar vervoer en deelsystemen;
  • hebben een mobiliteitsaanbod dat helemaal past bij hun rol (met ruime en veilige fietsenstallingen, deelmobiliteit ...);
  • een aantrekkelijk dienstenaanbod (met Wi-Fi, pakjesmuur, superette op de hoek ...);
  • zeer comfortabel;
  • voldoende comfortabele en (deels) beveiligde fietsparkeeroplossingen.

Door een efficiënte en kwaliteitsvolle aanleg en inrichting van de knooppunten kan de reiziger tijd winnen, wordt er tegemoetgekomen aan de kwaliteits- en comforteisen tijdens de deur-tot-deur verplaatsing en vergroot de kans op een omschakeling naar combimobiliteit. Daarnaast zijn knooppunten ook vaak attractiepolen en hebben ze een grote invloed op de stedelijke dynamiek in de omgeving van het knooppunt. Het combineren van verschillende vervoermiddelen wordt zo een evidentie. De knooppunten zijn zeer divers van aard en schaal en vragen zowel een overkoepelende visie als een aanpak op maat.

Aangezien vandaag de meeste knooppunten nog zeer beperkt zijn qua uitrusting en inpassing, is er een zeer grote inhaalbeweging nodig om dit te realiseren. De stad Antwerpen wil hierin een voortrekkersrol opnemen, in afstemming met de vervoerregio en de mobiliteitspartners. Parallel wordt vanzelfsprekend ook gewerkt aan het performanter maken van de vervoersmodi zelf, bijvoorbeeld door conflictvrije lichtenregelingen, doorstromingsmaatregelen voor het openbaar vervoer, fietsbruggen, enzovoort.

Het project sluit goed aan bij het thema van deze oproep, dat het belang bepleit van de uitbouw van kwalitatieve mobiliteitsknooppunten op strategische plaatsen en de drempels tussen de verschillende vervoersmodi weg te werken. De stad Antwerpen heeft de ambitie om de gebruikers van duurzame mobiliteit in, van en naar de stad tegen 2030 nagenoeg te verdubbelen. Het project Slimme Schakels bouwt verder op zowel de Vlaamse Beleidsvisie Mobipunten als het stedelijke studiewerk dat reeds gebeurde voor de Slimme Schakels. Door een goede samenspraak met de omliggende gemeenten, de vervoerregio en de diverse mobiliteitspartners, kan deze aanpak breed uitgedragen worden. De uitbouw van Slimme Schakels maakt zachte mobiliteit in de gehele stadszone aantrekkelijk en vanzelfsprekend. Het project draagt zo actief bij aan een meer duurzame mobiliteit, een vlottere mobiliteit en een betere leefbaarheid van de stad.

Esplanade Parkbrug - schakelplek voor fietser, voetganger en gebruiker (AG VESPA) - gevraagd bedrag 500.000,00 euro

De Parkbrug, een verkeersveilige verbinding voor zwakke weggebruikers tussen park Spoor Noord en het Eilandje, overspant de Italiëlei ter hoogte van de Noorderplaats en maakt deel uit van een groter netwerk van groene gebieden van de oostelijke delen van de stad tot aan de Scheldekaaien. Om de doorstroming voor fietsers aan de westelijke zijde van de Leien te optimaliseren werd beslist een nieuwe fietshelling te bouwen in het binnengebied (esplanade) tussen de Italiëlei en het Willemdok en dit ter vervanging van de bestaande trap en fietslift. Deze fietshelling kadert in het fietsactieplan stad Antwerpen 2016 'Antwerpen wereldfietsstad, fietsen in eerste klasse' en wordt in 2020 in gebruik genomen.

Vandaag is de esplanade een versteende zone zonder enige verblijfskwaliteit. De aansluiting voor voetgangers en fietsers van de Parkbrug op de omliggende straten is onvoldoende leesbaar. De fietshelling geeft de esplanade een kwaliteitsinjectie. Door de centrale ligging en het gewijzigde gebruik van de ruimte zijn enkele strategische ingrepen nodig die de verblijfskwaliteit en het functioneel gebruik voor de verschillende gebruikers verbetert. Een integrale heraanleg is door de grootte van het gebied (8.500 m²) niet realistisch. Daarnaast biedt dit project de opportuniteit om te onderzoeken of via enkele innovatieve ingrepen een ontharding van het gebied mogelijk is.

De doelstellingen van het project zijn:

  • optimaliseren van bestaande en nieuwe loop- en fietslijnen;
  • leesbaarheid fiets- en looplijnen verbeteren;
  • kwalitatieve aansluiting op de omliggende straten (Napels- Londonstraat en Entrepotkaai);
  • creëren van een aangename verblijfsruimte;
  • verbeteren van de interactie met de gelijkvloerse invulling van de omliggende gebouwen;
  • ontharden van binnengebied.

