Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019047193 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Najat El Harrouti met als adres Rerum Novarumlaan 45 te 2170 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Rerum Novarumlaan 45 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 41sectie B nr. 349C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23 november 2018: proces-verbaal met stakingsbevel (11002_2018_8047_VPV) gelijkvloerse aanbouw zonder stedenbouwkundige vergunning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een hellend dak.
Huidige toestand
- eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een hellend dak;
- de gelijkvloerse verdieping werd uitgebreid tot een bouwdiepte van 19,45 m.
Gewenste toestand
- eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een hellend dak.
- de bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping bedraagt 19,45 m;
- de eerste verdieping wordt uitgebreid tot 14 m;
- de achtergevel wordt afgewerkt met grijs kleurige gevelstenen en grijze pvc schrijnwerk;
- de kroonlijsthoogte van de gelijkvloerse aanbouw bedraagt 3,80 m;
- de kroonlijsthoogte van de eerste verdieping bedraagt 6,62 m.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van een eengezinswoning op de gelijkvloerse en de eerste verdieping;
- uitvoeren van interne structurele verbouwingswerken;
- isoleren en afwerken van de achtergevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
25 april 2019 |
25 april 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 10 van de bouwcode. De bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping is niet in harmonie met het referentiebeeld. De maximale bouwdiepte van aanpalende panden bedraagt ca. 17 m. De aanvraag heeft een bouwdiepte 19,45 m en vormt dus de uitzondering in de omgeving.
Op de bijgeleverde foto’s is duidelijk te zien dat de scheidingsmuur heel recent vernieuwd werd. Ook is het oorspronkelijke dak totaal nieuw. Hierdoor kan de huidige toestand met zekerheid niet dateren van voor 1979.
De bestaande toestand toont aan dat de aanvraag eigenlijk overeenstemt met de typische opbouw van oudere woningen, een hoofdbouw (inkom en leefruimten) tot ca. 9 m diepte en een achterbouw (keuken en badkamer) tot ca. 17 m diepte. De veranda’s zijn op latere tijdstippen toegevoegd.
Tevens bevat het dossier geen bewijsstukken waaruit kan worden afgeleid of de constructie al voor 1979 is opgericht, het jaartal dat een constructie als geacht vergund kan worden beschouwd. Bijgevolg kan de constructie niet als geacht vergund worden beschouwd.
De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. Door 19,45 m bouwdiepte, en dus de diepe ligging van de eetruimte en de leefruimte in de woning, krijgen deze ruimten onvoldoende lichtinval en luchttoetreding. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning.
Door het terugbrengen van de bouwdiepte, krijgen deze ruimten wel voldoende lichtinval en luchttoetreding. Het is stedenbouwkundig wenselijk om de bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping terug te brengen tot 17 m, dit wordt aangeduid op de plannen: BA_GW_I_N en BA_GW_P_N__0 . Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Rerum Novarumlaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping is niet in harmonie met de omgeving. Dit punt werd reeds hierboven behandeld.
Op de eerste verdieping wordt achteraan de woning uitgebreid tot ca. 14 m bouwdiepte. Deze bouwdiepte is aanvaardbaar aangezien het gebouw nog steeds in de bestaande straatwand past en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De bakstenen voorgevel blijft behouden, enkel het schrijnwerk wijzigt naar donkerbruin PVC en de dakgoot naar grijze vezelcementplaten. De achtergevel wordt afgewerkt met grijze gevelsteen en grijs PVC buitenschrijnwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits er wordt voldaan aan de opgelegde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Verder voldoet de aanvraag aan de wetgeving op lichten en zichten en heeft niet meer impact op de belendende percelen dan dat normalerwijze kan worden verwacht.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. alle platte dak van alle uitbreiding aanleggen als een groendak of een regenwaterput voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode;
2. de bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping terugbrengen tot 17 m in harmonie met de omgeving, zoals in rood aangeduid op plannen BA_GW_I_N en BA_GW_P_N__0 .
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
9 april 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
24 juni 2019 |
Verslag GOA |
5 juni 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
2 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Schaduwhinder: De bestaande veranda was inderdaad ca. 19 m diep. Echter door de hoogte (lager dan de tuinmuur) en de helling van de veranda was er weinig hinder bij de bezwaarindiener. De veranda was daardoor aanvaardbaar. De aanvraag omvat een volwaardige uitbouw met de nodige hoogte (hoger dan de tuinmuur). Deze hoogte en diepte zorgt voor toekomstige schaduwhinder bij de bezwaarindiener.
Beoordeling: De hoogte bedraagt 3,8 m en is nodig op te voldoen aan de vereiste 2,6 m plafondhoogte. De bouwdiepte tot ca. 19,45 m is destijds nooit vergund en is niet in harmonie met de omgeving. Gezien de oriëntatie van de woning, de hoogte en de bouwdiepte, zorgt de aanvraag inderdaad voor schaduwhinder bij de bezwaarindiener. Het bezwaar is gegrond.
2. Afwerkingsmateriaal gelijkvloerse uitbreiding:De uitbouw en scheimuur wordt in volwaardige snelbouwsteen opgetrokken, wat volgens de bezwaarindiener geen kwaliteitsvol afwerkingsmateriaal is.
Beoordeling: De scheimuur blijft niet bestaan in snelbouwsteen maar wordt afgewerkt met grijze leien als gevelbekleding. Het bezwaar is ongegrond.
3. Uitbreiding eerste verdieping:De uitbreiding op de eerste verdieping tot 14 m zorgt bij de bezwaarindiener ook voor schaduwhinder. Als deze bouwdiepte conform de voorschriften is, is dit wel aanvaardbaar.
Beoordeling: Voor een mogelijke uitbreiding wordt gekeken naar de omgeving, de uitbreiding moet hiermee in harmonie. In de omgeving komen meerdere panden voor met een bouwdiepte van 14 m op de eerste verdieping. Dus een dergelijke bouwdiepte is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Tevens is een dergelijke bouwdiepte algemeen aanvaardbaar in een stedelijke omgeving. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. alle platte dak van alle uitbreiding aanleggen als een groendak of een regenwaterput voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode;
2. de bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping terugbrengen tot 17 m in harmonie met de omgeving, zoals in rood aangeduid op plannen BA_GW_I_N en BA_GW_P_N__0 .
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.