Doordat het project zich uitsluitend richt op de zachte weggebruiker en de uitbreiding en verbetering van een veilig zacht mobiliteitsnetwerk ambieert, sluit het aan bij het thema van deze subsidieoproep. Er is aandacht voor de Parkbrug als deel van een groter netwerk van groene gebieden met infrastructuur voor de zachte weggebruiker en de verbinding van de oostelijke districten met de Scheldekaaien. De voorgestelde investering draagt bij aan de multimodale bereikbaarheid van de stad en haar buurgemeenten en zet in op de verbetering van de stedelijke leefomgeving. 

Het college bevestigt de selectie van de in te dienen projecten voor thematische subsidie voor de oproep stadsvernieuwing 2019.

De betrokken bedrijven worden verzocht om voor de weerhouden projecten het volledige aanvraagdossier voor subsidiëring tegen ten laatste 5 juli 2019 aan de dienst Strategische Coördinatie/Fondsen te bezorgen, met het oog op een finale screening en de indiening bij de Vlaamse overheid vóór de deadline van 12 juli 2019. De handtekeningpagina's van de aanvraagdossiers worden vooraf ter ondertekening voorgelegd aan burgemeester en algemeen directeur.

Juridische grond

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Aanleiding en context

Op 2 april 2019 lanceerde Stedenbeleid Vlaanderen (Agentschap Binnenlands Bestuur) de thematische oproep stadsvernieuwing 2019. Met stadsvernieuwingsprojecten wil de Vlaamse overheid de (sociale) aantrekkelijkheid, duurzaamheid en leefbaarheid van steden verhogen. Deze stadsprojecten streven een ingrijpende vernieuwing van een stadsdeel na. Ze passen in een brede stedelijke visie en ze vormen een hefboom voor een geïntegreerde stadsontwikkeling.

Het college keurde op 15 maart 2019 (jaarnummer 2233) de indiening van de voorstellen voor project- en conceptsubsidie in het kader van de oproep stadsvernieuwing 2019 goed. 

Steden hebben ook de mogelijkheid om projecten in te dienen voor een thematische subsidie stadsvernieuwing. Voor de oproep 2019 is gekozen voor het thema ‘zachte mobiliteit en multimodaliteit’.

Thematische stadsvernieuwingsprojecten zijn kleinschalige en vernieuwende projecten die inspelen op specifieke stedelijke uitdagingen. Met de oproep 2019 wordt ingezet op zachte mobiliteit en multimodaliteit. Dit kadert in de algemene Vlaamse beleidsambitie om te bouwen aan de leefbaarheid en duurzaamheid van steden. Om iedereen mee in het bad te krijgen, is er nood aan een mobiliteitsshift: steden moeten hun inwoners verleiden om te kiezen voor vervoersmodi die bijdragen aan de stedelijke leefbaarheid. Met deze oproep is Stedenbeleid Vlaanderen op zoek naar vernieuwende voorbeeldprojecten die meehelpen om die omslag te maken.

Er is 1.200.000,00 euro beschikbaar voor deze thematische oproep, met een maximum van 500.000,00 euro per project. De subsidie kan uitsluitend aangewend worden voor investeringen. Cofinanciering is niet noodzakelijk, maar kan de impact van het project versterken. Projecten moeten binnen de drie jaar uitgevoerd worden. 

Voorstellen voor een thematische subsidie worden beoordeeld op basis van volgende criteria:

  • diagnose/visie;
  • verwachtingen/impact;
  • innovatief karakter;
  • integrale duurzaamheid;
  • coproductie;
  • realiseerbaarheid/haalbaarheid.

De indieningsperiode voor thematische subsidies stadsvernieuwing loopt tot en met 12 juli 2019.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor de projecten die door de stad Antwerpen ingediend worden, zullen de uitgaven en ontvangsten van goedgekeurde projecten gekoppeld worden aan een subsidiefiche, nadat de beslissing bekend is gemaakt.

Het projectbudget zal in het regulier budget van de betrokken diensten worden opgenomen, onder voorbehoud van goedkeuring door college van het ontwerp, en de goedkeuring door de gemeenteraad van het meerjarenplan 2020-2025.

Door het goedkeuren van de indiening van de projecten wordt er een voorafname gemaakt op de besprekingen in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1HSB01 - Het strikt budgettair en financieel beleid is realistisch en risicobewust
1HSB0101 - Het invorderen en innen van ontvangsten gaat nauwgezet verder
1HSB010105 - Bijkomende subsidies worden maximaal verworven door vakkundige ondersteuning op maat bij het opstellen, indienen en opvolgen van subsidieaanvragen. De verschillende entiteiten van de groep stad Antwerpen werken hier actief aan mee.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de indiening van het voorstel voor thematische subsidie 'Slimme Schakels: de mobiliteitsknooppunten van morgen' goed en ondertekent daartoe het aanvraagformulier. 

Artikel 2

Het college keurt de indiening van het voorstel voor thematische subsidie 'Esplanade Parkbrug - schakelplek voor fietser, voetganger en gebruiker' goed en ondertekent daartoe het aanvraagformulier.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190529_vooraanmelding_thema_oproep_2019_slimme_schakels.pdf
  • 20190607_vooraanmelding_thema_oproep_2019_Esplanade_Parkbrug.pdf